Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Music Afstellen Washburn N2

    Hoi,

    Graag zou ik een van mijn gitaren (Washburn N2 gekocht in 1995, Washburn S-009 Floyd Rose kopie) eens willen laten afstellen. In al die jaren zijn de snaren nog nooit vervangen dus dat zal sowieso al een enorm verschil zijn.
    Hebben jullie tips en/of adresjes waar je dat zou kunnen laten doen in de regio Roosendaal?
    Met de lokale muziekwinkel heb ik geen goede ervaringen.

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    "In al die jaren zijn de snaren nog nooit vervangen"

    Je hebt grotere problemen dan afstellen.
    Vriendelijke groet,

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B___MAN Bekijk bericht
    In al die jaren zijn de snaren nog nooit vervangen dus dat zal sowieso al een enorm verschil zijn )
    20 jaar oude snaren? Hoort bij Relic anno 2015 :-)

    JJ Cale verving zijn snaren 1x per jaar en die maakte toch heel wat uurtjes :-)

    Een advies voor een servicebeurt laat ik aan iemand anders over. Intonatie, halshoek, topkammetje, potmeters, Tremelo etc kunnen vast enige aandacht gebruiken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    nou dat weet ik niet, als je 20 jaar 'probleemloos' met hetzelfde setje snaren speelt,
    moet je die kwelling van intoneren e.d. dan nog wel aan gaan vraag ik me af.....

  5. #5
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    B man, je bent nieuw hier. Voor een gitarist is het voor mij erg vreemd dat je er geen nieuwe snaren op hebt gezet. Een jaar met snaren is lang maar 20 is natuurlijk veel te lang. Snaren roesten en worden stug.

    Waarom denk je dat een gitaar afgesteld moet worden? Zet er eerst maar eens zelf andere snaren op en kijk hoe de gitaar speelt.
    Zijn de snaren eraf: Uiteraard mag de toets wel even gepoetst worden. In volgorde, hals schoonmaken, fret poetsen bv met zilverpoets en daarna beetje lijnzaadolie op het hout van de hals. GEEN MEUBEL OLIE.

    Los dat er goede vaklui zijn die goed kunnen afstellen is poetsen, olieën en snaren erop een vaardigheid waar een gitarist eigenlijk niet zonder kan.
    Vriendelijke groet,

  6. #6

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties.

    Even voor de duidelijkheid. Ik bezit meerdere gitaren en deze gebruikte ik sporadisch. Ik ben een "hobby" gitarist. Speel wanneer ik tijd & zin heb. Ik weet dat nieuwe snaren beter klinken dan oude maar de snaren die er nu op liggen zijn zeker niet geroest.

    Natuurlijk heb ik regelmatig snaren vervangen maar dat waren altijd gitaren met een "vaste" burg. Nieuwe snaren erop en gaan. Maar dit is een Floyd Rose brug. Ik moet eerst even uitzoeken welke snaren er nu op liggen omdat ik heb begrepen dat die overeen moeten komen omdat ander ook de spanning van de veren aangepast moet worden.

    Omdat boven de 15de fret de snaren niet meer vrij trillen maar tegen de fret aan heb ik het idee dat hij opnieuw afgesteld moet worden. De kans om gelijk de snaren eens te vervangen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2003
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    1.609

    Standaard

    Jouw vingers moeten haast wel zwart zien en verschrikkelijk stinken na een paar minuten spelen
    Maar zonder gekkigheid, ik adviseer je de gitaar gewoon even weg te brengen naar iemand die weet waar hij mee bezig is.
    Als ik jou zo hoor zit je straks dagenlang in een Floyd-hel.

    De huidige snaardikte maakt niet uit. Kies de snaren die jij fijn vindt, en pas de stelschroeven (zitten achterin je gitaar vastgeschroefd in het hout) hierop aan.

    Uiteindelijk is het wel handig dat je het zelf kan, dus ik adviseer je zeker dit even te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=s_qLi_cWQLc

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    koop gewoon je favoriete set snaren. monteer deze en stem de gitaar. Je brug gaat waarschijnlijk vreemd staan. Post wat foto's en uitleg en je wordt er wel doorheen gepraat. Het is niet heel moeilijk.

  9. #9

    Standaard

    Bedankt voor de reacties. Ik zal dit weekend er eens nieuwe snaren op leggen. Met de nodige Youtube video's zou het moeten lukken. ;-)
    Laatst gewijzigd door B___MAN; 7 augustus 2015 om 12:35

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top