Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    vraagje Massief vs. laminaat voor akoestische gitaren

    Ik vroeg mij af....

    Al sinds mensheugenis wordt gepleit dat voor een akoestische gitaar het beste massieve houtsoorten gebruikt kunenn worden, teneinde de klankeigenschappen te verbeteren.

    Nu weet ik dat diverse merken (Yamaha, diverse japanse merken) in de jaren 70 en 80 kwalitatief goede laminaten gebruikten voor hun gitaren.

    Ook is het tegenwoordig een trend bij custombouwers om bijvoorbeeld voor zijkanten aan de binnenkant het "klankhout" te plaatsen en dit te verlijmen met een andere houtsoort voor een meer gewenst uiterlijk aan de buitenkant. Kan dit?

    Het lijkt mij dat laminaten steviger zijn, scheurvorming voorkomen bij plotseling dalende relatieve luchtvochtigheid.

    Waarom wordt er niet meer gebruik gemaakt van goede kwaliteit laminaten (traditie?).

    Graag jullie gedachten..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Lijm en lijmverbindingen zijn het probleem. Die belemmeren de vibratie die we in massief hout juist willen. Dat is althans wat ik heb geleerd.

    Groet,
    Arne

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ik onderschrijf de vorige post. Je hebt overigens volkomen gelijk wat de constructieve eigenschappen betreft maar voor een instrument primeert nog altijd de klank.

  4. #4

    Standaard

    Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Hangt er een beetje vanaf wat je filosofie qua bouwen is. Er zijn bouwers (vb. Daniel Friederich) die gelamineerde zijkanten gebruiken om de trillingen meer in het bovenblad te houden en minder verlies naar de zijkanten te hebben. Friederich wordt in de wereld van de klassieke gitaarbouwers gezien als een absolute topper. Hij doet dat zeker niet zomaar, en al zeker niet omdat het goedkoper is. Double sides zijn zeker niet ongewoon, zeker bij bouwers van gitaren met lattice bracing.
    Nu moet ik wel zeggen dat de double sides van Friederich niets te maken hebben met de gefineerde zijkantjes van cheapo productie gitaartjes, dat lijkt me evident.
    Als de aanwezigheid van de lijmverbinding op zich een groot probleem zou zijn, zouden double tops nooit goed kunnen klinken, aangezien die bovenbladen (bovenbladen dan nog!) uit 3 lagen bestaan, waarvan de middelste dan ook nog eens een kunststof is, toch? Lijkt me dat er genoeg voorbeelden zijn van goede tot extreem goede double tops. (Mattias Dammann, Andreas Kirschner, Dieter Mueller, Gernot Wagner, ...)

    Ik denk persoonlijk dat ook hier weer het verhaal speelt van: many ways to skin a cat...
    er zijn met alle constructie methoden zowel extreem goede als extreem slechte instrumenten te bouwen. Het hangt er allemaal van af hoe je het aanpakt.

    Ik ben zelf in elk geval bezig met een gitaar met double sides, benieuwd hoe dat uitpakt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Tja, opvattingen en theorieën veranderen, worden bijgesteld. Veranderen opnieuw. Iedere theorie is falsificeerbaar! En uiteindelijk is voor diverse benaderingen wel iets te zeggen. Blijven hangen in traditie is wellicht een grote fout. Neem mij nu. Ik begin een topic over bamboe voor gitaar 'back and sides'; dat zijn per definitie gelamineerde delen. Allemaal strookjes van 9 mm aan elkaar verlijmd. Toch heb ik vandaag de zijwanden van een experimentele gitaar van 'gelamineerd gras' (want dat is bamboe) met succes gebogen.

    Binnenkort laat ik een paar foto's zien op Facebook.

    Groet,
    Arne

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Volgens het boek en de video's van John Bogdanovich zweert hij in ieder geval bij gelamineerde zijkanten.
    Het lijkt me dat hij niet voor niets zo overtuigd is van de voordelen.
    De top en back houdt hij wel massief.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    356

    Standaard

    Ik heb een hele bak fineer voor weinig opgepikt via MP. Mahonie, esdoorn en wenge. Ga me rot lamineren aan een paar gitaren en ben benieuwd wat eruit komt. Lijm zal inderdaad de vibraties tegen gaan, maar de verschilende soorten hout gelamineerd ben ik wel benieuwd naar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top