Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Strat tremolo op Jaguar Body

    Dag forumleden,

    Weet er iemand of een standaard Strat tremolo op een Jaguar body gemonteerd kan worden? Dit in verband met de uitsparingen in de body en eventueel de hoek van de hals ten opzichte van de body.

    Ik denk eraan om in de toekomst misschien een 24'' Jaguar/Mustang hals en een Jaguar body te kopen bij bijvoorbeeld Warmoth en er dan een strat brug met tremolo op te zetten voor meer sustain en minder stemproblemen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Het kan natuurlijk wel. D.w.z., voor wat betreft de hoek van de body t.o.v. de hals maakt het geen reet uit en ook de mensuur speelt hierin geen rol. In principe hebben Fenders, onbekende uitzonderingen daargelaten, überhaubt geen hoek. De hele zooi is recht. En als het nodig is voor de afstelling van de hele reut, dan werkt men met shims.
    Maarrrrrr......
    Het enige probleem (en dat is mijns inzien toch een fors probleem) is dat je toch zit met de 'tremolo-routing' van de Jaguar (zie foto).

    Dat gat moet uiteraard worden opgevuld. En graag een beetje netjes. Daarna moet er een nieuwe routing komen voor de 'tremolo-holte' voor het strat-geval. Ik heb mijn meetlat niet bij me en mijn ogen zijn ook al niet meer wat ze geweest zijn, maar met een beetje mazzel, gezien de plaatsing van het geheel, kom je er nog redelijk goed mee weg. Als je nog eens kijkt naar die foto (hierboven), dan zie je twee gaten. Dat is de plek waar de zadels van het vibrato-systeem van de stratocaster ongeveer behoren te zitten. Het zou me niets verbazen als er 'gewoon' een strat-trem gemonteerd kan worden, zonder je al teveel zorgen te hoeven maken m.b.t. de oorspronkelijke routing voor de originele 'tremolo'.

    Maar bij Warmoth kun je natuurlijk ook gewoon zoiets kopen:


    Beide afbeeldingen komen van de site van Warmoth en zijn uiteraard ook gewoon Warmoth bodies. Ik ben ervan overtuigd dat je bij Warmoth ook gewoon precies de body kunt bestellen die jij nodig hebt.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat je bij Warmoth die tweede body standaard kon krijgen. Dat is goed nieuws voor de short-scale liefhebbers die weinig op hebben met zo'n Jaguar of Mustang tremolo.

  4. #4

    Standaard

    Een Jaguar heeft geen stemproblemen. Daarom kun je er ook zo lekker op gliden.

  5. #5

    Standaard

    Een jaguar heeft wel een flauwe hoek als het om de loop van de snaren gaat. Als je er een strat tremolo met string through body op zet heb je waarschijnlijk meer sustain.

  6. #6

    Standaard

    Of je zet er een buzzstop op. Maar goed, waarom een Jag kopen als je veel sustain wilt?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.348

    Standaard

    Yep, sinds mijn (shortscale ) Mustang, ben ik helemaal om.
    De hele hype rondom gitaren met sustain gaat aan me voorbij.
    Die gitaar, zus & zo, die heeft tone man !!! sustain !!!
    Niets bevalt me zo prettig eindelijk eens een gitaar in 't rek te hebben die geen sustain heeft (hoef ik ook niet mijn mids weg te draaien uit mijn telecaster )
    Sustain is overrated.
    Lekker uit fase, lekker dunnig, en de rest fix ik wel met mijn effecten en amp.
    Niet meer van die zompige verzadigde tone.
    Yagh.

  8. #8

    Standaard

    Sustain heb ik trouwens met m'n Jag ook nog wel genoeg hoor. Meestal staat m'n amp al op overdrive en gaat er nog een fuzz overheen. En ik heb een SD Quarterpounder bij de brug.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.348

    Standaard

    Ik heb ontdekt dat ik het liever andersom heb.
    Mijn telecaster heeft loads of sustain.
    String through, hot puts, 25db boost/cut gelegenheid op de toonregeling.
    Voor wat stevige muziek is dat best lekker, maar ik merk dat ik het fijner vind om 't andersom te hebben.
    Nu is dat een kwestie van 25db mid cut, of mijn volume wat dichtdraaien, maar toch...
    Ik pep liever mijn Mustang.
    Uiteindelijk valt alles te boosten tot oneindige sustain.
    Wat de tremelo betreft.
    Die is niet best nee.
    Nu maak ik daar toch geen gebruik van.
    Strat tremelo zou wanneer ik 't wel zou gebruiken prettig zijn, maar juist de tremelo constructie (plus underwound pups) maakt dat de sustain minder is dan ik gewend ben bij andere gitaren.
    Daarbij krijgt alles een soort natuurlijke reverb mee, juist door die trem.

  10. #10

    Standaard

    Tja, een strat trem gaat misschien dieper dan die van een Jag, maar ontstemd sowieso eerder. Die van mijn Jag ontstemd namelijk nooit. Ik wil daarnaast geen divebombs maken. Ik wil gewoon een beetje gliden.

    Ik had eerst vintage pickups met lage output. Mooi voor cleans, maar ze leveren gewoon te weinig om een lekker fuzzgeluid te krijgen. Al mijn fuzzes klonken er iel mee. Dat trek ik slecht. Dan kan ik er wel weer een booster voor gaan gooien, maar dat trek ik eveneens slecht. Teveel gedoe.

    Ik heb liever een gitaar die hot is en eentje die een lage output heeft. Clean heeft m'n Jag trouwens nog steeds niet veel sustain. Dus er zit toch een verschil.

    Verder vind ik sustain ook een beetje overrated hoor. Leuk als je uitgerekte patssolo's wilt spelen, maar dat doe ik toch niet. En als ik heel veel sustain wil, dan pak ik een compressor. Dat dan weer wel, maar dan gaat het me vaker om wat ik clean aan het doen ben.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top