Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Hoe leer je een nieuwe song op de goede manier?

    Hallo!

    Ik merk dat ik enigszins moeite heb wanneer ik een tab wil leren, met name de vingerzetting en het verwisselen van vingers bij andere noten zijn voor mij een probleem. Ik ben echter nog wel een beginner (nu ongeveer een maand)

    Zit er een bepaalde logica in het aanleren van een nieuw stuk? Wat voor adviezen kunnen jullie mij geven om het beste een stuk te leren spelen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Nu een maand? Dan ben je nog vooral bezig met je vingers uit de knoop proberen te houden..

    Kijk goed naar de vingerzetting, dat ten eerste. studeer 1 à 2 maten per keer in en oefen ze op een lagere snelheid. Als ze er goed inzitten, sneller, tot je op tempo zit. Iedere keer als je een nieuw stukje leert, speel dan ook alles wat je ervoor geleerd hebt. Gitaarspelen is je motorisch geheugen trainen. Je bent echter ook nog bezig met je gitaar leren vasthouden, dus het kan allemaal wat langer duren. Geef daardoor niet op, je zal zien dat het op een gegeven moment steeds beter gaat. In het begin gaat het met sprongetjes. Lukt niet, lukt niet, lukt niet, heeeee! lukt wel!

    Bedoel je dan ook akkoorden leren spelen? Of echt losse noten? Leer het eerste ook, m.i. belangrijker as basis..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Het slechte nieuw is, er is geen geheime slimme & snelle manier.
    Het goede nieuws is, als het zo makkelijk zou zijn zou iedereen het doen.

    Het is vooral je vingers streng toespreken te blijven staan en na een tijdje weten ze uit zichzelf waar ze naar toe moeten. Maar het kost tijd.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Goede tips thanks! Ik heb weinig moeite met diverse akkoorden. Flamenco strumming gaat me ook al behoorlijk goed af, travis picking gaat goed. Stukken van Malaguena gaat me ook al goed inclusief tremolo.

    Wellicht goed ik relatief snel vooruitgang omdat ik ook piano speel, dus enigszins al in de muziek zit!

  5. #5

    Standaard

    blijven oefenen
    en over een half jaar de zelfde vraag nog een keer stellen

    want gaat niet om een song leren maar om gitaar leren spelen
    theorie is het zelfde als piano
    techniek.......................... ???

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Het zou zomaar kunnen dat je al wel een voordeeltje hebt door die piano. Onze dochter zit op pianoles, en af en toe kijk ik ook eens wat ze zoal uitspookt. En dan blijkt dat ik sommige dingen redelijk vlot kan reproduceren, omdat mijn vingers het op gitaren gewend zijn om vrij onafhankelijk van elkaar te bewegen.
    Dat schijnt niet vanzelfsprekend te zijn, en misschien werkt het de andere kant op ook wel!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top