Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1

    Standaard vraagje over intoneren

    Beste iedereen,

    Vraagje over het intoneren van gitaren. Ik heb diverse gitaren thuis staan, zowel elektrisch als akoestisch. Wat mij opvalt is dat bij al die gitaren de brug onder een andere hoek staat. Laat ik als voorbeeld 2 gretsch types nemen. Ik heb een 5122 en een 5445. Beide gitaren hebben nagenoeg dezelfde scale length (24.6" t.o.v. 24.75") Toch is de brug hoek bij beide gitaren totaal anders. Je zou zeggen dat elke gitaar met dezelfde scale ook dezelfde brug hoek moet hebben waarbij de hoge E uiteraard iets korter is dan de lage E vanwege de iets kortere trillengte.

    Hoe kan het dat dit dan toch verschilt en is er een manier om per snaar de exacte intonatielengte te berekenen?

    Reden dat ik dit vraag is, dat ik liefst een compton brug op mijn zelfbouw wil zetten of een andere brug uit één massief stuk, wat mijns inziens een erg positieve invloed heeft op het uiteindelijke geluid.
    SPELUHHHHHHH!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Exact berekenen wordt lastig. Bij mijn junior heb ik gewoon een wraparound geplaatst en ben gaan vijlen totdat ik de richel op de juiste plek had zitten.

    Je zou eerst een staartstuk kunnen klemmen. De snaren over de brug heen laten lopen. Afstellen en daarna boren en plaatsen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top