Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 augustus 2015
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    23

    Standaard Kan ruimte tussen toetsenbord overhang en slagplaat kwaad ??

    Bij de Ynwie Malmsteen Stratocaster kopie die ik aan het bouwen ben hangt het toetsenbord van de 22 frets scalopped neck die ik heb een stukje over de slagplaat heen , wat normaal is.
    De neck past perfect in de neck pocket maar tussen dat stukje overhangende toetsenbord en de slagplaat zit een ruimte van zeker 2 mm.

    Ik heb hier 4 strat model gitaren ( waarvan een Fender MIM HH ) en bij al deze gitaren ligt de overhang op de slagplaat.

    Nu vraag ik mij dus af of het kwaad kan dat er die ruimte van 2 mm zit op de YJM Strat ?
    Levert dit problemen op bij afstellen van actie en intonatie ?
    Zo ja dan zal ik er dus voor moeten zorgen dat de neck lager komt te liggen wat betekent , of 2 mm uit de bodem van de neck pocket halen , of 2 mm van de rug van de neck hiel…….maar ik heb uiteraard veel liever dat het niet nodig is.

    Alle advies is welkom !

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dit een probleem kan opleveren. Wat mij betreft dus gewoon zo laten.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    bij een standaard fender strat of telebrug zit dat de rand van het fretboard zo'n 8 mm boven de top van de body (dus meten vanop de top, niet vanop de slagplaat). Dan kom je niet in de problemen met afstelling. Indien je te hoog uitkomt, beter pocket uitdiepen dan halshiel dunner maken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Lijkt mij ook alleen een visueel aspect.
    Bovendien, gelijk is meestal ongelijk, met het risico dat de hals niet meer in de pocket steunt maar juist op de slagplaat.

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 augustus 2015
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    23

    Standaard

    Thanks guys !

    Heb een beetje rond ge-google-d ook en van wat ik er over op die yankee sites heb gelezen is het inderdaad waarschijnlijk hooguit een cosmetisch probleem….maar daar kan ik wel mee leven.
    Valt niet eens op als je er niet echt naar zoekt. Pocket uitdiepen of halshiel dunner maken kan altijd nog.
    Ik ga hem er eerst maar gewoon zo opzetten en afstellen.

    Nogmaals dank voor de reacties !

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Een gitaar met een toetsenbord is een Keytar... op zich geen probleem lijkt me

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 augustus 2015
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Een gitaar met een toetsenbord is een Keytar... op zich geen probleem lijkt me
    Haha true ! Die zie je trouwens bijna nergens meer.
    Normaal gebruik ik ( uit gewoonte ) de engelse benamingen zoals fretboard , pick ups , pickguard enz…..maar wilde ondanks mijn USA naam Bill niet al te yankee achting overkomen dus dacht ik moet ook af en toe de Nederlandse benamingen gebruiken…..en blijkbaar heet de fretboard van een gitaar hier in ons kikkerlandje toetsenbord

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Billy-6-String Bekijk bericht
    Haha true ! Die zie je trouwens bijna nergens meer.
    Normaal gebruik ik ( uit gewoonte ) de engelse benamingen zoals fretboard , pick ups , pickguard enz…..maar wilde ondanks mijn USA naam Bill niet al te yankee achting overkomen dus dacht ik moet ook af en toe de Nederlandse benamingen gebruiken…..en blijkbaar heet de fretboard van een gitaar hier in ons kikkerlandje toetsenbord
    Ja eigenlijk heet het een toets... net als bij oa een viool.

  9. #9

    Standaard

    Je zou er ook nog een dikkere slagplaat op kunnen leggen als oplossing 😁

  10. #10
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 augustus 2015
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lauke_101 Bekijk bericht
    Je zou er ook nog een dikkere slagplaat op kunnen leggen als oplossing ��
    Ja heb nu een originele Fender 3 ply slagplaat gekocht en die lijkt wel iets dikker dan de slagplaat die er origineel op zit…….nadeel is dat de gaatjes dan niet kloppen…..moet effe bekijken waar ik voor kies….ofwel het eerst zo uitproberen….ofwel de Fender slagplaat gebruiken en nieuwe gaatjes boren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top