Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1

    Music Elementen voor 1990 Gibson Les Paul Custom

    Hey guys, lang geleden dat ik hier iets gepost heb maar heb een vraagje aangaande pickups.

    Mijn go to lievelingsgitaar is m'n 1990 Gibson Les Paul Custom die ik nu zo'n 9 jaar heb. Als ik op dat ding speel voelt het echt als thuis komen. Niet alleen speelt hij echt als een droom maar hij klinkt akoestisch ook prachtig resonant en gebalanceerd. Toch heb ik altijd wat gemengde gevoelens gehad over de pickups. De 490R/498T set die erin zit klinkt niet helemaal zoals ik het zou willen.

    Genre:
    Ik speel met name bluesy/bluesrock/jazz achtig werk. Zoek dus niet per sé naar heel veel output o.i.d.

    Amp:
    Fender "Custom" Vibrolux reverb (licht gemod) met Jensen C10Q/P10Q speakers. Hiervoor ook een Mesa Stiletto gehad en de gitaar over flink wat amps bespeeld.

    Disclaimer: geluid is notoir moeilijk in woorden uit te drukken, maar ik ga een poging doen, ondersteund door wat filmpjes
    Neck:
    Hoe het nu klinkt:
    Te boomy in het laag en mist wat (laag)midden. Daardoor klinkt hij met distortion al snel modderig. Op zich klinkt deze pickup wel fraai als je alleen en clean speelt (ook dan wat boomy), maar in de band (soul/funk coverband, speel daar normaal met mn Fender EJ Strat) is het geluid wat te vol aan bottom end. Bovendien mis ik iets in 't laagmidden en vooral midden. Helderheid is wat mij betreft wel een sterk punt van deze pickup, zonder bright te zijn.

    Hoe ik wil dat t klinkt:
    Een scheutje meer laagmidden en twee theelepeltjes mid, meer die "houtachtige", punchy toon. Minder boomy in t laag maar wel nog stevig klinkend op de lagere snaren. Niet modderig met overdrive. Mooi helder zoals de 490R's.
    Kwam dit filmpje tegen met een Gibson PU shootout en in dit specifieke filmpje vond ik de 57 Classic nek het geluid dat ik zoek het dichtste benaderen van de gedemode pickups. Verder geen bijzonder uitgebreide of goede shootout, maar geeft een beetje een idee.
    https://www.youtube.com/watch?v=AT81kWea-tE

    Brug:
    Hoe het nu klinkt:
    Te schel, wat veel hoog en hoogmidden, wat weinig body. Met flinke distortion klinkt dat vet, maar voor clean werk is t gewoon echt te bright en voor crunchy/mid gain werk in mijn ogen ook. Wordt ook wat dunnig als ik hoger op de neck kom.

    Hoe ik zou willen dat t klinkt:
    Ook hier mag t wat meer "vintage" en wat warmer (dus laagmid/mid). Ook hier zoek ik die "hout-tone". Moet wel helder blijven natuurlijk, maar niet bright. Wat meer growl ook.
    Zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=PMEN3c4G_ao

    Secondary demands/remarks:
    - Ik wil wel graag gouden pickupcovers op een evt. replacement setje. Het liefst zou ik ze overzetten, want de mijne zijn mooi geaged. Anders is t toch een beetje alsof je je vriendin op een paar nieuwe tieten hebt getrakteerd maar de chirurg is vergeten de tepels terug te zetten.
    - Ik wil liever geen 400+ euro uitgeven.
    - Ik wil niet zelf aan elementen gaan sleutelen.
    - Heb geen voorkeur voor - of afkeur van - gibson pickups.

    Ik hoor graag jullie input! Zeker van mensen die ervaringen hebben met pickups in een custom van deze constructie (mahogany neck).

    Groet,

    Vidar

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Mocht je ze tegen komen, dan kan ik je een setje Gibson Tim Shaws van harte aanbevelen. Die zitten in mijn 1980 LPC en ik vind ze echt geweldig. Ze zijn niet goedkoop, dat dan helaas weer wel. De covers kun je overzetten als de stringspacing maar klopt. Dan, idd op de 2e plaats de 57 classics met een dynamisch geluid, warm ook. En als derde zou ik kijken voor een setje T tops. Die zitten in de oudere LPCs (voor 1978 of zoiets).
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Klopmanns check die ook maar, niet goedkoop maar o zo goed voor jou geluid! 450 eu voor een setje geloof ik.
    Goedkopere alternatieven misschien de combi van Seymour duncan, 59 er in de neck en jb in de brug?
    Pearly Gates pu's van sd zijn ook zeer aan te raden.

  4. #4

    Standaard

    @Hotpepper: Thanks voor de tips, hoe zou je de Classic 57 en de Tim Shaws vergelijken qua sound?

    @Arjanb01: Wat is niet goedkoop?
    EDIT: Wow, heb over die 450 euro heen gelezen :S Heb je zelf Kloppmanns gehad?
    Laatst gewijzigd door vidar; 18 juli 2015 om 01:42 Reden: Stupiditeit

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Nee niet zelf, maar check reviews op YouTube maar en iedereen is er zeer lyrisch over. Ik weet niet wat je budget is maar zeker het geld waard!
    Wel heb ik de pearly Gates hummies gehoord en bespeeld en die klinken verrukkelijk. Mooi rond en zat mids voor jou muziekstijl, absoluut niet schreeuwerig maar voldoende hoog om overstuurd strak te blijven klinken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik had vroeger Pearly Gates in mijn ES 335 en die waren erg goed. Favoriete pu's van Billy Gibbons van ZZ-Top meen ik. Ze kosten €120,- per stuk.
    Laatst gewijzigd door Joost de Ruig; 18 juli 2015 om 08:50

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Volgens mij moet je met zo'n wensenlijstje in het paf gebied blijven en elke fabrikant heeft daar wel een paar exemplaren van.
    Als het over nieuwe pafs gaat heb ik een voorkeur voor de Fralins en Duncan Seth lovers/Antiquity, mijn referentie voor een Paf is Snowy white.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Ik heb onlangs een 2e hands setje SD Pearly Gates in mijn LPC gezet. Prima voor blues/rock als je het mij vraagt. Mijn LPC is wel uit 1976 dus maple neck volgens mij.

    De kapjes van de Gibson 498 brugpup passen overigens niet op Seymour Duncan brugelementen, weet ik uit ervaring. De Gibson brugpup heeft een wijdere spacing. De kapjes van de neckpup zijn wel uitwisselbaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Bare Knuckles The Mule. Helder, vol, genoeg mids, maar niet teveel hoog-mid.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Bare Knuckles The Mule. Helder, vol, genoeg mids, maar niet teveel hoog-mid.
    Ik heb Mules en vind het heerlijke pickups. Helder, gebalanceerd, dynamisch, open en goede nootseparatie, ook bij bakken gain.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top