Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard Waarom is er geen gitaar met een volume in gelijke trappen?

    Waarom is er geen gitaar met een volume in trappen?

    Bijvoorbeeld een volume knop die 5 standen heeft die elke stand een echte constant vermindering in volume is, zonder toonverlies. Gewoon zachter in stappen.

    Ik gebruik vrij weinig mijn gitaarvolume omdat het niet erg precies is en ik het lastig vind om een week later hetzelfde plekje te vinden.
    In mijn vorige gitaar had ik krasjes gemaakt maar het lijkt me handiger om een volumeknop te hebben met een klik erin zodat je kan voelen in welke stand je zit. Ik hoef helemaal niet traploos.
    Vriendelijke groet,

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.149

    Standaard

    Gat in de markt, ik zou met drie standen al blij zijn, uit-normaal-solo. Nadeel is dat je geen swells kunt doen. Valt natuurlijk ook wel weer wat op te verzinnen.
    ALLES IS VERKOCHT!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Het volumepedaal!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Met een draaischakelaar en een paar weerstandjes is dat makkelijk te maken hoor.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Ik gebruik zelf inderdaad ook nooit de volume knop, vooral omdat het de toon ook best wat vervormd.
    En met dat traploos heb ik ook nog weleens het probleem als ik lekker los ga, dat ik in één keer het volume uit sla...

    Trappen systeem zou geniaal zijn!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Helaas, je zult altijd "toonverlies" krijgen, zolang je volumeregeling (en je elementen) passief en hoogohmig blijven, of dat nu met een draaipot gaat of een standenregelaar met weerstanden. De weerstandsverhoudingen wijzigen en dus ook het impedantiegedrag in de keten.

    Dus leer ermee te leven (en de gebreken te benutten) of regel je volume actief: middels een pot (c.q. meerstandenschakeling) in een voorversterker of volumepedaal ergens in je FX-keten of versterkerloop.
    Laatst gewijzigd door piezo; 11 augustus 2015 om 12:19
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Toonverlies is natuurlijk niet de bedoeling.

    Er zou dan in de gitaar een pre amp moeten met daarna volume stappen. Of zijn er pre amps die voor dit doel zijn gebouwd? Als ik google op guitar pre amp kom ik op akoestische gitaren.
    Vriendelijke groet,

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Toonverlies hoeft niet. Sommige gitaren verliezen hoog bij het terugdraaien maar dat kan je oplossen met een fifties wiring. Als je dan je gitaarvolume knop gebruikt ipv een booster wordt je toon juist voller bij terugdraaien (Frans legde dat ergens anders al uit ivm de bright cap van je amp). Het is een schoolvoorbeeld van less is more.

    Ik ken geen voorbeelden waarbij je je gitaarvolume getrapt kan regelen maar genoeg voorbeelden waarbij je een vooringestelde stand kan combineren met vol open.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    voor treble zou ik het wel handig vinden, geloof dat gretsch zoiets doet. Volume zeker niet. gebruik die veel, oa voor vibrato effect te simuleren, swells enz

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Gretsch heeft een 3 standen condensator en Gibson's varitone heeft er 5, ik vind beide niet bruikbaar juist door de gekozen instellingen. Een goede toonpot waar je zelf een klikstand in kan stellen zou veel beter zijn maar die is er niet bij mijn weten. Ook hier zou je met een bypass kunnen werken. Ik kan me voorstellen dat je met een mini toggle zo 3 standen kan krijgen ware het niet Oigun de oplossing al gegeven heeft.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 11 augustus 2015 om 18:12
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top