Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: Bouwpakketje, tips?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard Bouwpakketje, tips?

    Na jaren piekeren heb ik toch maar de gok gewaagd en een bouwpaket besteld. Het wordt deze: http://www.gitarre-bestellen.de/prod...-Mahagoni.html

    Het is een pakket met een al gelijmde hals en een walnut top. Deze heb ik gekozen omdat er minder aan te verpesten valt met mijn onervaren handen.
    Dit is ongeveer wat ik ga proberen te maken:

    Ipv 3, 2 pickups en chrome hardware ipv gold. Ik wil de lak zoals op de foto ook is te zien niet echt glossy maken, maar lekker dun houden. De achterkant van de body en de hals wil ik proberen om hetzelfde er uit te laten zien als die op de foto hierboven.

    Omdat ik echt een complete leek ben hierin heb ik een paar vraagjes:
    1. Wat moet ik gebruiken om de achterkant zijn kleur te geven? spuitbus/verf?
    2. Welke spuitbus moet ik hebben om een mooie dunne (dus niet glossy) lak op de gitaar te krijgen? Is het aangeraden om de bindings hierin mee te nemen?
    3. Hoe kan ik zo'n serialnummer en 'made in holland' stamp op de achterkant van de headstock krijgen?
    4. Als logo zou ik het liefst mijn initialen of iets dergelijks op de headstock zetten. Hoe kan ik dit het beste doen?

    alle info is welkom, alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Het is meer een kwestie van hout tinten en dat dan met blanke lak verzegelen. Alleen de lak ga je spuiten. Over de binding heen en dat kan je later weer weg schrapen. Als het niet glossy hoeft te zijn ben je met olie al klaar.
    Het nut van een serial ontgaat me ten ene male maar soit, google maar eens op carve in wood. Voor een logo zou ik iets ontwerpen in photoshop en dat laten laser printen op een transparante film.

    Misschien eerst eens een avondje googlen voor wat algemene kennis omtrent?
    Laatst gewijzigd door Pepe; 12 juni 2015 om 17:32
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Waarschijnlijk ga ik Deense olie proberen. Ik zie daar wel goede dingen over op Internet. En dat dan aflakken met zon spuitbus voor blanke lak. Weet alleen nog niet wat ik met de achterkant aan moet. De foto laat een beetje een roodbruine achterkant zien. Denk niet dat enkel olie die kleur gast geven.dus ben nog zoekende naar een juist soort verf (of olie?) daar voor. Wat het logo betreft ben ik er nog niet uit. Dat laserprinter en dergelijke klinkt knap ingewikkeld. Misschien gewoon een vel papier pakken, daar een logo uit knippen en de mal gebruiken om het logo op de headstock te spuiten. Alleen geen idee of dat mooi wordt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogueny Bekijk bericht
    Waarschijnlijk ga ik Deense olie proberen. Ik zie daar wel goede dingen over op Internet. En dat dan aflakken met zon spuitbus voor blanke lak.....
    Gaat dat wel goed komen, lak over olie???

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Gaat dat wel goed komen, lak over olie???
    Klinkt alsof dat een no-go is haha. Misschien maar niet dan
    Ik lees ook dingen over Clou Waterbeits. Schijnt de nerven in het hout mooi donker te maken. Is wel mooi op mahonie zo te zien, dus misschien leuk voor de achterkant, maar hoe gaat dit op een walnut top? accentueert het alleen of kleurt het ook heel erg?
    Laatst gewijzigd door Rogueny; 12 juni 2015 om 22:07

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Nee, lees altijd eerst goed of iets met elkaar samengaat.
    Met de hand een naam schilderen doen we alleen als de naam van de kroeg op de gevel moet. Lastig is geen reden he, dat heet een uitdaging. Overigens is printen eenvoudiger dan met de hand kwasten.

    Ik wed dat elk klein minuscuul detail wat jij moet weten alleen op dit forum al te vinden is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    579

    Standaard

    Ik heb een LP junior van die site. Ik heb hem met clou waterbeits gekleurd en daarna met danish oil afgewerkt. Hij gaat niet echt glimmen, meer matglans. Persoonlijk vind ik dat erg mooi! Voor het logo kun je denk ik het beste decal papier bestellen. Gebruik ik ook op zelfbouw pedaaltjes!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Ik heb helaas niet zo'n laserprinter, en zou niet weten waar ik die wel zou kunnen vinden. Op school hebben ze helaas ook niet zo'n ding. Ik heb er wel wat over kunnen vinden hoe dat ongeveer moet. Alleen vereist dit weer een blanke lak, maar dat verpest dan weer de natural finish. Over een combinatie van Decals en die olie finish valt niks te vinden, dus dat durf ik niet te wagen gezien ik dat spul niet ken. Dus wellicht toch maar verven/spuiten via een mal en dan de olie finish er over heen, of een alternatief zien te vinden. Ik snap dat er veel over dit onderwerp te vinden is, en excuses als dit als vervelend wordt ervaren, maar het is soms nogal zoeken naar een naald in een hooiberg, al helemaal als je iets specifieks, groots en nieuws voor het eerst doet.

    "wat heb je nodig:
    -printer
    -sheet ( doorzichtige overhead sheet of mica)
    -ijslolliestokje

    werkwijze:
    -in een tekstprogramma maak je de tekst die je wilt hebben in de goeie kleur, vorm enz
    -stop de sheet in je printer
    -let wel op dat je op de GLADDE kant gaat printen!!!!!!
    -stel de printerinstellingen in op: 1. spiegelbeeld en 2. op transparanten
    -print het uit op de gladde kant van de sheet.
    -leg het voorzichtig weg
    -laat het dan zo ongeveer een minuut of 10 drogen
    -leg de tekst met de beprinte kant op je werkstuk.
    -wrijf nu met het ijslolliestokje de tekst op je werkstuk
    -haal de sheet weg
    -nog eventjes na laten drogen"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roger Bekijk bericht
    Ik heb een LP junior van die site. Ik heb hem met clou waterbeits gekleurd en daarna met danish oil afgewerkt. Hij gaat niet echt glimmen, meer matglans. Persoonlijk vind ik dat erg mooi! Voor het logo kun je denk ik het beste decal papier bestellen. Gebruik ik ook op zelfbouw pedaaltjes!
    Volgens mij heb ik een filmpje van jou bekeken op youtube! Hoe zou dat waterbeits op een walnut top gaan werken? Want jij hebt neem ik aan de mahonie beits genomen? Ik zag dat het ook beschikbaar is in 'noten'. wellicht is dat het zelfde als walnut
    Laatst gewijzigd door Rogueny; 12 juni 2015 om 23:12

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Dat weet je nooit, het zou handig zijn om proefstukjes te maken. Helaas heb je geen hout over, dus het moet in 1x goed.

    Danish maakt je hout al flink donkerder en je nerf gaat er ook dan uitspringen. Hoe meer lagen olie, hoe meer glans.. Dat kan je doseren, maar er zit een limiet aan de hoeveelheid glans. En het vereist wat periodiek onderhoud.. (1x per jaar/18 maanden een laagje olie, afhankelijk van het gebruik en invloeden van weer enzo). Tenminste dat mag, hoeft niet.. Je behoudt wel de glans daardoor..

    Lees de Laq-faq maar 's goed door en gebruik de zoekfunctie, er is hier al enorm veel over geschreven. Je bent de eerste niet, zullen we maar zeggen..

    Succes!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top