Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Belachelijk Fanned frets concept?

    Ik heb jullie visie en ideeën nodig...

    Fanned fretted gitaren hebben meestal niet mijn voorkeur, maar met het opnemen van mijn aankomende plaat in een kwintenstemming (van laag naar hoog: A,E,B,F#,C#,G#) heb ik het mezelf moeilijk gemaakt. Zeker aangezien ik het opgenomen materiaal live ten gehore wil brengen.

    Op een normale gitaar van 25,5 inch staat de A uiteraard een tikke slap. Niet zo'n grote ramp want een dikkere snaar lost een hoop op. Het grootste probleem speelt zich af bij de hoge G# die bij gebruik van een 008,5 snaar erg strak staat en ongeveer 947x per minuut breekt.

    Mijn idee was om een gitaar te bouwen met fanned frets zodat ik de snaarlengte zowel kan verlengen als verkorten om beide issues aan te pakken.

    Om echter ook nog alle partijen live te kunnen spelen heb ik ook nog zowel een tremolo als piëzo nodig. Er zijn zat tremolo's die ingebouwde piëzo zadels bevatten, maar ik heb er nog geen gezien die 'scheef' gezet kan worden voor multiscale gitaren.

    Daarom had ik het idee om een LR Baggs X-bridge tremolo te kiezen en het verschil in snaarlengte naar de topkam toe te laten lopen. In eerste instantie zat ik te denken aan 26 inch aan de baszijde en 24 inch bij de dunne G#. Nou heb ik echter zojuist een plaatje gezien van een 7-snaar met 26 naar 25 inch met de 12e fret recht en dat zag er al 'scheef genoeg' uit voor mij. Dus zit ik een beetje in dubio.

    Kortom: In de ideale situatie heb ik een gitaar waarbij ik de dunne G# 3 frets op kan drukken met een 008,5 (of nog liever een 009) zonder hem belachelijk snel te breken die ook nog een tremolo met piëzo-zadels bevat. De strakheid van de dikste snaar los ik eventueel wel met dikkere snaren op, maar ik wil die dunne G# kunnen mishandelen zonder constant op mijn hoede te zijn.

    Als er iemand anders nog meer tips heeft om zo'n hoge G# bespeelbaar en veilig te maken: kommaarop!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Dit werkt niet? (eerste hit in Google)



    http://www.sevenstring.org/forum/1799521-post23.html

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Wacht, alleen de middelste 4 snaren zijn "tremolobaar" ...

  4. #4

    Standaard

    Woah! Heel bizar! Ben benieuwd hoe ze dat gefikst hebben!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Misschien een bigsby gebruiken?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Misschien een bigsby gebruiken?
    geen gek idee! Je zou toch ook gewoon een Floyd Rose achter een rollerbridge kunnen plaatsen? Zijn die dingen wel schuiner te vinden/maken?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Andere brainfart :

    Strattremelo demonteren. Achterste richel eraf slijpen. Deze trapsgewijs naar achteren verschuiven,.vullen met stripjes staal. Dan staan je.zadels mooi schuin.
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 12 augustus 2015 om 10:22

  8. #8

    Standaard

    Dat laatste zat ik ook aan te denken ja. Misschien zelfs nog radicaler door een nieuwe bodemplaat te (laten) maken.

    Bigsby zat ik ook aan te denken, maar als je een standaard rollerbridge of iets dergelijks schuiner gaat zetten wordt de string-spacing ook krapper en ik ben Floyds gewend.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    een goede trem kiezen voor fanned frets is heel lastig. Ola Strandberg is er al een paar jaar mee bezig en dat schiet niet echt op. Veel problemen all over.

  10. #10

    Standaard

    Grootste issue lijkt mij dat je de tremolo recht wil kantelen, maar qua design schuin, parallel aan de zadels wil maken om het ontwerp compact te houden.

    Mocht ik het echt in m'n bol krijgen en de juiste mensen met de juiste skills treffen (en een zak poen vinden) is het wellicht een idee om door te borduren op het ZR tremolo systeem van Ibanez. Die heeft een as met lagers naast de buitenste zadels. Zo zou je de zadels schuin kunnen plaatsen en de tremolo toch recht kunnen laten kantelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top