Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1

    Standaard Nieuw zelfbouw project

    Beste gitaarvrienden,

    Ik ben weer eens begonnen aan een zelfbouwprojectje. Doel is om een Rickenbacker 650D achtige gitaar te bouwen. het zal geen exacte kopie worden maar hij zal er wel erg op gaan lijken.

    Nu had ik voor deze gitaar nog wat mooi hout liggen wat ik ooit bij de Amsterdamse Fijnhout heb gekocht. onder andere deze toets. Ik vraag mij alleen af wat voor hout het is. Destijds vond ik het gewoon een mooi stukje en goed hard.



    Weet iemand wat het is? Ik heb ook palissander liggen en dit is veel donkerder. Dit hout gaat zelfs een beetje richting groenachtige teint.
    SPELUHHHHHHH!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    de vele soorten indachtig, lijkt me dit eigenlijk ook iets van de rosewood familie

  3. #3

    Standaard

    Leuk, een Rickenbacker!

    Hout doet mij denken aan Ovangkol overigens.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Mij lijkt het "gewoon" Indisch palissander.
    Ovangkol is mogelijk, maar daar zou een geurtje moeten aanzitten wanneer je dat bewerkt.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  5. #5

    Standaard

    Dat Ovangkol, nog nooit van gehoord maar als ik de plaatjes zie op internet komt dit wel erg dicht in de buurt. Hier nog een foto van het plankje. Vandaag de dots er in gezet (gemaakt van 4mm rondhout beuken). Tijdens het boren is me geen aparte geur opgevallen overigens. Waar zou het naar moeten ruiken?

    SPELUHHHHHHH!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    Ik ben weer eens begonnen aan een zelfbouwprojectje. Doel is om een Rickenbacker 650D achtige gitaar te bouwen. het zal geen exacte kopie worden maar hij zal er wel erg op gaan lijken.
    Cool project. Had die 650D geen maple neck? Als bouwer heb je natuurlijk de vrijheid om je eigen ideeën toe te passen. Veel succes ermee!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Mooie toets. Zou makkelijk een palissandersoort kunnen zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Geen idee hoe het ruikt, ik heb er zelf geen ervaring mee. Er zijn wel meerdere meldingen dat het stinkt wanneer het bewerkt wordt.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  9. #9

    Standaard

    Het is alweer een tijd geleden dat ik deze post opstarte. Het project heeft een tijd lang stil gelegen vanwege drukte op het werk en prive. Maar ik ben nu sinds een weekje weer aan de slag met het Rickenbacker modelletje.



    De notenhouten bodywings zijn op de juiste dikte en de vorm is afgetekend. Tevens is de toets grofweg klaar, is de halspen uitgefreesd en is de hals op de juiste dikte gemaakt. Ook de kop is al op de juiste schuinte. Volgende stap is om de hals verder te gaan vormen.
    SPELUHHHHHHH!!!

  10. #10

    Standaard

    Lang leven de bovenfreesmachine. Zonder dat apparaat was ik nergens.

    Hals op de juiste breedte gefreest:



    En meteen maar door met het afronden van de achterkant. Eerst de hiel en bij de kop met de rasp, en daarna met de spookschaaf het tussenstuk.

    gratis bilder hochladen
    Laatst gewijzigd door Smeigel_12000; 19 december 2016 om 12:04
    SPELUHHHHHHH!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top