Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 48 van 48

Discussie: Snaar dikte 008

  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Hoe komt dat eigenlijk?
    De temperatuursinvloed op de snaren kan het niet zijn lijkt me, want dat is gewoon de uitzettingscoefficient van het materiaal. Hoe het dan wel kan? Geen idee, maar het klopt inderdaad; basgitaren zijn ook veel minder snel ontstemd.
    Ik zou het je graag vertellen, maar ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik weet alleen dat het mijn eigen bevinding is dat dikkere snaren minder snel ontstemmen dan dunnere. Sterker, hoe dikker hoe beter (wat dat betreft iig).
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.322

    Standaard

    Same here.
    010 brak ik nog weleens, 011 zelden.
    En 't is stemvaster.
    Geen idee waarom.

  3. #43

    Standaard

    waarschijnlijk komt het omdat er meer spanning staat op dikkere snaren staat. alle rek is er dus sneller uit. Ook staat het hout onder grotere spanning waardoor het sneller vervormd (neck relief). Maar het blijft alsnog een ingewikkeld verhaal die waarschijnlijk uit meerdere hoeken bekeken kan worden.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Nou ja, op zich... Een dikkere snaar op dezelfde toonhoogte heeft een hogere snaarspanning, en eenzelfde verschil in snaarspanning (toe- of afname van hetzelfde aantal N) heeft een relatief groter effect als de totale spanning lager is. Dus ontstemt sneller. Zou ik puur intuïtief denken.

    Ja, ook als ik het uitreken, lijkt het te kloppen: een .008-snaar op een mensuur van 25,5 die gestemd is op een hoge e heeft een spanning van 46N. Een .011 in dezelfde situatie krijgt 87N voor zijn kiezen. Als je die .008 omlaag draait naar een d#, hoef je er maar iets van 5N van af te halen. De .011 moet 10N omlaag. Dus als de .011 5N minder trekkracht krijgt, zit hij nog niet op de d# waar de .008 intussen al is aangeland.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Ik zou het je graag vertellen, maar ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik weet alleen dat het mijn eigen bevinding is dat dikkere snaren minder snel ontstemmen dan dunnere. Sterker, hoe dikker hoe beter (wat dat betreft iig).
    Het is eigenlijk wel logisch, een dunne sliert plastic zal ook eerder rekken dan een dikke.

  6. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bricker Bekijk bericht
    Het is eigenlijk wel logisch, een dunne sliert plastic zal ook eerder rekken dan een dikke.
    Je had hem toch op je negeerlijst staan? Waarom reageer je dan Brokker?

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Woml, hoe bereken je dat?

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Op de site van d'Addario staat een pdf... of stond... wacht effe... Ja, hier!

    Daarin staat van al hun afzonderlijke snaren genoemd wat de Unit Weight is (gewicht per lengte). Als je dat weet, kun je uitrekenen hoeveel kracht er op een snaar staat bij bepaalde snaarlengte en frequentie:

    T (Tension) = (UW x (2 x L x F)^2 ) / 386.4

    met UW = Unit Weight, L = Length (inches), F = Frequency (Hz)

    T komt er dan uit in pounds. Omrekenen naar Newtons: vermenigvuldigen met 4.45.

    Ik heb de hele lijst met snaren ingelezen in een databeestje, en er een invoerschermpje omheen gebouwd. Kies een snaar, een mensuur en een noot, dan rekent hij de boel uit. En dan maar schuiven met al die cijfertjes!

    Voorbeeldje:
    Laatst gewijzigd door Woml; 18 juni 2015 om 15:30 Reden: screenshot toegevoegd
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top