Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Lijmen kam

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2014
    Berichten
    26
    Blog Entries
    1

    Standaard Lijmen kam

    Moet ik eerst mijn kam op mijn klassieke gitaar lijmen of eerst vernissen/ lakken.
    Op de meeste sites die ik tegenkom lijmen ze het pas achteraf maar waarom niet gewoon in een keer?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    omdat je dan nooit de finish goed kan afwerken rond de brug

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2014
    Berichten
    26
    Blog Entries
    1

    Standaard

    dus pas de kam lijmen nadat ik mijn gitaar heb afgewerkt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    omdat je dan nooit de finish goed kan afwerken rond de brug
    Klinkt als een logische verklaring, maar dan lijm je op de finish, heb je dan niet meer kans dat het niet goed gaat met lijmen?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Nee, want na het lakken lijn je de brug uit en plakt exact rondom de brug af. Daarna schraap je de lak voorzichtig weg en lijm je de brug direct op het hout.



    Laatst gewijzigd door Rizz; 21 mei 2015 om 20:20
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  6. #6

    Standaard

    Ik lijm eerst de kam, en politoer pas daarna.
    Heeft verschillende voordelen: zoals je zelf aangeeft ben je dan zeker dat je kam op het hout gelijmd is, en niet op de finish. Dat is extreem belangrijk, ook als je het in omgekeerde volgorde doet. Het laat ook toe dat je de kammetjes maakt en de afstelling doet voordat er finish op je gitaar zit. Als je gitaar gefinished is moet je dan enkel de kammetjes terugplaatsen en besnaren, en moet je niet meer met vijlen en weet ik wat in de buurt van die fragiele finish komen.
    De finish rond de brug mooi strak krijgen is dan idd iets moeilijker, maar niet onmogelijk. Maar zoals ik het zie zit je ook met dat probleem langs de toets, en daar moet je ook een oplossing voor hebben.

    Maar beide methoden zijn dus mogelijk. Zoek iets dat voor jou werkt zou ik zeggen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Als ik me goed herinner wordt bij klassieke gitaar de brug soms gewoon mee afgewerkt; en soms plaatst men de brug naderhand. Bij steelstring weet ik niet anders dan de werkwijze die Rizz hierboven toont.

    Groet,
    Enra

  8. #8

    Standaard

    de brug wordt inderdaad mee afgewerkt. voordat ze gelijmd wordt al een paar laagjes politoer opzetten, om te zorgen dat je geen verkleuring van het bovenblad krijgt.

  9. #9

    Standaard

    bij steel strings heb ik het ook al op deze manier gedaan, by the way. alleen plak ik dan de gelijmde brug af wanneer ik de top politoer.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door warmong Bekijk bericht
    bij steel strings heb ik het ook al op deze manier gedaan, by the way. alleen plak ik dan de gelijmde brug af wanneer ik de top politoer.
    Ja, waarom niet. Mijn filosofie is: wat werkt is goed!

    Groet,
    Enra

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top