Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 28 van 28
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Voor auto's heb je van die ozon behandelingen en die nemen best een flink deel van de lucht weg. Dus gewoon iemand zoeken die zo'n behandeling voor zijn auto wil en de goffer en gitaar op de achterbank leggen

    Ozon is wat er ook uit van die electrische luchtreinigers komt dus als je iemand weet met zo'n ding gewoon samen met de gitaar/koffer een nachtje in de WC opsluiten.
    Als het goed is kun je zo'n ozon generator ook huren voor een paar tientjes bij sommige autozaken of doe-het-zelf toko's
    Laatst gewijzigd door Sander-H; 5 juli 2015 om 23:42

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Je kan er zo'n geurvreter in leggen maar dat werkt tijdelijk. Het beste is om hem goed schoon te maken. Daar gebruik ik Glassex voor. Daarna goed drogen en daarna,indien nodig, nog een keer herhalen. Werkt voortreffelijk!
    Oppassen.
    Dat deed ik ook, jarenlang en met veel, goed en snel resultaat.
    Behalve die Taylor 12-snaar waarvan de hals 8 jaar later nog steeds niet lekker aanvoelt ("rubberachtig" stref) en dat EHX pedaal waar het poetsdoekje ineens dezelfde kleur kreeg als de belettering. Sommige lakken kunnen niet tegen alcohol.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Dank voor alle welgemeende adviezen.
    Laat ik even een kleine update geven van wat ik tot nu toe heb gedaan.

    De koffer:
    1. stofzuigen. alles wat er uit is aan vies ruikend stof, kan niet meer stinken in de koffer.
    2. inspuiten met ambi pur classic



    Ik ben best tevreden. In vergelijk met wat het in eerste instantie was, is het in een paar dagen al 80% beter geworden.
    En ook nu blijft het te doen. Natuurlijk ruik ik nog wel het een en ander, maar het misselijk makende is er nu wel van af.

    De gitaar
    1. eenmalig schoonmaken met een klein beetje Glassex en gelijk daarna afdrogen. Gibson Pumppolish er op gedaan. Uitwrijven.
    2. Uitschudden. Er kwamen een paar nestjes oud stof uitzetten. weg is weg.
    3. zoveel mogelijk buiten laten luchten in de standaard. Zo neerzetten dat de F gaten in de wind staan. Opletten voor regen !!.
    Na dagen van buiten zetten (en weer naar binnen) gaat het wel beter. Een stuk beter zelfs. In mijn beleving is het onbewerkte hout van de binnenkant van de klankkast het gedeelte dat veel "geur" vasthoudt. De lucht komt uit de f gaten zetten. Ik vergelijk dat maar met een sigarenkistje. Dat is ook vaak onbewerkt hout en zelfs als de sigaren er al lang uit zijn, ruik je ze nog. Daar wil ik niet met vloeistoffen aan de gang.



    3. op advies van de zangeres van de band van die Robijn geurbuiltjes gekocht. Aan een touwtje gemaakt en die in de f gaten laten hangen.







    Ik besef dat de geurbuideltjes alleen maar de tabakslucht verdringen door een "zwaardere" lucht er overheen te zetten. Echt wegnemen zal het niet. Maar ik ben benieuwd of ook dat wat gaat opleveren als ze er ca 6 weken in hangen.
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik verwijder beroepsmatig rook- en dierenlucht uit auto's, caravans, boten etc. (gelukkig slechts een bijtaak, want mijn reguliere werk is wel wat interessanter, haha). Als je koffer je nog niet naar je zin is, dan kan ik je misschien verder op weg helpen.

  5. #25

    Standaard

    soda absorbeert geuren dat zou je ook nog in een nylonkousje kunnen doen en in de F gaten hangen . Ik heb ooit een stinkende luifel van een aangekochte caravan in de kist gehad , dat heeft ook lang gestonken echt vies, heb dat er ook uitgekregen, eerst een paar pakken koffie los gestrooid in die kist, maar de geur bleef erdoor komen dan met soda droge korrels. Duurt echt een tijd en natuurlijk regelmatig vervangen

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Oppassen.
    Dat deed ik ook, jarenlang en met veel, goed en snel resultaat.
    Behalve die Taylor 12-snaar waarvan de hals 8 jaar later nog steeds niet lekker aanvoelt ("rubberachtig" stref) en dat EHX pedaal waar het poetsdoekje ineens dezelfde kleur kreeg als de belettering. Sommige lakken kunnen niet tegen alcohol.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hotpepper01 Bekijk bericht
    Dank voor alle welgemeende adviezen.
    Laat ik even een kleine update geven van wat ik tot nu toe heb gedaan.

    De koffer:
    1. stofzuigen. alles wat er uit is aan vies ruikend stof, kan niet meer stinken in de koffer.
    2. inspuiten met ambi pur classic



    Ik ben best tevreden. In vergelijk met wat het in eerste instantie was, is het in een paar dagen al 80% beter geworden.
    En ook nu blijft het te doen. Natuurlijk ruik ik nog wel het een en ander, maar het misselijk makende is er nu wel van af.

    De gitaar
    1. eenmalig schoonmaken met een klein beetje Glassex en gelijk daarna afdrogen. Gibson Pumppolish er op gedaan. Uitwrijven.
    2. Uitschudden. Er kwamen een paar nestjes oud stof uitzetten. weg is weg.
    3. zoveel mogelijk buiten laten luchten in de standaard. Zo neerzetten dat de F gaten in de wind staan. Opletten voor regen !!.
    Na dagen van buiten zetten (en weer naar binnen) gaat het wel beter. Een stuk beter zelfs. In mijn beleving is het onbewerkte hout van de binnenkant van de klankkast het gedeelte dat veel "geur" vasthoudt. De lucht komt uit de f gaten zetten. Ik vergelijk dat maar met een sigarenkistje. Dat is ook vaak onbewerkt hout en zelfs als de sigaren er al lang uit zijn, ruik je ze nog. Daar wil ik niet met vloeistoffen aan de gang.



    3. op advies van de zangeres van de band van die Robijn geurbuiltjes gekocht. Aan een touwtje gemaakt en die in de f gaten laten hangen.







    Ik besef dat de geurbuideltjes alleen maar de tabakslucht verdringen door een "zwaardere" lucht er overheen te zetten. Echt wegnemen zal het niet. Maar ik ben benieuwd of ook dat wat gaat opleveren als ze er ca 6 weken in hangen.
    Ik bedoel wel alleen de koffer hè! Niet de gitaar schoonmaken met Glassex!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Geen zorgen, de ES175 verkeert in blakende gezondheid. We zijn inmiddels een klein maandje verder en de lucht is al voor het grootste deel verdwenen. Zodra de weersgesteldheid het een paar uur achterelkaar toelaat, gaat ze naar buiten en hangt ze in de standaard met de geurbuideltjes er in. De wind zorgt dan wel voor wat doorluchten... ik let er natuurlijk wel op dat ze een mooi plekje in de blijvende schaduw staat... En als ik er op wil spelen, haal ik even de buideltjes er uit..
    De kracht van de buideltjes is intussen wel afgenomen, misschien dat ik een paar verse ga halen. Dat zie ik nog wel.

    Overigens zit de lucht vooral in de onbewerkte/ongelakte binnenkant van de klankkast. Net als de houten sigarenkistjes van vroeger. (Mijn vader rookte destijds sigaren). En ook al waren de sigaren al maanden/jaren geleden opgerookt, de kistjes bleven naar de tabak ruiken....
    Laatst gewijzigd door Hotpepper01; 16 augustus 2015 om 16:06
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Neem een koffiefilter. Doe er koffie in. Plak het filter netjes dicht met plakband zodat de koffie niet uit het filter kan. Door het filter zal de koffie de geurtjes uit de koffer absorberen. Na een paar weken kun je het filter weggooien. Water met azijn op een doek doen en dan de binnenkant van de bekleding afdoen. Let wel op. Sommige langharige stoffen uit de jaren '70 hadden stoffen die met merkwaardige goedjes zijn geverfd. Het kan natuurlijk zomaar dat de kleur wordt beinvloed door azijn. Waardoor je vlekken kan krijgen. Dus ff testen.

    Azijn vervliegt prima in de buitenlucht. Dus een uurtje buiten luchten en voila. Wil je parfumeren? Denk dan eens aan citroenschillen, of sinaasappel schillen ook weer in een filterzakje. En in de gitaarkist. Fruitthee kan ook trouwens als het wat subtieler moet. De droge thee zal ook weer andere geurtjes absorberen in plaats van te maskeren.

    Als de gitaar ook in de koffer bewaard wordt zal ook die zijn luchtjes kwijt raken.
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 16 augustus 2015 om 17:46
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top