Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 januari 2002
    Locatie
    Groet
    Berichten
    114

    Standaard Fender The Twin Red Knob

    De handleiding van deze versterker geeft aan dat je er 2 eindbuizen(de middelste 2) uit kan trekken, zodat hij op half vermogen draait, het speaker ohmage moet dan gehalveerd worden van 16 naar 8 ohm.
    Standaard zitten er 4 6L6 eindbuizen in, kan ik er ook 5881 eindbuizen in plaatsen en dan 2 stuks?

  2. #2

    Standaard

    Mits je de bias goed instelt moet dat prima lukken.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    De 5881's zijn de nieuwe Sovteks of de Tung Sol's?
    In principe wel denk ik maar ik kan me voorstellen dat je even naar de bias kijkt.

    oh Gearjunk was me al voor.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Misschien zit er een soundstrategie achter om twee buizen uit te schakelen, maar zo'n RN Twin kan toch ook op 25 watt? En dan nog is ie knetterhard.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 januari 2002
    Locatie
    Groet
    Berichten
    114

    Standaard

    Ik heb nog 2 matched Tungsol 5881(reissues) liggen en wil deze uitproberen en idd Telerocker de 25 watt stand is nog steeds spijkerhard en daarom wil ik ook de halfpower mogelijkheid middels 2 eindbuizen even uitproberen, bias kan bij deze amp op het achterpaneel ingesteld worden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard Fender The Twin Red Knob

    2 buizen er uit (de middelste!) en laag vermogenstand: dan speelt ie op 15W. Nog steeds loeihard!
    5881's moeten kunnen. Theoretisch zou de max plaatspanning niet hoog genoeg zijn, maar praktisch zou dit geen probleem zijn. Zet de biasafregeling wel niet te 'heet'. Stel af op max 50 á 60mV.
    Volgens wat ik lees zou ie met de 5881 eerder moeten oversturen.
    Zelf heb ik een stelletje tonebone's (pentode) van TAD liggen om eens in m'n twin 94 te testen. Dat zijn convertors zodat de amp werkt op EL84's ipv de 6L6en. Brengt het wattage ook drastisch naar beneden en zou de klank warmer maken. Heb ze eigenlijk nog niet getest. Zal ik in't kort eens doen...
    Laatst gewijzigd door Stoffel43; 25 juli 2016 om 18:20
    Kris

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door texasspecial Bekijk bericht
    De handleiding van deze versterker geeft aan dat je er 2 eindbuizen(de middelste 2) uit kan trekken, zodat hij op half vermogen draait, het speaker ohmage moet dan gehalveerd worden van 16 naar 8 ohm.
    Standaard zitten er 4 6L6 eindbuizen in, kan ik er ook 5881 eindbuizen in plaatsen en dan 2 stuks?

    Zitten er toch een paar haakjes aan dit verhaal. Allereerst wordt de impedantie niet gehalveerd maar verdubbeld. Wat eerst vier Ohm was wordt dan 8 Ohm, wat 8 was wordt 16 etc..

    Dan de bias:
    In het schema wordt aangegeven dat je op het meetpunt 40mV moet meten. Ga je twee buizen trekken dan wordt die waarde gehalveerd naar 20mV bij gelijk blijvende bias.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 januari 2002
    Locatie
    Groet
    Berichten
    114

    Standaard

    De originele Fender handleiding geeft aan dat als je 2 buizen trekt de impedantie-schakelaar op de helft gezet moet worden, in dit geval van 16 naar 8 ohm?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Dan staat dat fout in de manual, sorry.

    edit

    Maar goed, ik heb dat manual eens bekeken en snap wel waar de gedachtekronkel vandaan komt. Voor mij is het niet logisch als je twee buizen trekt dat de impedantie dan halveert van 16 naar 8 Ohm. Vier paardjes hebben immers meer trekkracht dan twee dus de impedantie gezien vanuit de amp verhoogd met een factor twee. Wat eerst 8 Ohm was is dan 16 Ohm. Door een lagere stand te kiezen en die toch te belasten met een 16 Ohm speaker voldoe je aan de juiste impedantie voor de amp. Maar feit blijft dat bij het trekken van twee buizen de uitgangsimpedantie verdubbeld ivp halveert
    Laatst gewijzigd door cluseau; 25 juli 2016 om 23:02

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Voor mij is het niet logisch als je twee buizen trekt dat de impedantie dan halveert van 16 naar 8 Ohm. Vier paardjes hebben immers meer trekkracht dan twee dus de impedantie gezien vanuit de amp verhoogd met een factor twee. Wat eerst 8 Ohm was is dan 16 Ohm.
    Ik betwijfel je kennis absoluut niet, maar het paardjesverhaal lijkt me in jouw redenering niet te kloppen. Als je zegt dat vier paarden meer trekkracht hebben, dan begrijp ik hieruit dat 4 buizen een grotere impedantie aankunnen en zou het wel logisch zijn dat als het aantal buizen halveert dan ook de impedantie halveert. Standaard heeft deze amp ook 2 x 8 ohm in serie, 16 ohm dus. Je kan 'm niet op 32 ohm zetten. Lijkt me ook sterk dat ze bij 3 opeenvolgende modellen van de twin ook 3 keer deze fout in de handleiding zouden zetten..?
    Kris

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top