Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard Buizen top aansluiten op transistorversterker?

    Ik heb een fender stage 100 transistor versterker. en dat ding is dus onverwoestbaar en heeft een goede 12inch celestion 8ohm speaker. Maar het is een echte transistor die toch niet lekker wil klinken.
    Ik heb nu een zoom multi effect waarvan ik de amp moddeling gebruik maar het blijft behelpen.

    Kan je op deze combo straffeloos een buizen top aansluiten waarbij je de transistor volledig omzeilt en hoe sluit je de top dan aan?

    De transistor is zoals ik al zei onverwoestbaar en kan enorm hard, door een top aan te sluiten op de combo neem je dus ook automatisch een backup mee als ik er mee op pad zou gaan.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ik neem aan dat je bedoelt een top aan te sluiten op de speaker.
    Natuurlijk kan dat. Sterker, daar is een top voor gemaakt.
    Ik neem toch wel aan dat je weet hoe je die draadjes los kan maken en daar een plug op aan te sluiten zodat zowel top of tranny daar op ingeprikt kunnen worden?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard

    Ja dat bedoel ik. Maar moet je die top dan rechtstreeks aan sluiten op de speaker via de twee contact punten of kan je er een plug tussen zetten. het lijkt me niet handig om de top steeds via die twee punten aan te moeten sluiten.
    Sorry als ik nogal onwetend over kom maar ik ben een complete noob wat dit betreft.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Best een goed idee eigenlijk, een speaker voor je top met ingebouwde back-up amp!

    Zoals Pepe al aangaf: uiteraard kan dat, maar volgens mij zit de speaker van je Fender combo wel 'hard wired' er aan vast, dus je zult een voorziening moeten treffen. Het eenvoudigst lijkt me de speaker loss te knippen en aan te sluiten op een jack ingang die je ergens op/aan de combo monteert. Dan kan je met een eenvoudig speakerkabeltje je top op de speaker aansluiten (wel checken of de impedanties matchen). Wil je ook inderdaad amp van het combo als backup kunnen gebruiken dan zul je op de afgeknipte speakerkabels uit de versterker ook een jack-plug moeten zetten (en ze waarschijnlijk even verlengen).
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    (het allermooist is natuurlijk om de speaker los te koppelen en een jack ingang (speaker out) in het chassis te zetten)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard

    Oplossing ligt voor de hand dus. En ja een plugje monteren aan een draadje gaat me nog wel lukken. dank heren.
    Nu nog op zoek naar een leuke betaalbare top die ook thuis op een flatje nog te gebruiken is, dus met een knop waar je de wattage mee kan veranderen.

    Ik zie nu pas dat er nog twee aansluitingen op de speaker zitten, dan moet ik met kabeltje met aan de ene kan twee van die schuifconnectors en de andere kant een input al klaar zijn toch?
    Laatst gewijzigd door arnoldtims; 27 augustus 2015 om 15:45

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ja, maar als je per ongeluk de andere versterker aanzet ben ik wel benieuwd wat er dan gebeurt... (kans zal niet zo groot zijn als je het netsnoer ervan niet in het stopcontact steekt natuurlijk.)

    Edit*: en ik durf eigenlijk ook niet te zeggen wat er gebeurd als je een krachtig versterkt signaal aan de achterkant van een transistor versterk invoert, misschien blaas je wel eind-torren op. Want dat doe je natuurlijk als je de top aansluit terwijl je de speaker aan het combo aangesloten laat zitten: dat signaal gaat dan ook de amp in. Er zit bij een transistorversterker geen OT tussen.

    Loskoppelen lijkt me beter zegt m'n boerenverstand.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 27 augustus 2015 om 16:13
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    (het allermooist is natuurlijk om de speaker los te koppelen en een jack ingang (speaker out) in het chassis te zetten)
    Ja maar je bedoelt een jack ingang met speaker in, als een gewone speakerbox.
    Ik zou het gewoon manueel doen, niks gaan rare switches waarbij iets fout kan gaan. Het is ook een handeling van niks, kabeltje uit en kabeltje in.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Oh je hebt al een speaker out in versterker zie ik!
    Knip dan de speaker zo kort mogelijk tegen het chassis los en zet een plug op de speaker draden. Die kun je dan zowel in de top steken als in de speaker out van je combo. (Misschien moet je langere draden gebruiken)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Schakelt de speaker out ook de eigen speaker uit? Anders rekent die die impedantie mee terwijl ie.er niet is zou ik denken.

    verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top