Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 41
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.825
    Laatst gewijzigd door benwave; 2 augustus 2015 om 17:38

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Zoek / hoor de verschillen. Dezelfde rig, maar de actieve EMG's tegen normale passieve Strat pickups...





    Ik heb een Strat met de EMG DG-20 set gehad. De EMG SA pickups klinken zonder de twee boosters wat platter, ronder en 'moderner' dan normale Strat pickups. Minder 'belletjes' en minder agressief, maar niet gek veel anders. In een band is het verschil klein. Het wordt een ander verhaal als je met de boosters gaat spelen. Beiden zijn heel bruikbaar, wat de DG set erg geschikt maakt voor als je bijvoorbeeld in een coverband speelt. Gilmour gebruikte vooral de SPC mid booster om het geluid een stuk dikker te maken. Je hoort het verschil goed bij de tweede solo (begint beide rond 4:15-4:30).

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    In het eerste filmpje hoor ik vanaf die solo duidelijk meer gain, oversturing dan in het 2e filmpje die met passieve pickups door David wordt gespeeld.
    Ik kan me voorstellen dat dit door de grotere output van de emgs komt, die dus ook meer compressie geven aan het geluid. De emgs klinken met meer gain dikker, maar ook minder open.

  4. #14

    Standaard

    Ja, ik heb de EMG DG-20.
    In het begin was ik onder de indruk: Geen ruis en veel dynamiek.
    Later begon ik een treble pot te missen, omdat ik soms een donkerder geluid wil. Treble wegdraaien is niet mogelijk. Ik er toen nog een extra EMG VLPF ingezet.

    Ik ben tevreden over de neck pickup voor slag en clean solo.
    Overdrive bridge of bridge + middle vind ik minder, dan toch lierver een goede humbucker en dat maakt eigenlijk de EMG SPC overbodig


    En je krijgt minder uitgesproken stratocaster geluid, meer neutraal. Dat vind ik soms positief.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-J Bekijk bericht
    Zoek / hoor de verschillen. Dezelfde rig, maar de actieve EMG's tegen normale passieve Strat pickups...





    Ik heb een Strat met de EMG DG-20 set gehad. De EMG SA pickups klinken zonder de twee boosters wat platter, ronder en 'moderner' dan normale Strat pickups. Minder 'belletjes' en minder agressief, maar niet gek veel anders. In een band is het verschil klein. Het wordt een ander verhaal als je met de boosters gaat spelen. Beiden zijn heel bruikbaar, wat de DG set erg geschikt maakt voor als je bijvoorbeeld in een coverband speelt. Gilmour gebruikte vooral de SPC mid booster om het geluid een stuk dikker te maken. Je hoort het verschil goed bij de tweede solo (begint beide rond 4:15-4:30).
    Bij het eerste filmpje ( met EMG's ) vind ik de begin solo veel beter tot z'n recht komen als bij het tweede filmpje ( passief ).
    Bij de tweede solo precies andersom. Passief klinkt hier vele malen beter maar ik denk dat dit meer aan Gilmour's keuzes ligt als aan hoe de elementen kunnen klinken. Gilmour gebruikt hier duidelijk meer gain ( daar zullen de EMG's ook wel aan bijdragen...).

    Bedankt allen dusver voor de mooie input! Dinsdag zullen ze arriveren en dan ga ik eens lekker knutselen. Het toeval wil dat ik in ieder geval precies de goeie strat heb voor dit projectje, dus aan het uiterlijk zal het zeker niet liggen:


    Oh ja Ben, bedankt voor de linkjes: klinkt lekker! Goed te horen wie in die tijd een van je voorbeelden was

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Verder valt me op dat de mensen met ervaring ondertussen niet meer spelen met deze set? M.u.v. Zonno ( als ik het goed begrijp ).
    Wat is de reden geweest om toch weer over te gaan naar passief? Het een kan toch ook naast het ander?

  7. #17
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zonno Bekijk bericht
    Ja, ik heb de EMG DG-20.
    In het begin was ik onder de indruk: Geen ruis en veel dynamiek.
    Later begon ik een treble pot te missen, omdat ik soms een donkerder geluid wil. Treble wegdraaien is niet mogelijk. Ik er toen nog een extra EMG VLPF ingezet.

    Ik ben tevreden over de neck pickup voor slag en clean solo.
    Overdrive bridge of bridge + middle vind ik minder, dan toch lierver een goede humbucker en dat maakt eigenlijk de EMG SPC overbodig


    En je krijgt minder uitgesproken stratocaster geluid, meer neutraal. Dat vind ik soms positief.
    Ik heb ook een tijdje met actieve elementen gespeeld. Maar ben er weer van af gestapt. Ze klinken mij toch te steriel. Ze hadden wel in de praktijk enorme voordelen. Geen ruis of andere bijgeluiden en totaal geen rondzingen ook als je veel gain gebruikt. Geef mij nu ook maar een goede heldere humbucker in de halspositie.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Zo, de set is er en ik heb 'm maar meteen ingebouwd maar niet met de originele pearloid slagplaat maar een 3 laags witte. Vind ik toch wat mooier. Mijn eerste indrukken zijn erg goed. Ik vind de 2 boosters erg bruikbaar. Zonder de SPC en EXG heb je een gewoon strat geluid maar wel met meer output als passieve elementen. Niet echt bijzonder. Maar met de SPC erin gedraaid ( Midboost ) krijg je toch echt wel een lekker geluid. Het is nog even experimenteren met EXG ( treble en bas boost ) en de verhoudingen tussen de twee maar het is erg bruikbaar! Maar dit alles is thuis ( geen versterker maar floorboard ). Hoe het klinkt op mijn versterker in de oefenruimte is nog even afwachten ivm vakanties....
    Maar dusver zeer tevreden
    Even wat pics:






    Voor de oplettende kijker: de miniswitch combineert het brugelement met het halselement in stand 1 of 5 en in stand 2 of 4 staan alle elementen aan. Hele simpele schakeling maar erg leuke sounds. In de off positie heb je gewoon de standaard strat schakeling.

    Weet iemand trouwens of het veel verschil maakt als je er twee 9 volt batterijtjes in serie zet? Is het zinvol?
    Laatst gewijzigd door pasqual; 4 augustus 2015 om 20:19

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    2x9 volt geeft meer output, meer harmonische boventonen, bij hele harde muziek misschien lekker. Maat van me heeft een 2x9 valt schakeling in z'n schecter met black-outs maar die speelt ik een metalband waar dat erg lekker klinkt als je met veel gain speelt. Voor clean en crunch sounds lijkt het me door de hogere output te schel worden, maar dat kunnen je eigen oren het beste beoordelen. Veel hangt af van je amp en pedalen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Classic looks




    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top