Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1

    Standaard vraag toonladder 5/7 posiitie

    in al mijn 'wijsheid" heb eindelijk besloten de gewone majeur toonladder te leren
    leer ik um via het 5 positie systeem heb um ik binnen 2 weken binnen
    maar ben nu bezig via het 7 positie systeem en dat voelt zo anders en nieuw dat nu na een maand oefenen die ladder eindelijk een beetje begint binnen te komen
    mijn gevoel zegt me dat dit goed is...maar ja wie ben ik
    mijn vraag
    verspil ik mijn tijd of is dit een goede manier om meer op het instrument te leren ?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Je gevoel zit wel goed.Een voordeel van dat positiespel is dat dezelfde patroontjes of shapes steeds terugkomen, ongeacht de toonaard waarin je speelt. Wat in je voordeel kan zijn is niet langer de noten bij hun naam te noemen, maar bij hun 'nummer' ( als je de C toonladder begint in de positie die begint met een A, speel je nummer 6 : A is de 6de noot binnen de C toonladder. A kan ook de 2de toon zijn in de toonladder van G = andere noten , ander patroontje/ shape... enz ).

    Weinig muzikaal natuurlijk die toonladders, dus een volgende stap zou kunnen zijn dat je weet hoe toonladders harmoniseert ( welke akkoorden bij elke toonladder horen ) en dat je niet alleen toonladders gaat oefenen, maar ook de bijbehorende arpeggio's ( drie en vierklanken ) in alle omkeringen overal op de hals. Het goed leren kennen van intervals krijg je er dan gratis bij....

  3. #3

    Standaard

    Los van die posities zou ik zo'n ladder ook eens over de hele hals uitwerken, en kijken op welke manieren je goed van de ene plek naar de andere kunt.

    Daarnaast heb je nog speciale vingerzettingen. 3 noten per snaar bv. Kan soms handig zijn voor snelle passages.

    Open snaren gebruiken kan ook nog, en dat kan zeer leuke effecten opleveren.

    En vooral wat Terrasbeest zeg, zorg dat je makkelijk toonladdertrappen kunt visualiseren/herkennen op de hals.

  4. #4

    Standaard

    bedankt voor je antwoord

    als het goed begrijp zeg jij leer intervallen en weet hoe de verschillende intervallen (toonladders)
    op elkaar werken

    speel ik bv toonladder x en en zit op de 3 kan ik bv makkelijk naar toonladder y of z maar net waar ik zin in heb en wat de harmonie toelaat
    dit is zeker wat ik iemand die met gitaar spelen begint zou aanraden
    maar helaas is dit voor mij een gepasseert station

    mijn vraag was meer op de efficientie gericht
    bv ik heb de mode geleerd via het 5 positie systeem (qua harmonie klooi ik maar wat aan)
    en nu dus die maj ladder via het 7 pos systeem en ondanks het probleem om het erin te krijgen voel ik dat het qua spelen meer "vloeit"
    vandaar m'n vraag

  5. #5

    Standaard

    Los van die posities zou ik zo'n ladder ook eens over de hele hals uitwerken, en kijken op welke manieren je goed van de ene plek naar de andere kunt.
    zowie zo leer ik ze in alle toonsoorten

    was eigenlijk een beetje mijn vraag
    is het 7 pos sys efficienter dan het 5 pos syteem

    maar het is een beetje het verhaal van een oude hond en nieuwe truuks
    penta/bloes lader gaat blind
    dacht ga wat nieuwe dingen leren maar het bleef een beetje zelfde met wat meer noten
    dat 7 pos systeem voelt zo anders aan ene kant sneller idd 3 nps maar ander de andere kan zo uit m'n komfort zone


    sorry dat ik wat vaag ben
    maar bedankt voor de antwoorden
    Laatst gewijzigd door okeeee; 2 juli 2015 om 13:45

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Is idd nogal vaag ... mss dit topic nog eens herlezen ( heeft ook een post van jou btw ).

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ij-toonladders

    Wat efficientie betreft : dat bepaal je zelf vooral.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Is idd nogal vaag ... mss dit topic nog eens herlezen ( heeft ook een post van jou btw ).

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ij-toonladders

    Wat efficientie betreft : dat bepaal je zelf vooral.
    thanks
    jammer dat ik niet wat beter kan schrijven

    maar mijn conclusie

    wordt effe doorstampen maar ik denk een ander aanpak nooit kwaad kan

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Denk erom : toonladders zijn goed, maar arpeggio's zijn net wat beter, omdat je alles in een context gaat zien.

  9. #9

    Standaard

    maar arpeggios maj bestaan toch alleen uit 1 3 5 ?
    dan is het toch handiger om eerst gewoon de majeur ladder te leren ?

    maar deze man legt het voor mij vrij duidelijk uit

    hij is niet zo'n fan het 7 pos systeem
    maar hij gaat to 14 ofzo



    is ff een zit
    of klopt zijn manier van redeneren niet ?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    maar arpeggios maj bestaan toch alleen uit 1 3 5 ?
    dan is het toch handiger om eerst gewoon de majeur ladder te leren ?
    Ik heb nooit iets anders gezegd.
    Stap 1 : toonladders.
    Stap 2 : arpeggio's.

    Mss ontgaat jou wat ik eerder schreef : arpeggio's geven de context weer. Arpeggio's zijn gebroken akkoorden, akkoorden zijn afgeleiden van toonladders. En neen : arpeggio's zijn niet alleen 1-3-5, als eerste stap mag de 7 er ook nog bij. En dan heb je nog alle omkeringen : 1 5 3 7, 7 1 3 5, enz ...ad fintitum. Check de intervallen... Nu, arpeggio's, of eender welke andere verzamelingen van noten : het maakt niet uit. Penta's zijn ook maar een stel noten uit de Maj toonladder. ' Melodic cells' zijn het, kleine deeltjes die je aan elkaar kan breien,tot er melodieën uit komen. Hoe kleiner, hoe makkelijker je ze kan laten samensmelten met de harmonie die de begeleiding speelt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top