Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    De uitleg over akkoorden is prima. De bijbehorende toonladder patronen worden hier echter niet uitgelegd, of ik moet het over het hoofd gezien hebben.

  2. #12

    Standaard

    Allemaal bedankt voor de reakties. Ik had nog nooit van het caged-systeem gehoord. Ik heb alleen de indruk dat dit meer over akkoorden gaat dan over toonladders. Maar met de hints kom ik vast een eind verder.
    Eric

  3. #13
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Dag Eric,

    Nog één tip dan. Hier word de basis van de Caged system kort en bondig uitgelegd. Eerst laten ze het c akkoord in de 5 vormen over de hele hals zien. En dan de 5 corresponderende toonladder patronen. De c majeur toonladder is de ladder bij uitstek om als uitgangspunt te nemen. Er staat overigens nog meer goede theorie op deze site.
    Dit is de link:
    http://www.frettedapprentice.com/cagedscales/

    Groetjes

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Ik heb alleen de indruk dat dit meer over akkoorden gaat dan over toonladders.
    Nee, het gaat puur om de toonladders en dan met name om die toonladders op de hals te ordenen zoals Harald ook al aangaf. Alleen de naam CAGED is gerelateerd aan 5 basis akkoordvormen.
    Het principe is eigenlijk simpel: neem een willekeurige toonladder, bijvoorbeeld C. De grondtoon is dus hier C, welke je op diverse plekken op de hals kunt vinden. Op elke plek waar de grondtoon zit kun je dus ook de toonladder spelen en een akkoord van de grondtoon van die toonladder.

    In het voorbeeld van de grondtoon C kun je het C-akkoord op 5 plaatsen spelen nl. 1e , 3e ,5e, 9e en 10e positie. Als je goed naar de akkoorden kijkt zul je de basispatronen van het C-, A-, G-, E- en D-akkoord herkennen (zie ook m’n vorige post).
    Als je vervolgens op de posities van die akkoorden van de grondtoon alle overige noten toevoegt, ontstaan er een soort patronen (5) of boxen hoe sommige het noemen.
    Deze 5 patronen (of boxen hoe je het ook wilt noemen) kun je voor iedere toonladder gebruiken, alleen de plaats waar je zo’n patroon speelt is afhankelijk van de toonladder.
    Of anders gezegd: deze 5 patronen (in dezelfde volgorde) kun je op iedere plaats op de hals spelen, maar de plaats waar je een patroon speelt is afhankelijk van de toonladder.
    Overigens is er ook een systeem dat uit 7 patronen bestaat.

    Misschien dat hiermee e.e.a. duidelijker is geworden.
    Laatst gewijzigd door hefke; 23 juni 2015 om 12:46

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Allemaal bedankt voor de reakties. Ik had nog nooit van het caged-systeem gehoord. Ik heb alleen de indruk dat dit meer over akkoorden gaat dan over toonladders. Maar met de hints kom ik vast een eind verder.
    Eric
    Nogmaals : je mag akkoorden en toonladders niet zien als twee afzonderlijke dingen. Akkoorden komen voort uit toonladders.
    Begin alvast hiermee :

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ieleer-en-meer

  6. #16

    Standaard

    Als ik een tip mag geven, leer eerst al de noten van de major en minor triads, en dat tesamen met alle noten op je gitaarnek. Als je die triads onder de knie hebt schakel je over op de volledige major scale (en relatieve minor scale) met de circle of fifths als leidraad.

    Zoek de formules van de scales en akkoorden op en schrijf ze allemaal zelf uit op papier. Duid de hele en halve tonen aan, duid aan welke noten je gebruikt om elk akkoord te maken. Daarna schrijf je zelf de circle of fifths uit en bestudeer je die grondig en dan gaan al de major en minor scales een eitje zijn.

    Ik zweer je, als je dat echt gedaan hebt dan ga je alles zoveel beter begrijpen en ga je overal linken zien.
    Maar dit kost even tijd en inspanning, ik heb het allemaal in 3 weken vanbuiten geleerd, de noten op mn nek ben ik nog mee bezig maar dat gaat elke dag beter!

    Het doel is om scales en akkoorden niet als apparte onderdelen te zien en zeker niet te blijven hangen in de hokjesmentaliteit van het caged systeem. Want dat is nu net het punt waar de meeste blijkbaar op blijven hangen.

  7. #17
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NRJay Bekijk bericht
    Als ik een tip mag geven, leer eerst al de noten van de major en minor triads, en dat tesamen met alle noten op je gitaarnek. Als je die triads onder de knie hebt schakel je over op de volledige major scale (en relatieve minor scale) met de circle of fifths als leidraad.
    Ik zou dat wel eerst alleen in de de C/AM toonaard doen, aangevuld met bijv. D/BM en G/EM om het verband te zien. Als je je eerst door al die theorie heen worstelt zondert een noot te spelen hang je ws je gitaar voortijdig aan de wilgen.

    En theoretische kennis of niet, ik zou ook gelijk beginnen met het proberen naspelen van de eenvoudige nummers van je favoriete artiest. Als je bijv. van Bowie houd in zijn Glam periode speel mee met It ain't easy en changes. Ga naar de dichtstbijzijnde grote bibliotheek waar ze tab boeken hebben kopieer een paar van die nummers. Je bent dan gelijk bezig met het maken van muziek. Dat stimuleert.

  8. #18

    Standaard

    Voor iets meer begrip van wat je doet zou je trouwens ook wel eens wat akkoordvormen kunnen tekenen, net als ladders. Gitaarhals met cirkels op de plekken waar je fret. Maar dan niet de notennamen erin zetten, maar de toonladdertrappen.

    Dus (uitgaande van C) niet C D E F G A B C maar 1 2 3 4 5 6 7 1 etc. Het cijfer tussen haakjes loopt praktisch gezien door tot 13. Hoger kom je in akkoordnamen niet tegen. Het voordeel daarvan is dat je wat meer functioneel ziet wat er gebeurt. En bij akkoorden zie je zo waar je welke toonladdertrap in het akkoord speelt.

    vb Open C7 x 3 2 3 1 0 wordt dan x 1 3 7 1 5 Die laatste zie je dan weer nooit als 12 weergegeven in een akkoordnaam. De 8 van een oktaaf zie je ook nooit. 10 kun je wel tegenkomen. Sommige boeken gebruiken 7b10 ipv 7#9 voor het Hendrix akkoord. 2,4 en 6 kom je wel regelmatig tegen. 2 en 4 vaak ipv de 3e trap, dat wordt dan weer met sus aangegeven in de akkoordbenaming.
    Laatst gewijzigd door Harald; 23 juni 2015 om 20:30

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top