Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 12 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 119
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2015
    Locatie
    Op een eiland (echt waar!)
    Berichten
    110

    Standaard

    Inmiddels 2 laagjes acryl grondverf erop. Na het drogen zie ik toch oneffenheden in het hout terwijl de beschrijving van het bouwpakket zegt dat hij direct gespoten kan worden (in principe kan dat ook natuurlijk)
    Filler, stainer....ik weet het niet, maar ik heb nog wat plamuur liggen dus daar maar wat van gebruikt voor op de voorkant. Tijdens de nachtrust interigeerd mij ook de methode die ik volgens mij gelezen heb om te fillen met eiwit.

    De volgende ochtend lees ik pas dat de lakplamuur pas na 13 uur geschuurd kan worden. Hè? Oh ja, ik had nog een andere tube liggen die al na 1 uur bewerkt kan worden. Nou ja, daar de achterkant maar mee gedaan.

    Het schuren van de snelplamuur gaat fijner dan de lakplamuur. Lekker buiten in het zonnetje en in de wind. Natuurlijke stofafzuiger (dag buurman)

    Zo is hij nu, ik zeg blanke lak erover en klaar relic gitaar.



    Oh nee, toch niet.
    Zo, naar boven om de laatste grondlaag te rollen. Morgen maar op pad voor de juiste kleur.

    Inmiddels ook decal papier besteld en een paar proefje gemaakt op gewoon papier. Daar ben ik wel uit.

    Laatst gewijzigd door Thocaster; 28 juli 2015 om 15:46
    Handtekening....

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2015
    Locatie
    Op een eiland (echt waar!)
    Berichten
    110

    Standaard

    Zo, weer wat verder. Ik heb de kleine krasjes die nog zichtbaar waren gisterenavond bijgewerkt door wat snelplamuur met 1 à 2 druppels terpetine te mengen en dan met een oud bankpasje op te brengen. Dat ging goed. Het schuren en zoeken naar oneffenheden blijft lastig. Onder het veranderende licht, binnen of buiten...steeds denk je "klaar", kijk je 5 minuten later zie je weer wat. Leesbril erbij en maar zoeken. Maar, ik vind hem goed genoeg (zal later blijken of ik dat nog vind) en het is tijd voor de eerste kleurlaag.



    Grappig om te zien dat je nu ook al de kleur niet goed kan beoordelen. Soms lijkt het beige, soms geel en soms vintage white. Ogen zij toch beter dan camera's en beeldschermen.

    Gisteren via de post ook de adapter bushings voor de "vintage" tuners binnengekregen en dat past. Ook de "top hat" switch knob ziet er goed uit.

    Na wat overpijnzingen ga ik toch proberen de hals een tintje meer amber te maken, je moet toch wat. Op zoek naar een flesje ecoline zandgeel dus.
    De bijbehorende witte slagplaat sluit niet helemaal mooi aan bij de hals, dus toch op zoek naar een "3 laags"

    Tot zover

    CUSOON
    Laatst gewijzigd door Thocaster; 29 juli 2015 om 16:00
    Handtekening....

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2015
    Locatie
    Op een eiland (echt waar!)
    Berichten
    110

    Standaard

    Vandaag zat ik te denken. Gaten voor de body thrue ferrules na al het verven en lakken of nu. Op filmpjes zie ik dat ze het in een vroeg stadium doen. Kan daarna de lak ook niet meer beschadigen zal de overweging wel zijn.

    Zoals op de joetjoep filmpjes eerst de brug met 2 schroeven vast, linker en rechter snaargat doorboren en de middelste 4 een gedeelte. Brug eraf, omdraaien en in linker en rechter snarengat een boortje doorsteken om te fixeren. Daarna de andere 4 doorboren.

    En daar ging ik dus de mist in. Van tevoren in een ander stuk hout eerst diameter van de boor voor het ferrules gat bepaald. Moet 8 mm zijn, maar dat bleek te ruim. 7,5 mm precies goed.

    Echter, door het doorboren van alle 6 de gaten had ik geen goed centreerpunt meer. En aangezien ik uit de hand boor (helaas geen kolomboormachine voor handen) en omdat het hout erg zacht is, loopt het iets weg.



    Grootste verschil zit tussen 3 en 4 en ook de laatste lijkt iets te laag te zitten. Ach ja, aan de voorkant zie je het niet maar ik baal er wel van.



    Verder merk ik dat na 3 lagen de lak nog erg dun is. Je schuurt er zo doorheen. Er zullen dus echt nog wat meer laagjes op moeten.

    Nou, dat staat mij de komende dagen dus te doen.

    CUSOON
    Laatst gewijzigd door Thocaster; 30 juli 2015 om 19:12
    Handtekening....

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    boren van ferrules is een secuur jobke. Er zijn ouwe fenders waarbij de gaten ook staan zoals jij ze hebt geboord, dus je zit alleszins vintage correct

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2015
    Locatie
    Op een eiland (echt waar!)
    Berichten
    110

    Standaard

    Stom. Ik bedenk me nu achteraf dat ik natuurlijk eeest een malletje had kunnen maken op een plankje. Kan je naar hartelust proberen tot je de goede maat hebt kwa onderlinge afstand. Nou ja, voor de volgende gitaar dan maar

    Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
    Handtekening....

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    De ferrules zijn een bitch inderdaad.
    Ik zat daar ook mee.
    Zonder diepe kolomboor is een malletje de beste oplossing en zelfs dan moet je voorzichtig blijven.
    Dit apparaat van Wolfcraft vind ik ook wel geniaal
    http://www.wolfcraft.com/en/products...s/p/index.html

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ferrules kunnen een bitch zijn.

    Ik gebruik een telecaster brug als "mal" om de gaatjes een beetje voor te boren zowel aan de voor als achterkant. Van tevoren moet je uitkienen waar de ferrules precies zouden moeten komen te zitten. Na het voorboren op de achterkant maak je bredere de ferrule-gaten. Daarna draai je de gitaar om en gebruik je de brug als mal om via de voorkant de tunneltjes te boren. Tot nu toe ben ik zo altijd goed uitgekomen. Als een gaatje een beetje scheef gaat kun je het ferrule gat aan de onderkant iets verder boren met bijv. een 5 mm boor, dan wordt het iets meer een "trechter" en wordt de snaar goed geleidt.

    Een 3 mm boortje past bij een Wilkinson brug iig precies (andere merken weet ik niet uit mn hoofd).


    Wat schuren betreft: schuur met niet te grof schuurpapier, beter langer schuren met een fijne korrel (600-800) dan krassen maken en on-egaal schuren met 220. Ook werkt het zwarte wet-or-dry spul beter dan gewoon papier, en altijd nat schuren.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 4 augustus 2015 om 20:31
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2015
    Locatie
    Op een eiland (echt waar!)
    Berichten
    110

    Standaard

    Zo, we zijn een paar weken verder. Tsja, je "moet" ook op vakantie soms.
    In totaal zijn er voor de vakantie 3 lagen grondlak opgegaan en 6 lagen kleurlak. Na de vakantie nog eens 2 lagen kleurlak.

    Vandaag schuren, nat met 600 en daarna nog 1000 korrel.
    Gek hoor, dat schuren vind ik een heel rustgevend gebeuren. Hoor vaak dat mensen dat het vervelendste gedeelte vinden, maar op m'n zolderkamertje, muziekje aan, leesbril op....ik vond het wel wat.

    Alleen, hoe voorzichtig ik ook schuur (weinig druk, ik laat het schuurpapier zijn werk doen) en natuurlijk gebruik ik voldoende water, toch op sommige plekken ga ik door de lak en soms zelfs door de grondlak heen. Dus nu sta ik voor een dilemma.
    Ga ik opnieuw lakken of laat ik het zo. Mijn vrouw vind het wel wat hebben zo (zonder enige voorkennis over vintage)

    Oordeel zelf:







    En als laatste nog even een mock up (of zoiets)




    Dan naar de hals: ik had ecoline gekocht, maar ben toch eerst aan de slag gegaan met: SCHOENSMEER!
    Resultaat (met cognac kleur en bordeaux) valt me niet tegen.Ook het decal papier is binnen.
    Als de decal klaar is (en gezekerd is met blanke lak) moet ik de headstock voor/achter en de hals achterkant in de blanke lak spuiten. Hoe hang ik echter de hals op als ik dat wil doen? Ben ik nog niet uit.
    Misschien nog ff zoeken of anders graag een tip van een van de lezertjes van dit vla-flip onderwerp.

    CUSOON!
    Laatst gewijzigd door Thocaster; 18 augustus 2015 om 15:02
    Handtekening....

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Als je gaat relicen, wat een kunst op zich is, dan zitten de slijtplekken wel op slijtgevoelige plekken en niet op schuurgevoelige plekken haha.

    Je hals kan je toch ophangen aan een oogje dat je even in een van de twee achterste schroefgaten van de hals/body verbinding schroeft?

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Als je gaat relicen, wat een kunst op zich is, dan zitten de slijtplekken wel op slijtgevoelige plekken en niet op schuurgevoelige plekken haha.


    maar een hals die met schoensmeer gekleurd is... zal daar nog lak op "pakken" ?
    De tip van de schroefgaten is perfect; daar heb je verder weinig te lakken.
    Mooie bouw, maar je ferrulegaten zijn inderdaad fruttig;
    zou je ze niet vullen met kopse tappen en herboren ?
    F.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top