Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard help, krijg hem niet gestemd.

    Hallo iedereen,

    Ik ben de trotse bezitter van een ibanez grg 170 dxl


    yep, ik ben een lefty.

    Maar nu komt mijn vraag/probleem.
    Ik had nieuwe Ernie Ball snaren gehaald (0.11 - 0.48 ), ze er netjes opgezet enzo en gaan stemmen.
    Nu komt het probleem als ik begin bij de E (ter verduidelijking, de dikke E, de bovenste als het ware)
    Die stem ik netjes af, als ik vervolgens de rest van de snaren stem en ik begin weer boven aan om aan te slaan dan staat de E weer te laag, als ik die dus weer goed zet, staat de A en de rest vervolgens weer te laag.
    Op die manier blijf je dus stemmen en kwam ik er niet uit.
    Nou zit er natuurlijk aan de achterkant van mijn gitaar twee veren,


    Die zitten weer verbonden met het blok waar je je snaren doorheen doet (ben slecht in specifieke namen) dus als ik dan aan het stemmen ga, trekken de snaren het blok steeds verder omhoog.



    Ik heb nu voor de foto de snaren weer even wat strakker gezet, zodat het proobleem duidelijk zichtbaar werd.
    Maar wat zie ik over het hoofd? Wat doe ik fout?
    Ik had eerder andere snaren erop gezet en die gingen gewoon zonder probleem erop en kon ik stemmen en klaar.
    Nu waren die wel dunner, zou het kunnen dat mijn snaren te dik zijn en er te veel kracht op zou moeten komen om ze gestemd te krijgen?
    En dan nog een ding, mijn gitaar heeft een schakelaar om met de elementen te kunnen switchen, maar in welke stand zet je hem als je wil stemmen?
    Ja, dit is mijn eerste eletrische gitaar

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Dikkere snaren = meer trekkracht. Dus je moet er een veer (of twee) laten bijsteken.

    Welke pickups je moet gebruiken: ik zet die dingen meestal gewoon in de middelste stand. Een A is een A, en een E is een E, welke pickup het registreert maakt an sich niets uit.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Het idee is dat de veerspanning ongeveer hetzelfde is als de snaar spanning. Wanneer je een nieuw setje snaren erop zet dat een andere dikte heeft dan de vorige set, dan veranderd ook de spanning (dikkere snaren staan meestal wat strakker). Door meer veren in je tremoloblok te zetten en/of de stelschroeven wat aan te draaien kan je de balans weer herstellen.

    Heb je nog extra veren? Anders zijn deze ook wel los te krijgen (2e hands?). Let erop dat je tremolo niet al te ver omhoog komt, dit beinvloed ook de hoogte van de snaren over de hals en zo enorm hoog speelt totaal niet lekker (enorm laag ook niet).

    Het is wel redelijk normaal dat je een paar 'passes' nodig hebt voor je een nieuw setje met een tremolo goed in stemming hebt. Nieuwe snaren rekken best nog een beetje en het ergste moet er uit zijn voordat je naar een stabiele situatie kan. Dat is ook het moment waarop je de top-lock kan vastzetten...

    [2c]
    Marc
    Laatst gewijzigd door obiwanjacobi; 26 juni 2015 om 15:09
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    In ieder geval zou ik er een veer bijzetten en begin eens te stemmen bij de dunne E

    Als je de tremolo niet gebruikt kun je overwegen er een houten blokje tusen te zetten dan verloopt de stemming niet snel meer. en anders de snaren 1 voor 1 vervangen dus niet allemaal tegelijk er af halen scheelt in zo'n geval een hoop ergenis

    Succes

  5. #5

    Standaard

    Yup, ik herken het probleem. Ik heb dat ook gehad met dezelfde gitaar. Het beste wat je kan doen is luisteren naar iedereen hier en er een veer bijvoegen. Anders is de snarenspanning helemaal niet in balans. Het verbaast me dat je nog geen snaar gebroken hebt op deze manier, bij mij was dat zowat direct het geval.

  6. #6

    Standaard

    Ik was dus al redelijk die kant op aan het denken ja.
    Met dat ik mijn topic schreef, bedacht ik het me.
    Ik gebruik de tremolo helemaal niet zelfs.
    Maar ik ga dus eerst maar 2 extra veertjes aanschaffen, zodat ik zeker weet dat snaarspanning niet de veerspanning overtreft.
    Was gisteren zelf al even aan de slag om ze te verplaatsen, zodat de strakker kwamen te zitten, maar dat hielp niet echt.
    Heren, ik ben u zeer erkentelijk voor deze snelle en hulpzame reacties.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Als je de tremolo niet gebruikt, is het verreweg het makkelijkste deze vast te zetten. Ik heb dat een lange tijd zelfs met een paar legoblokjes gedaan, maar hout is meer gebruikelijk.

    Dan onstemt de gitaar ook of minder als je eens een snaar breekt of in drop-D stemt. Of een keer de hele gitaar lager stemt.

    Dus: snaren ontspannen tot de brug parallel aan de body ligt, het gat met hout ofzo opvullen, en weer stemmen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    en anders de snaren 1 voor 1 vervangen dus niet allemaal tegelijk er af halen scheelt in zo'n geval een hoop ergenis
    Het wisselen van snaren is gelijk een mooie gelegenheid om eens je fredboard schoon te maken. Dus ik ben zeker fan van alle snaren er tegelijk afhalen. Wanneer je de brug hebt vast geklemd met een blokje hout is dat ook geen probleem meer...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #9

    Standaard

    Nog makkelijker is 5 veren inzetten ( met 4 kan ook ) en de verensteller- het fietsenrekkie zeg maar- net zo lang aan te draaien totdat de brug tegen de body aanrust. Daarna op stemming brengen en als de brug toch van de body afkomt, de verensteller weer iets aandraaien totdat dat wel het geval is. Vergeet natuurlijk dan niet weer te stemmen want door het aandraaien is de gehele stemming wat verhoogd. Op deze manier kan je zelfs je pook nog gebruiken als je wilt! Win-win wat mij betreft

  10. #10

    Standaard



    Zo....problem solved.
    Heb hem net heerlijk kunnen stemmen en het geluid van de dikkere snaren bevalt me wel.
    Nu die brug geen kant meer op gaat, heb ik een mooie basis om eens goed te gaan afstellen enzo.
    dank voor het meedenken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top