Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Magnetische pick Up voor viool

    Ik ben al enige tijd bezig met het wikkelen van elementen. Met name exemplaren voor Cigarbox gitaren waar ik een liefhebber van ben. Bevriende bouwers hebben veel belangstelling voor mijn Cardbuckers. Dit zijn Humbuckers voor drie of viersnarige CBG's die super plat zijn (7 a 8 mm hoog).

    Gelijk met de ontwikkeling van die hobby is ook de kwaliteit van de wikkelaar mee geëvolueerd en van een oude naaimachine (die ontplofte overigens hahaha) is er een bijna professioneel apparaat ontstaan.

    Daardoor ben ik inmiddels in staat goed werkende en netjes afgewerkte Pups te maken voor niet standaard instrumenten.

    Een goede vriend is bandcoach bij Blues Sparks. een band bestaand uit muzikanten met een lichte beperking en op zijn verzoek onderhoud en repareer ik regelmatig gitaren en basgitaren voor hen met heel veel plezier.

    Afgelopen zaterdag was ik weer in hun oefenruimte en kwam ik gesprek met de vader van de jongen die viool speelt in de Blues Sparks, die mij vroeg of ik eens wilde kijken naar de ( in bruikleen verkregen ) elektrische viool. Die is zo dood als een pier en ik vermoed dat de Piëzo is overleden. Het liefst speelt hij op zijn eigen akoestische viool maar daarop zit een opzet microfoon/ Piëzo elementje, waarvan de geluidsman knettergek wordt.

    Nu zitten er dus metalen snaren op die viool en ik dacht dus dat het mogelijk moet zijn een magnetisch elementje te wikkelen voor zo'n viool.
    Wat het model betreft en de bevestiging heb ik wel een paar ideeën.

    Ik dacht aan een PUP met een metalen plaatje tussen de bobines met aan de boven zijde de radius gelijk aan de toets van de viool. de bovenste bobine van dikker hout zodat die ook in de zelfde radius zit en de pole piece als een soort rail onder de snaren loopt maar er niet bovenuit steekt.

    Onder de plaat een plat neodymium magneetje (waar ik goede ervaring mee heb op de Cardbucker)

    Blijven over de vragen die ik op dit forum zou willen zetten in de hoop dat iemand meer weet van violen dan ik.

    1e hoe groot zou de output ongeveer moeten zijn
    2e als de pup wordt gemonteerd door hem 'klem" pas te maken tussen de onderkant van de toets en het boven blad van de viool. Heeft dat dat ernstige invloed op het instrument ( weg nemen resonatie o i d?)
    3e als de jack ingang op de viool wordt geklemd ( zijn zat voorbeelden van) hoe zou ik dan het best de aarde draad naar de snaren laten lopen omdat de brug van hout is enz.

    Ik hoop dat het bovenstaande verhaal duidelijk maakt waar ik naar zoek en of mijn denk richting zou werken. Of wellicht hebben jullie betere ideeën die je zou willen delen.
    Laatst gewijzigd door El_Mano; 23 juli 2015 om 12:56

  2. #2

    Standaard

    komende dinsdag krijg ik een elektrische viool binnen die geen kik meer geeft en een akoestische om de Pick up voor te ontwikkelen. Is er inmiddels al iemand die me wat info zou willen/kunnen geven over de output waarde? Is er veel hoog Midden of juist laag nodig voor een viool? En zou een HB of juist een Single coil beter werken. Zou een HB gestapeld moeten zijn of juist niet. Is er iemand die er iets van weet. Elke hulp of feed back is welkom. Ook over de elektrische viool waar volgens de gebruiker rook uit zou zijn gekomen????

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.147

    Standaard

    Ik zou dit even in "Zelfbouw" plaatsen als ik jou was. Daar zitten ter zake kundige mensen.
    ALLES IS VERKOCHT!

  4. #4

    Standaard

    En domweg zo'n opplak elementje? Of zit er helemaal niets akoestisch aan die viool?

    Wat kost zo'n element van jou voor een 4 snarige wijnkistgitaar?

  5. #5

    Standaard

    Dat zit er nu op Harry, maar dat hapert en de geluidsman wordt gek van dat ding hahaha. Zoals boven al beschreven gaat het om een gewone akoestische viool. Gisteren is hij door hem en zijn vader gebracht.
    Ook heeft hij een elektrische viool ( te leen ) die volkomen dood is. Daar zal ik ook eens even naar kijken maar ik vrees dat de Piëzo voorversterker is door gebrand want er kwam zegt hij rook uit??? en wees op de batterij ruimte.

    Er zijn twee plannen inmiddels.
    1e ik leen hem mijn lapsteel en als hij het leuk vind bouw ik hem er een. Waarbij ik denk aan een viersnaar met de zelfde snaaropstelling als een viool.
    2e Ik wikkel een element speciaal voor (staal snarige) viool en zal dan wat moeten gokken wat de uitkomst betreft.
    De semi vaste montage zal in elk geval een stuk stabieler zijn met optredens wat deze band erg veel doet in het kader van United by Music.
    Voor wat je andere vraag betreft stuur ik je een PB oke? Ik maak nl nogal wat verschillende type's zoals super platte cardbuckers, single coils, P90 type, onderbouw elementen met niet meer dan een creditcard op de kist. enz.

    http://postimg.org/gallery/32me7gdx2/
    Laatst gewijzigd door El_Mano; 29 juli 2015 om 11:17

  6. #6

    Standaard

    Ik heb er een gewikkeld op basis van vol is vol. Op een lapsteel geeft het behoorlijk veel geluid. Op een (kapotte) elektrische viool geeft het ook nog behoorlijk response. al kan ik het zonder strijkstok niet echt proberen.











  7. #7

    Standaard

    Ziet er netjes uit!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Minder fraai, maar waarschijnlijk gemakkelijker te maken en beter in te stellen is een split coil element, zoals op de fender mustang bass. Fender gitaren met zo'n element waren er ook, dacht ik, model weet ik niet.

    Spoeltjes t.o.v. elkaar onder een hoek, ieder voor 2 snaren. Humbucking uitvoeren en eventueel voorzien van een serie/parallel schakelaar voor de 2 spoelen.

    Laatst gewijzigd door piezo; 11 augustus 2015 om 12:11
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    vraagje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door El_Mano Bekijk bericht
    Ik leen hem mijn lapsteel en als hij het leuk vind bouw ik hem er een. Waarbij ik denk aan een viersnaar met de zelfde snaaropstelling als een viool.
    Hoe had je dat laatste gedacht?
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top