Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 49
  1. #11

    Standaard

    Dat gechunk is ook moeilijk! There, I said it... dry your tears

    Maar no kidding, op sessies waar verschillende mensen op één van mijn gitaren over mijn spullen speelden, had de één een prima sound, en de volgende klonk naar te gaar gekookt prikkeldraad. Die speelden niet dezelfde partijen natuurlijk. Maar het ene moment lijk je een top setup te horen, en even later klinkt het alsof iemand met een blokker gitaartje over een 5 watt oefenversterker staat te pingelen. Techniek telt wel degelijk mee.

    De test hierboven, pak een aantal mensen die de stijl allemaal redelijk goed beheersen en laat ze spelen. Kunst dat de verschillen klein zijn. Had er nu eens een beginner bijgezet. Of iemand die die stijl niet beheerst. Wedden dat je dan wel verschil had gehoord?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik snap jullie punt ook wel, ben het er zelfs wel verregaand mee eens. Maar het ligt er in dit geval meer aan dat ze allemaal exact dezelfde gemute accoorden spelen. Dat ligt uiteraard allemaal erg dicht bij elkaar. Maar neem nou een Jerry Cantrell (ik beken, ik ben groot fan), die speelt ook met een enorme bak gain. Maar als er nou iemand is waar frasering met stip op één staat, is hij het wel. Ik kan het wel proberen, maar de controle die die man heeft met een enorme bak gain, daar ga ik in jaren nog niet aan kunnen tippen, helaas en ik denk ook de meesten hier niet. My point is, het ligt niet aan de enorme bak gain en ben het daarin wel eens met Fusion. Gewoon verschillende takken van sport, da's wat anders.

    Soms zou ik wel 's willen dat ik dingen in één, hooguit twee zinnen geformuleerd krijg.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    JJimmie Vaughan doet niet aan frasering? Laat Barno het maar niet horen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Ik kan me ergens nog vaag een discussie herinneren met Barno over betreffende gitarist en ben bekend met de risico's. Het gitaarspelen zal de broers in de genen zitten/hebben gezeten, maar Stevie heeft met zekerheid alle genen gekregen als het op frasering aankomt. De rest waag ik mij niet aan... België ligt veel te dichtbij...
    damn, ik heb het gelezen
    laat ik het zo stellen: iemand die de genialiteit van JV's frasering niet hoort, snapt het woord frasering niet of verwart het met wat anders (vermits altijd SRV er wordt bijgehaald...). probeer es een stuk JV na te spelen en zijg dan op de knieën neder en barst uit in tranen en prevel: ik zie het licht nu, ja, ja!

    verder denk ik dat speelwijze, subtiele verschillen in aanslag, frasering, timing enz... vooral te horen zijn voor mensen die thuis zijn in een genre. Ik hoor bij metal echt heel weinig verschil terwijl er dat ongetwijfeld wel zal zijn, ma is niet mijn biotoop. heb de blauwdruk niet echt in het hoofd.
    Laatst gewijzigd door barno; 29 juli 2015 om 22:28

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Ik denk zelfs sterk dat JV vooral frasering en timing is, dat tegelijk stingen & zeuren met die noten leer je niet op de muziekschool bij ons in de polder.
    Bij toon uit je vingers denk ik ook gelijk aan Albert Collins. Zijn truc voor die explosieve noten is om een fractie daarvoor met zijn duim een lage E snaar aan te slaan, als een soort afzetje. paDAAAAdammm.
    Een dan die grijns erbij om het helemaal af te maken.

    Albert zou van zo'n test niks bakken, hij heeft zijn eigen stemming en daarbovenop moet alles gecapo'd worden. En waarschijnlijk herkent ie een gitaar niet eens als het geen telecaster is.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 29 juli 2015 om 23:33
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #15

    Standaard

    Redelijk off topic dit onderwerp!? Kan deze verplaatst worden naar het off topic deel van het forum moderators?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Collins, ja goed voorbeeld! dynamiet in de vingers. Niemand anders heeft die bare flesh attack.

    en ook: er moet iets zijn met het drinkwater in Texas.

    edit: wat is er off topic aan voorbeelden geven van gitaristen die met hun handen het verschil maken?

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    edit: wat is er off topic aan voorbeelden geven van gitaristen die met hun handen het verschil maken?
    Heeft showband dit zelf ingespeeld? Nee, dus off topic. Ik kan ook diverse video's plaatsen van derden maar het gaat hier om muziek van forum leden. Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar ik vind dergelijke onderwerpen binnen dit topic niet op zijn plaats...

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    verder denk ik dat speelwijze, subtiele verschillen in aanslag, frasering, timing enz... vooral te horen zijn voor mensen die thuis zijn in een genre. Ik hoor bij metal echt heel weinig verschil terwijl er dat ongetwijfeld wel zal zijn, ma is niet mijn biotoop. heb de blauwdruk niet echt in het hoofd.
    Metal is in ieder geval heeeeeel veel meer dan alleen het chuncken in A of lager, wat tegenwoordig hip is. Iron Maiden is ook nog steeds metal in mijn opinie en een Adrian Smith is toch wel een man met erg veel gevoel en ongelooflijk goeie frasering, naast een steengoeie techniek. Mag niet in je biotoop zitten, maar dat is toch wel te horen? En anders begrijp ik de voorliefde voor Jimmie Vaughan z'n frasering. Nee, zonder gein, maar dit is toch frasering en feel, met toch bakken met gain:



    Ik ben ook niet zo'n groot metal fan, maar voor een aantal gitaristen maak ik graag een uitzondering.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik zou dit eerder zin voor melodie noemen en goede timing en techniek. maar phrasering, kweetniet, ik hoor een langrekte phrase zonder adempauzes, ik geloof dat er tijdens zijn solo's nooit 1 seconde is dat ie even niet speelt

  10. #20
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    geluid zit in je vingers

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top