Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard experts gezocht voor probleem valse gitaar

    Een jaar of 4 geleden een investering gedaan voor wat mijn huiskamer gitaar voor t leven moest worden.
    Ik ben een rocker maar schrijf mijn nummer graag klassiek. Dus zocht ik een klassieke gitaar met halspen die ontzetttend strak kon worden afgesteld.
    Mijn oog viel op een tin-body salvador cortez cs-240 concertseries. Slordige 850euro.

    Na wat testruns geen probleem en beviel me uitermate. Na een half jaar tot een jaar veranderde mijn speelstijl een beetje en begon ik barre akkoorden te zetten bij bepaalde composities vanaf 6 fret and up met de G-snaar onder pinken ringvinger. Je raad t al. Hij klonk vals. Was me niet eerder opgevallen en alleen op de g-snaar.
    G snaar is een moeilijke maar op de 8e fret zet hij er bijna een halve toon bovenop. 12e fret een volledige.

    Land afgereist en bij verkopende luthier laten nakijken. Die bleek zowel niet de beste oren (later blijken ook ogen ter discussie te komen staan) en heeft eraan gewerkt. Intonatie kon er in elk geval niet uitgewerkt worden want t gaat om meer dan t zadeltje met vijlen kan compenseren. C.a. 1.8mm blijkt nu. Doordat de verkopende luthier (een officiele afnemer van de inporteur (R v/d/ Broek) er aan gewerkt heeft blijkt dan ook ineens de garantie zijn te vervallen. Andere luthier gebracht (wel met goede ogen) zegt dat er niks aan te doen is. Misschien High tension proberen?

    NU heb ik zelf de leading edge van de topkam teruggelegt om dat ding geintoneerd te krijgen en dat is gelukt. Loepzuiver op pitchblack pro. Maar tot mijn schrik is ie nog steeds vals. Afwijkingen die geleidelijk oplopen vanaf 4e en 5e fret tot ondragelijk voorbij de 8e.

    Vraag is dus....hoe kan 1 snaar met juiste intonatie, goede snaren juiste fretafstanden (zijn nagemeten) goede actie, zulke afwijkingen vertonen? Zijn naaste buren hebben geen last van deze symptomen.
    Er is (gekscherend) geopperd dat ik de snaren onderuit duw. Er staat hier een barrel van 200euro die hardstikke zuiver is en die deze fratsen absoluut niet vertoond. Wat kan hier mis zijn?

    Kan hier iemand iets zinnigs op zeggen?
    Never work with latebloomers, there,s a reason they're late!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Lees dit 's door.. Je bent niet de enige.. Als ik het goed begrijp, is het verschil tussen de gestemde (open) noot en de maximale spanning mogelijk vooral het probleem, deze is veel groter als bij de de rest van de snaren, High tension lost je probleem niet op, maakt het alleen maar groter.. Je kan een low tension g proberen of composiet snaren (carbon ipv nylon)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3

    Standaard

    probeer eens een andere dikte van g snaar?
    scheelt soms erg weinig, soms niet eens voelbaar maar kan wel van invloed zijn op de intonatie.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    Dank je ....dat lijkt inderdaad de conclusie te zijn. Ook de link van Rizz kwam hier op neer. Hoewel ik serieus betwijfel of low tension dit gaat goed maken.
    Ik moet ze zoiezo wisselen, dus ik ga morgen voor die carbon alliance dingen.

    Reden nummer 2 die aangehaald word is de actie, en de buiging van de snaar. Ik heb geen exacte waarden, maar dit ding staat afgesteld als een electrische gitaar. Als die actie maar niet weer omhoog moet met low-tension....


    Ik houdt jullie op de hoogte ,thanks
    Never work with latebloomers, there,s a reason they're late!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Je kan een low tension g proberen of composiet snaren (carbon ipv nylon)
    Zou het beter worden met composiet snaren? Ik heb maar beperkte ervaring met composiet snaren maar volgens mij zijn die juist minder elastisch dan nylon. Als het probleem het eerder beschreven probleem is, dan wordt het toch niet beter met composiet snaren?

    Probeer ook vooral gewoon eens een ander merk. Mijn klassieke gitaar heeft er last van dat bij heel veel sets, de G snaar dof en levenloos klinkt, terwijl diezelfde snaren op een andere gitaar gewoon goed zijn. Experimenteren loont blijkbaar, kan me voorstellen dat dat met het intonatie probleem ook zo is.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    De stemming van gitaren is een benadering.

    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 25 juni 2015 om 10:36
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Zou het beter worden met composiet snaren? Ik heb maar beperkte ervaring met composiet snaren maar volgens mij zijn die juist minder elastisch dan nylon. Als het probleem het eerder beschreven probleem is, dan wordt het toch niet beter met composiet snaren?

    Probeer ook vooral gewoon eens een ander merk. Mijn klassieke gitaar heeft er last van dat bij heel veel sets, de G snaar dof en levenloos klinkt, terwijl diezelfde snaren op een andere gitaar gewoon goed zijn. Experimenteren loont blijkbaar, kan me voorstellen dat dat met het intonatie probleem ook zo is.
    Die hebben minder last van rek en de verhouding stemming/maximale rek is anders. Ik heb het ook maar uit dat forumtopic wat ik hierboven neerzette...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Beetje laat misschien, maar dit hadden Yamaha klassieke gitaren al in de jaren 70. Zijn ook wel los verkrijgbaar.

    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top