Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Aantal vragen voor Eerste echte zelfbouw project.

    Hallo mijn naam is Rudy en zit al een aantal week beetje rond te kijken op dit fantieke gitaarbouw forum. Nu beginnen met handen ook te jeuken en wil zelf een stratocaster gaan maken . Heb al enige ervaring met het bouwen van een gitaar , heb een telecaster gemaakt maar met bijna kant en klare hals en body . Dit keer wil ik alles zelf gaan maken of in ieder geval de body .

    Mijn telecaster :[IMG][/IMG]

    Spec Stratocaster build:
    Top: Flame maple top met sunburst of blanke lak afwerken.
    Body:Alder of ash
    Neck:Bolt on Neck van maple met rosewood toets .
    Pu's: Nog niet echt een idee. Iemand Suggesties ?
    Hardware: goud of chrome.
    Wil graag de slag plaat achter wegen laten anders vind ik flame maple top niet waard.

    Heb niet een heel groot budget ( ben maar een student )

    Maar zit nu met een aantal vragen waar ik op het forum niet echt een goed antwoord kon vinden.

    Waar kan ik het goedkoopst me hout krijgen? (In het noorden)
    Is een hals moeilijk om te maken ? ( Ben wel redelijk handig, Studeer metaalbewerking ,maar ja das wat anders dan hout :)
    Wat zal het ongeveer gaan kosten om een gitaar met deze specs te maken .
    Wat is nou beter dual trust rod of een enkele?
    Welke afmetingen heb je nodig voor een body en hals

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Ik ben niet de meest ervaren gitaarbouwer hier (dat is een understatement) maar ik merk al meteen een moeilijkheidje in je specs: je wil een gevlamd esdoorntopje over een elzen of essen body. Mooi, maar al gedacht aan de armrest en de bellycut van de strat? Als je die gaat carven, krijg je geheid elzen of essen te zien. Tenzij je die top om de armrest en bellycut gaat buigen, maar dat lijkt me een hele klus. Je zou natuurlijk een fineertje kunnen gebruiken.
    Goedkoop hout: ik heb de indruk dat Masave hout nogal populair is. Ik weet niet of enrawood.nl hout voor elektrische gitaar aanbiedt.
    Een hals is niet moeilijk te maken. Je hoeft er niet bang voor te zijn, al helemaal niet als je een preslotted fretboard koopt. Tijdens de bouw van de gitaar die nooit is afgeraakt en nooit zal afgeraken, vond ik de hals juist het leukst om te maken. Het heeft iets louterend, vind ik (meer ervaren zelfbouwers mogen mij gerust tegenspreken). Als je wat handiger bent dan ik (twee linkerhanden) mag dat geen probleem zijn.
    Een enkele trussrod is voldoende.
    Afmetingen: kan je aan de houthandel vragen, doorgaans hebben ze wel hout met de juiste afmetingen liggen. Normaal kan je dat ook afmeten van het plan of de mallen die je gebruikt.
    Qua kosten: dat bepaal je zelf zo'n beetje. Dit is mijn gok (grof gerekend):
    €100 aan hout (zal vast wel minder zijn)
    €25 fretboard
    €10 fretdraad
    €20 tuners
    €8 graphtech topkam
    €100 - €150 setje strat elementen, niet de duurste, niet de goedkoopste
    €75 voor de tremolo met stalen blok (kan goedkoper kan duurder)
    Nog wat zooi elektronica voor iets van een €30 en lak.
    Ik denk dat je dan op iets van een €350 à €400 uitkomt.
    Veel hangt af van de keuzes die je maakt: elementen kunnen goedkoper (al vind ik dat je daar niet al te veel moet gaan besparen), brug kan goedkoper (een goeie Wilkinson brug hoeft geen €50 te kosten).
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor de snelle reactie ! , over het carven had ik nog na gedacht, maar dit kon inderdaad nog wel eens een probleem worden dat je het elzen of essen gaat zien , fineer zou een oplossing kunnen zijn maar ik wil graag de strat gaan stainen ,zodat de esdoorntopje er mooi uit springt. Bij het stainen moet redelijk wat scheuren heb ik gelezen en ik ben dan bang dat je het fineer weg scheurt . Hoop dat iemand met ervaring hier antwoord op kan geven.
    Ik wil graag gebruik gaan maken van een mal
    Overigens kwam mijn schatting aardig in de buurt zat op zn 450 euro.

    Is Oregon Pine / douglas hout ook goed bruikbaar voor een body ?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Meijer Bekijk bericht

    Is Oregon Pine / douglas hout ook goed bruikbaar voor een body ?
    Ik hoorde onlangs van een kennis over een bouwer in westen die 30 jaar oude balken gebruikt uit oude panden voor elektrische gitaren. Dat is dus oud grenen of sparren. Het schijnt (of blijkt) dat die instrumenten waanzinnig klinken. Waarom zou Douglas spar dan niet klinken? Voor akoestische gitaren - en dat is toch meer mijn ding - geldt dat in principe elke naaldhoutsoort te gebruiken is als bovenblad; dus ook Douglas.
    Overigens denk ik dat je met een beetje handigheid en zoekwerk echt een heel eind onder de € 400.-- klaar kunt zijn.

    Groet,
    Enra

  5. #5

    Standaard

    Altijd tof om te horen dat we populair zijn !!

    Qua houtkosten kan je het zo gek maken als je zelf wil. Zo heb ik bodyblanks van 25 euro maar ook van 95 euro.... Geldt ook voor neckblanks...heb blanks van 10 euro maar ook van 100 euro.....

    Er zijn erg mooie mallen te koop die het leven ook een stuk makkelijker maken -> http://www.templatesandjigs.com/
    Op zoek naar hout ? Stuur een berichtje naar hout@masave.nl

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Mooi, maar al gedacht aan de armrest en de bellycut van de strat? Als je die gaat carven, krijg je geheid elzen of essen te zien. Tenzij je die top om de armrest en bellycut gaat buigen, maar dat lijkt me een hele klus. Je zou natuurlijk een fineertje kunnen gebruiken.
    Als je een echte "drop top" wil gaan maken (met een gebogen top over de arm-rest), is dat inderdaad wel een klusje waar je goed bij moet nadenken. Ik heb dat gedaan en het is ontzettend mooi, maar het is echt een klus. Zijn op internet verschillende processen te vinden, maar ik denk dat de makkelijkste altijd zal zijn met een vacuum zak om te verlijmen.

    fineertje is veel makkelijker, zeker als je m wil afwerken met blanke lak ipv met een sunburst. Daarbij: een beetje mooie top (van 6 mm dik) kost je al snel 50-60 euro.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman Bekijk bericht

    Qua houtkosten kan je het zo gek maken als je zelf wil. Zo heb ik bodyblanks van 25 euro maar ook van 95 euro.... Geldt ook voor neckblanks...heb blanks van 10 euro maar ook van 100 euro.....
    Waar kan je bodyblanks vinden voor 25 euro ? want dat ben ik namelijk nog niet tegen gekomen.
    Bedankt voor alle reacties trouwens, had het niet verwacht , het is maar een stratocaster...

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez RuleZ Bekijk bericht
    fineertje is veel makkelijker, zeker als je m wil afwerken met blanke lak ipv met een sunburst. Daarbij: een beetje mooie top (van 6 mm dik) kost je al snel 50-60 euro.
    Maar een fineertje afwerken met sunburst gaat niet lukken ?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Meijer Bekijk bericht
    Waar kan je bodyblanks vinden voor 25 euro ? want dat ben ik namelijk nog niet tegen gekomen.
    Bedankt voor alle reacties trouwens, had het niet verwacht , het is maar een stratocaster...
    Nou, bij Rick Koorman dus.. Kijk maar in z'n sig

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Meijer Bekijk bericht
    Maar een fineertje afwerken met sunburst gaat niet lukken ?
    Dat staat er niet..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #10

    Standaard

    Weet iemand waar je een goeie tekening met afmetingen van stratocaster kan krijgen of kopen?
    Heb wel wat tekeningen gevonden maar heb nog steeds afmetingen nodig om het te controleren.
    Heb namelijk de afmetingen nodig anders kan ik geen hout bestellen
    Laatst gewijzigd door Rudy Meijer; 29 mei 2015 om 18:33

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top