Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CrazyHorse Bekijk bericht
    Is het dan zo dat bij majeur-akkoorden de afstand tussen alle tertsen groot is? 1-3 is groot, 3-5 is groot... 9-11 is groot enz..
    Nee. Hiervoor moeten we even terug naar de drieklanken. De formule voor een majeur-drieklank (C-E-G) is grote terts met daarop een kleine terts. De formule voor een mineur-drieklank (C-Eb-G) is kleine terts met daarop een grote terts.

    Ik denk trouwens liever vanuit de grondtoon, dan vanaf elke akkoordtoon afzonderlijk.
    Een 9-akkoord heeft dan een grote 9 gezien vanaf de grondtoon, een b9-akkoord een kleine 9.

  2. #12
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Nou nee, de afstand tussen de grondtoon en de toevoegingen is in principe groot. Als je bijvoorbeeld als toevoeging aan een c majeur septiem akkoord een 11 toevoegd (dus eigenlijk de 4e noot van de toonladder) dan stapelen vooral jazz gitaristen die noot bovenop het akkoord.
    Ten opzichte van de grondtoon ligt die noot dan verder dan een oktaaf vandaar dat men het akkoord niet c majeur 4 noemt maar c majeur 11. De toegevoegde noot ligt namelijk niet vier stappen van de grondtoon maar elf stappen.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Nou nee, de afstand tussen de grondtoon en de toevoegingen is in principe groot. Als je bijvoorbeeld als toevoeging aan een c majeur septiem akkoord een 11 toevoegd (dus eigenlijk de 4e noot van de toonladder) dan stapelen vooral jazz gitaristen die noot bovenop het akkoord.
    Ten opzichte van de grondtoon ligt die noot dan verder dan een oktaaf vandaar dat men het akkoord niet c majeur 4 noemt maar c majeur 11. De toegevoegde noot ligt namelijk niet vier stappen van de grondtoon maar elf stappen.
    In het wild kom je Cmaj711 niet tegen. Wel Cmaj7#11.
    Met bijv. C711 wordt meestal iets in de trant van Bb met een C in de bas bedoeld (oftewel een susakkoord).
    Maar goed, bovenstaande en mijn reactie erop zijn volgens mij niet echt antwoorden op de vraag van TS.

  4. #14
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    c majeur 11 is zeker mogelijk hoor

    zesde snaar achtste fret
    vijfde snaar zevende fret
    vierde snaar negende fret
    derde snaar tiende fret

  5. #15

    Standaard

    Als jij dat mooi vindt klinken, prima.
    Ik ben 'm nog nooit tegengekomen in 13 jaar beroepspraktijk.

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    nou dan is het me toch gelukt om iets te doen wat nog nooit eerder gedaan is

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.794

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CrazyHorse Bekijk bericht
    Is het dan zo dat bij majeur-akkoorden de afstand tussen alle tertsen groot is? 1-3 is groot, 3-5 is groot... 9-11 is groot enz..
    Nee. Majeur of mineur slaat in beginsel altijd op de afstand tussen de grondtoon en de terts. Is die groot noem je een akkoord majeur, is die klein dan noem je een akkoord een mineur akkoord.

    Verder: de afstanden (intervallen) in een majeur ladder zijn niet allemaal even groot (denk maar aan de c majeur toonladder op een piano, je speelt alleen de witte toetsen, de zwarte sla je over). Daardoor zijn de gestapelde tertsen ook niet allemaal groot. De afstand tussen c (1, grondtoon) en e (3, terts) is bijvoorbeeld twee tonen, de afstand tussen e (3, terts) en g (5, ofwel kwint) is daarentegen anderhalve toon. De afstand tussen de d (secunde, 2 ofwel 9 hoger in het akkoord) en de f (kwart, 4 ofwel 11 hoog in het akkoord) is eveneens een kleine terts. De afstand tussen de f (4 ofwel 11 hoger in het akoord) en a (6 ofwel 13 hoger in het akkoord) is daarentegen weer een grote terts.

    Voor de volledigheid: de term majeur kan ook gebruikt worden voor een grote 7 (majeur 7 akkoord, heeft zowel een grote terts als een grote 7). Is de 7 klein en de 3 groot spreek je van een dominant akkoord, is de 3 klein en de 7 ook spreek je van een mineur 7 akkoord.

  8. #18

    Standaard

    Ok, heb het min of meer door.
    Bestaat er hier soms een goed(e) boek/publicatie over die hierop nog verder ingaat? Heb in de bibliotheek al muziektheorie voor dummies uitgeleend.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CrazyHorse Bekijk bericht
    Ok, heb het min of meer door.
    Bestaat er hier soms een goed(e) boek/publicatie over die hierop nog verder ingaat? Heb in de bibliotheek al muziektheorie voor dummies uitgeleend.
    Niks tegen een boek, maar op dit forum staat alles al netjes uitgelegd in ' de lessen van Jeroen'.

    Hier nogmaals de link :
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ieleer-en-meer

    Het is écht niet moeilijk, je moet er gewoon even ' inkomen'.

    Verder : akkoorden zijn noten uit TOONLADDERS die samen worden gespeeld. Kijk dus eventjes eerst naar ' Toonladders ' en kijk wat er gebeurt als je de noten van éénzelfde toonladder speelt maar beginnend op een andere toon.
    C D E F G A B C D E F G A B ( toonladder Cmaj, als je hier tersen stapelt krijg je een Cmaj7 akkoord )
    D E F G A B C D E F G A B C ( ook Cmaj , maar beginnend op D, als je hier tertsen stapelt krijg je een Dmin7 akkoord )
    enz.....

    Voor 9, 11 en 13 akkoorden is er niet meer nodig dan verder tertsen te blijven stapelen.
    De formule, whatever de toon waarop je begint te stapelen, blijf steeds dezelfde : 1 3 5 7 9 11 13.

    Begin hiermee. Let wel : hoe dieper je hier in gaat, hoe meer nieuwe vragen dit gaat oproepen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.794

    Standaard

    Ja, er zal best een goed boek zijn maar ik kan je wat dat betreft niet verder helpen. De dingen die ik weet heb ik van mijn gitaardocenten geleerd.

    Je kunt ook even kijken naar de links die Terrasbeest in zijn reactie heeft geplaatst, volgens mij zit daar heel wat informatie bij. En misschien is er op youtube ook wel het een en ander te vinden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top