Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 41
  1. #21

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties.

    @D3NNIS: Er is een kanaaltje in de zijkant van de onderste bodywing gemaakt. Deze loopt van tussen de toekomstige pickup uitsparingen. Vanaf het brug element boor ik een kanaaltje naar de control cavity. Hetzelfde geldt voor het aarden van de brug. Inderdaad komt er een slagplaat op zoals het origineel.

    @Napoje: De hals is onder een hele lichte hoek gefreesd vanaf waar de hals de body raakt. Volgens mijn Autocad tekeningen moet dat goed gaan. Mijn gevoel zegt echter dat ik de brug iets moet gaan verzinken. Er komt nog wel een laagje mahonie fineer onder de toets als contrastlaagje tussen de maple neck en de houten binding.

    Volgende stap is om de achterzijde van de hals en de bodydelen gelijk te krijgen. Het halshout is iets dikker. Daarna de elementen en control cavity uitfrezen.
    SPELUHHHHHHH!!!

  2. #22

    Standaard

    Goed, we zijn weer wat verder. Hieronder zie je dat de elementen zijn uitgefreesd. Ik heb gekozen voor een montage zonder ring. Schroefjes gaan dus door het element het hout in, De zogenaamde "NE-mount". Ik vind dit er erg clean en minimalistisch uitzien.






    fotos kostenlos
    SPELUHHHHHHH!!!

  3. #23

    Standaard

    Vervolgens de toets verlijmen. Ik heb hiervoor een simpel "malletje" gemaakt zodat de zijkanten van de toets goed worden aangedrukt over de gehele lengte van de hals. Ik heb hier één klein foutje gemaakt. De toets is tijdens het aandraaien van de lijmklemmen ongemerkt iets naar voren geschoven waardoor ik nauwelijks nog ruimte heb voor het plaatsen van mijn topkam . Maar dit is wel goed op te lossen denk ik :-)






    bild hochladen
    SPELUHHHHHHH!!!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Plaats volgende keer op twee plekken een klein spijkertje, in een frets, door de toets heen in de hals. De boel insmeren met lijm, toets op de plek zetten met de twee spijkertjes in de gaatjes en klemmen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Frets moet fretslot zijn. Autocorrectie :-(

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Het wordt echt een fraai ding

  7. #27

    Standaard

    Goede tip Tabula. Er komen er na deze gitaar nog veel meer dus die ga ik zeker onthouden :-)

    Gisteren weer wat verder gekomen. Gaten voor de tuners geboord, slagplaat op maat gemaakt en geschuurd (gele laklaag weggeschuurd zodat het aluminium tevoorschijn komt). Ik heb hiervoor Alupanel gebruikt. Ik moet hem nog wel polijsten maar het idee is er. Het begint nu echt een gitaar te worden.










    gratis bilder
    SPELUHHHHHHH!!!

  8. #28

    Standaard

    En die begint er plots verrassend goed uit te zien, Smeigel!

    (de slagplaat op de foto lijkt me iewat dik, zou een dunner stukje aluminiumplaat geen fraaiere -meer reguliere slagplaatdikte- geven?)

    Blijf 'em volgen,


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #29

    Standaard

    Hoi loose-fur,

    Bedankt. En ja het klopt dat de slagplaat misschien aan de dikke kant is (4mm). Dit materiaal is een rest stuk van een maatje van me in de reclamebranche. Vandaar ook de gele afwerking. Ze zijn ook gewoon in geborsteld aluminium te krijgen, maar deze heb ik gratis. Op de gitaar valt de dikte overigens wel mee voor mijn gevoel. Mocht ik er echt last van krijgen kan ik altijd nog een nieuwe maken.

    Tegen het volgende klusje zie ik wel een beetje op, het fretten van de toets.
    SPELUHHHHHHH!!!

  10. #30

    Standaard

    De afgelopen tijd is het fotograferen van de stappen mij een beetje ontschoten. Helaas dus geen volledig bouwverslag geworden, maar ik wilde jullie toch even het eindresultaat laten zien. Gisteravond vers van de pers afgerond.


















    picupload

    Afwerking is een stuk of 6 lagen Tung-oil. Ik heb lang getwijfeld of ik het Rickenbacker logo op de headstock zou zetten maar het maakt de gitaar wel af dus hij zit er gewoon op.

    Verder alleen een 4 way rotary switch (brug, brug+neck out of fase, brug+neck paralel, neck) en een volume pot. Persoonlijk gebruik ik de tone op mijn gitaren niet tot nauwelijks vandaar deze keuze.

    Ik ben er erg trots op. Tot nu toe mijn beste bouwsel :-). De volgende ligt al weer in de planning.
    SPELUHHHHHHH!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top