Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Trillende (afdekplaat) brugelement Telecaster

    Hoi,

    Kan iemand of meerdere iemanden mij helpen?
    Sinds kort hoor ik iets uit mijn Tele wat me niet bevalt. Wanneer ik aan het spelen ben, hoor ik een trillend geluidje. Na kort speurwerk, merkte ik dat dit getril van de afdekplaat van het brugelement komt. Nu lijkt het me een logische gedachte dat deze los zit en ik hem weer aan moet schroeven, maar hier schuilt het probleem.

    Ik ben namelijk erg voorzichtig als het aankomt op schroeven aan mijn gitaar. Dit heb ik in het verleden eenmaal gedaan en dat pakte zeer verkeerd uit. Zijn de schroeven die naast het element zitten ervoor om de afdekplaat vaster te schroeven?

    Bij voorbaat dank!

    Groet, Freek

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    De schroeven waar jij op doelt zijn er voor het in hoogte stellen van het element. De brugplaat zit vast met de vier schroeven onder de brugdeeltjes.

  3. #3

    Standaard

    Oké, stom van mij. Ik bedoel het nekelement.
    Iemand enig idee hoe ik het nekelement kan laten stoppen met trillen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Mogelijk dat het kapje dat over het element heen zit geschoven trilt. Ik zou de snaren en slagplaat eraf halen en even goed kijken en voelen waar de rammel vandaan komt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    De schroeven naast het element staan los van het metalen kapje, met de schroeven kan je de pickup in hoogte verstellen en naar gelang ontwerp hangen die in de pickguard of zijn ze direct in het hout geschroefd. Als je ze kan zien hangen ze dus in de pickguard.
    Je hoeft de snaren er niet helemaal af te halen, als je ze wat losser draait kan je de pickguard er af schuiven. Beetje oppassen dat er niet teveel spanning komt op de draadjes vd pickup anders moet je die weer vast solderen.

    Als het kapje resoneert (als dat het is) even kijken of het probleem kapje/pickup of kapje pickguard is. En daar wat op verzinnen.
    Maar misschien is het wel een veertje of schroefje van het ophangsysteem.
    Resonanties van losse dingen zijn soms enorm lastig te lokaliseren.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top