Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2004
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    1.380

    Standaard Bridge positie Strat combineren

    Heey guys,

    voor mijn reserve strat wou ik mijn brugpositie veranderen van standard brugpickup keuze naar alle drie single coils tegelijkertijd. Heeft er iemand wiring diagram voor deze optie? Het gaat op dit moment om een standaard 5 weg schakelaar en standaard wiring: neck, neck/midden, midden, midden/brug, brug.
    Het zou dus neck, neck/midden, midden, midden/brug, neck/midden/brug moeten worden ....

    alvast bedankt
    grt
    Alex

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Hey Alex,
    Eigenlijk is dit makkelijker als je denkt:
    Je monteert een miniswitch (on-on, 2 standen en 3 polen ) ter hoogte van je volumeknop of op een plaats wat jij comfortabel vind.
    Vervolgens trek je een draadje vanaf de aansluiting van het brugelement op de 5 way switch naar de middelste pool op de miniswitch.
    Daarna een draadje van de aansluiting van het halselement naar een van de andere polen ( even uitproberen welke doorschakeld ).
    Met deze schakeling kun je een aantal leuke combinaties maken: als de miniswitch uit staat heb je je gewone schakeling maar als de miniswitch aan staat, heb je op stand 5 ( brug ) het brugelement én het halselement tegelijk aanstaan. Uiteraard geldt dit ook voor stand 1, komt op hetzelfde neer omdat je dezelfde schakeling maakt. Op stand 4 (brug en mid ) heb je dan alle elementen aanstaan. ( Dit geldt uiteraard ook voor stand 2 ).

    Mocht dit niet helemaal duidelijk zijn, kan ik je komen helpen. Ik heb zelf 2 strats op deze manier bedraad. Geeft hele leuke, bruikbare sounds! Succes!
    Dus samengevat zijn dit de schakelingen: De 5 standaard schakelingen én hals-brug en hals-mid-brug. 7 standen dus.

    Als ik me niet vergis, heeft David Gilmour dit ooit ook toegepast
    Laatst gewijzigd door pasqual; 7 juni 2015 om 00:03

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2004
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Heey Pas,

    thnx voor input buddy, maar mini schakelaar is geen optie ,sorry ik vind ze grootste pain in the a.. op een pickguard of welke gitaar dan ook. Daarom had ik alleen de brugpositie schakeling hiervoor willen opofferen.
    cheers
    Alex

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Dan zou je moeten denken aan een push/pull potmeter of misschien een super 5 way switch. Die heeft 24 pooltjes. Daar zal wel een mogelijkheid zijn. Anders zie ik niet hoe je dit voor elkaar moet krijgen met standaard onderdelen. Ergens zul je consessies moeten doen. Maar ligt het aan de positie van zo'n miniswitch of het feit dat de bediening buiten de comfortzone ligt? Dan zou een push/pull ook niets voor je zijn...

  5. #5

    Standaard

    Ik had een Strat met master volume en master tone. Met de onderste 'tone' kon ik het brugelement ten allen tijden erbij draaien.
    Vraag me niet hoe het zat, maar het kon wel.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2004
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    1.380

    Standaard

    heey GJ,

    dat is blender mod, die heb ik er nu ook op zitten, maar het ging zich gewoon puur om dat het een combinatie neck/mid/brug zou ontstaan, mbv een jumper of id. waarbij ik in brugpositie deze zou kunnen activeren ipv alleen brugelement te gebruiken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Assen
    Berichten
    109

    Standaard

    Je moet een 20 pole switch hebben. Dat is ahw 4x een 5standen schakelaar op elkaar.
    Deze schakelaar heeft 4x 5 = 20 polen en 4 commons:
    [A] 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 [C]
    [B] 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 [D]

    brug PU naar A1 en jumper wires tussen A1 -A2
    mid PU naar B2 en jumper wires tussen B2-B3 en B3-B4
    neck PU naar C5 en jumper wire tussen C5 -C4 en C4 -C1
    volume pot naar [D] en jumper wires tussen [D] - [C] -[B] -[A]
    tone pot 1 naar D5
    tone pot 2 naar D4 en jumper wires tussen D4-D3 en D3-D2

    [edit: dat is dus de super 5 way switch van pasqual hierboven]
    Laatst gewijzigd door TeleK; 7 juni 2015 om 20:12

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top