Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 55
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard Ricky 325-like build

    Al een tijdje spookte het door mijn hoofd om weer een gitaar te gaan bouwen. De vorige was een Telemaster, die daarna een 347-achtige en nu wil ik weer iets geks. Ik denk een 325-achtig ding.

    De inspiratie komt van Rickenbacker 325's en hun moderne spinoff, de Fano RB-6.

    Electronisch ben ik er nog niet helemaal uit. Of 2 P90's, of 1 P90 en 1 HB, of iets met Minihumbuckers. Ik weet het nog niet.
    Wel zit ik er over te denken om er een Bigsby B5 op te zetten. Ultiem Rock n Roll.

    Inspiratie:








    Anyway, gisteren had ik geluk en heb ik bij toeval een dikke plank Red Cedar voor de body en een stuk Notenhout voor de top op de kop getikt. Het Ceder heeft zeker 2 jaar op kamertemperatuur gedroogd en ruikt lang niet meer zo als vers Ceder. Het notenhout zou wel 5 jaar hebben gedroogd. Beide planken waren behoorlijk recht maat niet gevlakt.
    Ceder en Noten worden door enkele boutique bouwers gebruikt. Het lijken mij houtsoorten met goede tooneigenschappen. Ceder is licht maar relatief stijf en Noten laat zich vergelijken met Esdoorn, maar dan een stuk bruiner.

    Uiteindelijk krijgt de gitaar een oranje transparante top en laat ik de zij- en achterkanten waarschijnlijk houtkleurig.

    Het vlakken heb ik vandaag zelf gedaan met een bovenfrees en een schaaf. Schuren wil ik buiten doen en doe ik morgen.

    Pics or it didn't happen:

    Nieuwe plankies!


    Ingedroogde nerf op kopse kant Ceder (is niet erg hoor)


    Na wat zweet met de schaaf is het weer gaaf




    Morgen of volgende week verder. Nu eerst een mal maken uit MDF en dan zagen en lijmen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #2

    Standaard

    Ben benieuwd, ik ga em volgen....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Leuk project, ik volg em zeker. Waar maak je de hals van?
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Mooi project! Wordt t een hollowbody of ga je voor een solide body?
    Succes!
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ik weet nog niet waar ik de hals van ga maken. Misschien beland er binnenkort wel weer n stuk mahonie gratis in mijn handen, en zo niet dan koop ik denk ik een stuk esdoorn bij GS. Toets wordt denk ik Rosewood of Pau Ferro.

    De body wordt van Ceder met een Noten top, Ceder is ontzettend licht. Die plank is na t schaven 42 mm dik en weegt net zoveel als het plankje Noten van 20 dik, kun je nagaan. Voor het gewicht hoeftie niet hol.

    Op het moment ben ik het bangst voor het carven van de top. Óf ik ga voor een Germancarve, óf gewoon een standaard carve a la een LP. Misschien is het wel mooi als ik hem gewoon volledig convex maak (bollig). De vorige keer ging het gemakkelijk omdat ik met Hemlock (soort spruce/ pine) werkte. Dit spul is vele malen harder.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Update!

    Het hout wordt deze week gevlakt en heb ik zaterdag in huis.

    Er zal iets van af gaan, ik verwacht dat ik van het Ceder 37 mm overhoud en van het noten 18. De plank is dan in totaal 55 mm dik. Let wel dat de carve zo'n 12 tot 17 mm diep wordt (even kijken wat mooi is) en dan heb ik nog 43 tot 38 mm over aan de randen. De dikte van de body gaat dan SG-achtig worden (1,5 Inch)


    Inmiddels ben ik begonnen met het uittekenen van de body op MDF. In eerste instantie wilde ik de Fano kopiëren maar eigenlijk vind ik dat niet eens zo'n heeeeel spectaculaire vorm (we weinig kont, brug te ver naar achter) en het is een exclusievere gitaar van een wat kleinere bouwer en dan voel ik me toch moreel bezwaard om het schaamteloos te kopiëren. Dit model wordt 't m dus niet.

    Zelf een model ontwerpen is eigenlijk best lastig. Uiteindelijk heb ik er toch wel best wat uurtjes in zitten achter de tekentafel met het vulpotlood. Uiteraard zou ik het ook met een tekenprogramma kunnen doen (ik ken Catia en Solidworks redelijk) maar die computergegenereerde splines blijven synthetisch aandoen en je kunt nooit de vorm van een handgetekend ontwerp krijgen. Desalniettemin, geen enkel klassiek model is met de hulp van een computer getekend.

    Het model is symmetrisch van de kont tot +- 2 cm na de taille. Dit heb ik gedaan door telkens de afstand tot de middellijn van 1 zijde te meten en de andere daar op aangepast. Dit heb ik in excel gedaan, voor de gein een grafiekje mee gemaakt. Klopt niet helemaal met de werkelijkheid maar automatisch rekenen is ideaal.




    Gisteren kwam Zaagmans en die liet een mooie bahco na. Tijd voor wat hand en spanwerk.




    Daarna netjes tot dicht aan het lijntje op vorm gevijld (moest weer even wennen) en dit is beter gelukt dan de vorige gitaar. De vorm is een stuk strakker. Dit scheelt straks na het frezen met het schuren van de body.
    Op het laatst heb ik de kopse kant geschuurd en er wat vernis op gesmeerd om het MDF in ieder geval minimaal te beschermen tegen vocht en butsen. Baat het niet dan schaadt net niet.









    Inmiddels ben ik er ook uit wat ik verder ga doen:

    Padouk Fretboard, 24,75 Inch mensuur

    Top krijgt wit/ creme kleur. Achterkant blijft Ceder.

    2x P90 (op zelfbouwbeurs een setje Artec P90's op de kop getikt van ES-Music) De covers vervang ik wel door Creme Soapbars

    1x volume 1x tone (denk ik)

    Slagplaat geen of LP-achtig van mijn eigen imitatie tortoise

    Binding: Creme (vintage creme)

    Inlay: Of parelmoeah bolletjes of Ricky-style haaientanden.

    Brug: Ik wil 'n Schroeder Wraparound halen bij Stewmac (haha toch!!)

    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Oh god!


    Een fuckup van epische proporties vandaag! Toen ik bezig was met het frezen van de terrasjes als voorbereiding voor het carven begon de frees zich in het hout te vreten. Alles ging goed, de frees zat al meer dan een uur prima ingeklemd. Ineens groef hij zo een geul in mijn bewerkte topje. Eerst dacht ik dat ik de machine niet goed op hoogte had gesteld maar het bitje stak gewoon een stuk verder uit de klem!!!!! Bedankt FERM frees van 40 euro! Ik heb urenlang en inmiddels aan 2 gitaren en nog veel meer dingen plezier van je gehad maar vanaf nu verban ik je naar niet-kritische onderdelen en contouren. NOOIT MEER zal ik je gebruiken als de diepte instelling essentieel is.

    Rotapparaat ik haat je!



    En dat allemaal terwijl ik ook gewoon uit had kunnen gaan met twee aantrekkelijke dames!



    Welnu mijn gitaartje zal wat langer op zich laten wachten nu ik een nieuwe top moet maken. Gelukkig was het hout niet de hoofdprijs (geen triple A gevlamd esdoorn)
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    F*ck, dat is inderdaad niet leuk.

    Ik heb het ook met de freesjes met inch maat, waar zo'n conversie bus rond zit, die durven ook eens zakken ...

    Ik ben al een hele tijd op zoek naar een inchmaat (1/4") spanklem voor op m'n frees, maar ik denk dat het een heel nieuw apparaat zal worden dan, en het zal nooit meer een goedkoop rommel ding worden !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ik kan er gemakkelijk eentje voor je draaien. 8mm buitenkant en 1/4e inch (6,35 mm) binnenkant.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    indien je de keus hebt, zou ik altijd kiezen voor een 'echte' spantang ....

    en niet voor een conversiebus....


    Ik weet niet of het een eigenschap is van de spantang (volgens mij wel), maar bij het losdraaien van de moer van je bovenfrees heb je dus eerst een steeksleutel nodig, daarna draait de moer een stukje heel makkelijk (kan gewoon met handkracht) en dan komt er wederom een punt waarvoor je de steeksleutel nodig hebt. Dat is een beveiliging zodat ALS de moer niet helemaal goed vast zat en los trilt, dat hij op dat 2e punt blijft hangen en de frees nog steeds goed vast zit.
    Heb ik 1 keer gehad met de bovenfrees en 1 keer met de cnc machine. Ik kon horen aan het geluid dat er iets niet in orde was. Machine gestopt, stekker er uit, en inderdaad de moer was los tot op dat 2e punt. Maar geen enkel probleem gehad. Met een conversiebus was de frees naar buiten gekomen.

    Ik heb met een conversie bus maar 1x gewerkt. Daarna kreeg ik de conversiebus, na een paar uren gefrustreerd rommelen, eindelijk weer uit de machine! Er was een moment dat ik dacht dat ik de machine voor eeuwig kwijt was (of ik moest er mee leven dat hij alleen maar 1 schacht freesjes aan kon).

    Tuurlijk zullen anderen wel goede ervaringen hebben hiermee (tot nu toe!).
    Van de elektrische gereedschappen is de bovenfrees wat mij betreft het belangrijkste gereedschap. Het hoeft geen super dure machine te zijn, maar koop dan liever 2e hands een Elu/Festo/Makita (enz) dan een nieuwe van de Aldi. Nogmaals, misschien zijn er mensen die al jaren met een Aldi machine tevreden zijn maar weet je dat van te voren? Ik zou altijd op safe gaan met zoiets gevaarlijks.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top