Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 12 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 119
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Feter Bekijk bericht
    Nu lees ik zo is wat tussen de regel door en zie ik relix en schoensmeer voorbij komen..
    Wat ik zelf ooit eens gedaan heb om ene hals te relicen, is hem "verbranden".
    De hals logisch schuren, dus waar hij zou slijten als je veel speelt, met korrel 800 en dan met een waxine lichtje zwart branden.
    Het hout mag niet verbranden maar je moet juist het roet er op krijgen. Daarna met een doek er hard in wrijven.
    Het overtollig roet raak je kwijt en de rest gaat lichtjes in de poriën van het hout zitten.
    Ik heb er zelf mooi resultaat mee gekregen

    Hendrix ging minder subtiel te werk Hoewel Dweezil Zappa er nog steeds op speelt, haha.


  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2015
    Locatie
    Op een eiland (echt waar!)
    Berichten
    110

    Standaard

    Haha, ja .... volgens de puristen moet je een ook een brandplek maken op de hals bij de bovenste E snaar, daar waar de rock en roll-ers hun sigaret op de snaar zetten.

    Nog even een fototje van de werkzaamheden van vandaag



    Via een ander topic begrijp ik dat het inzetten van een een ouderwetse jack plate (met zo'n klemmetje) een tool vereist. Of zelf maken of kopen bij Stewmac. Wie heeft er zoiets en wil mij daarbij helpen? Omgeving Dordrecht.

    Tevens moet ik nog een nieuwe topkam (stukje afgebroken). Zie heel veel sites en veel maten. Welke moet ik hebben?
    Laatst gewijzigd door Thocaster; 19 augustus 2015 om 16:02
    Handtekening....

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Check my Strat


  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    de kopse tappen zijn intussen al verklaard - tijdens mijn vakantie - ..
    schoensmeer bevat lanoline, wat eeuwig vettig blijft; daar pakt dus geen verf op, tenzij terpentijnverf.
    maar als je hals zo al prettig is, waarom dan nog lakken ?
    Smeer er een microscopisch laagje drogende olie over, of anders zuivere carnaubawas ; dat geeft een harde, zeer gladde eindlaag
    F.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Hendrix ging minder subtiel te werk
    Ik heb het hem nog zo goed uitgelegd maar hij begreep niet wat ik bedoelde met een waxine lichtje.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2015
    Locatie
    Op een eiland (echt waar!)
    Berichten
    110

    Standaard

    Gisteren bij BAX shop langsgereden (het was mooi motorweer) en daar een nieuwe topkam gekocht.
    Vandaag komt de 3 ply slagplaat binnen en de 2 controle knobs met schroefjes.

    Zat weer wat plaatjes te bekijken en zie dat het halselement niet aan de slagplaat vastzit (bij het kit exemplaar wel)
    Zo te zien kan ik het element gewoon in de body vastzetten. Zie ook bij 1960 teles dat in de slagplaat bij het halselement er een klein rondingetje zit boven in het midden. Wat was het nut daarvan? Bij sommige leveranciers (bijv, Rebelrelic) hebben de slagplaten dat ook.
    Even kijken of ik dat er zelf in kan vijlen.




    Hier nog iets beter te zien:



    Verder is het afwachten op het uitharden van de lak. Op een stukje wat straks onder de slagplaat komt kan ik met m'n nagel gemakkelijk een krasje in de lak maken. Dus dat is nog te zacht. Hopelijk wordt het wel harder, anders wordt de gitaar wel erg kwetsbaar (relic gevoelig)



    Oproep voor de Stewmac op dit forum en via FB heeft nog weinig opgeleverd. Toch zelf maar gaan puzzelen. Voordeel: de retainer clip heeft scherpe haakjes eraan zitten en het hout is niet zo hard, dus dat zal wel gaan lukken.

    CUSOON
    Laatst gewijzigd door Thocaster; 21 augustus 2015 om 13:08
    Handtekening....

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Zorg ervoor dat als je het halselement op de body schroeft je wel gebruik maakt van flexibele rubberen ringetjes. Dat zijn een soort dikke fietsventielslangetjes, waardoor je het element in hoogte kan verstellen.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Ipv de rubberen ringetjes zou je ook veertjes kunnen gebruiken, werken soms zelfs prettiger.

    Wat betreft dat stukje "uit" de slagplaat, dit is voor het verstellen van halspen.
    De oudere (en vintage correcte) Fenders hadden de halspen verstelling in de hiel van de hals zitten.
    Zo kon je je halspen dus verstellen zonder dat de nek of de slagplaat er af hoeft.
    Als jouw halspen er bij de headstock uitkomt, hoef je dat stukje er dus niet uit te halen.

    Mijn 60s strat heeft dit ook zo.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2015
    Locatie
    Op een eiland (echt waar!)
    Berichten
    110

    Standaard

    Aha, ik had het gat bij de headstock dus dicht moeten maken



    Bij het "kit" elementje zitten ook veertjes, dus die kan ik gebruiken.
    Afstellen zal niet veel worden, aangezien er zeer waarschijnlijk niet op gespeeld gaat worden.
    Laatst gewijzigd door Thocaster; 21 augustus 2015 om 14:55
    Handtekening....

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Waarom zou je die dicht moeten maken?
    Als je daar je halspen kunt stellen moet je dat in ieder geval zeker niet doen.
    Alleen als de halspen verstelling in de hiel zit, pas je de slagplaat aan. Anders is het zonde en nutteloos.
    Laatst gewijzigd door Feter; 21 augustus 2015 om 17:00

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top