Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    tegen de zeedijk in Noord-Friesland
    Berichten
    2.791

    Standaard 15" bassman cab op MusicMan 210HD?

    Korte vraag: kun je ongestraft een MusicMan 210HD extenden met een 15" Bassman cab (ik vermoed 8ohm)?
    Het is voor basgitaar.

    Thnx!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    tegen de zeedijk in Noord-Friesland
    Berichten
    2.791

    Standaard

    tjong.
    1234567890

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Zodra het om bas spelen over gitaargear gaat ben ik altijd huiverig om "straffeloos" te zeggen, maar omdat het om een BASSman cab gaat, zou ik het aandurven .

    Als je vraag gaat over de impedantie (en de gewenste stand van de switch), dan kan ik wel een gooi doen.
    De impedantie van de twee interne speakers is dacht ik 4ohm. De externe jack is parallel geschakeld, dus kom je met de externe 8ohm in totaal op zo'n 2,7ohm. Met de impedantie-switch op 4ohm moet die mismatch wel OK zijn.

    De externe speaker krijgt wel wat minder purrie dan de combinatie van de twee interne speakers, vanwege het verschil in weerstand. Omdat het in dit geval gaat om twee interne en slechts één externe, verwacht ik eigenlijk dat alledrie de speakers ongeveer hetzelfde voor de kiezen gaan krijgen.
    (Zegt zonder de efficiency e.d. natuurlijk niet wat je eruit krijgt en of eentje gaat overheersen of juist verzuipen...).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    tegen de zeedijk in Noord-Friesland
    Berichten
    2.791

    Standaard

    Thnx Pimmetje. We hebben vorige week wat geëxperimenteerd, zonder kennis van zaken, gewoon op gehoor. Op de 8ohm-stand doet het 15" cabinet lekker mee, en klinkt het gewoon erg goed. Met de switch op 4ohm is het een stuk minder imposant.

    Dan is de vraag: maken we zo iets stuk?

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Je bedoelt 8ohm stand en dan zowel de interne speakers van de MM als de bassman cab?
    Wat zou kunnen, is dat ik het helemaal verkeerd heb over het parallel geschakeld zijn van de externe jack .
    Komt voor... misschien is dit type MM precies zo'n geval.

    Als dat zo is, dan worden de waarden anders. Het totaal van intern en extern komt dan op 12ohm.
    Dan moet je de switch dus idd op 8ohm zetten.

    Het wordt dan ook anders met de verdeling van vermogen over de speakers. De bassman cab zou dan zo'n 2/3 van het vermogen krijgen en de interne speakers elk 1/6.

    Het feit dat die 15" imposanter wordt met de switch op 8ohm doet mij vermoeden dat de externe dus idd serie geschakeld staat.
    MAAR DAT WEET IK DUS NIET ZEKER!!! Zoek dit voor de zekerheid even uit voor jouw specifieke amp.

    Qua kapot maken ligt het een beetje aan het design van de amp op verschillende gebieden.
    Veel amps kunnen zo'n mismatch van 4ohm/2,7ohm of 8ohm/12ohm wel (een tijdje ) aan. Maar het is natuurlijk beter om de juiste impedantie eraan te hangen.

    Hier op deze pagina staat wel wat uitgebreiders over verschil in impedantie: http://www.tedweber.com/lets-talk-speakers/
    Zoek op die pagina maar ff op "impedance mismatch".
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    De externe speaker staat in serie. Dus met de externe cab ingeplugd moet de schakelaar op 8 Ohm. In deze configuratie doet de 15" het meeste werk. Met een beetje soldeerwerk is de uitgang parallel te zetten. Dan moet de schakelaar op 4 ohm en krijgen de interne speakers iets meer vermogen voor de kiezen dan de 15".

    Dus:
    Huidig: in serie, schakelaar op 8 Ohm, 15" dominant.

    Stel je zou hem parallel zetten: schakelaar op 4 ohm, interne speakers dominant.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    tegen de zeedijk in Noord-Friesland
    Berichten
    2.791

    Standaard

    Helder. Maar zoals nu, extra cab in serie op 8 Ohm, maken we niks kapot?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Nope, helemaal goed zo.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top