Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard Dynacord Echocord tape vervangen/plakken

    Een collega van mij kwam aanzetten met een Echocord tape-echo met de vraag of ik 'm effetjes kon uitproberen. Het apparaat lag al een jaar of 40 te verstoffen bij zijn opa en hij wist dus niet of hij nog werkte.
    Thuis heb ik 'm eerst eens opengemaakt en zo goed als mogelijk het stof verwijderd en alle loopwieltjes gangbaar gemaakt. Enige zorg was er voor de aandrukrol op het aandrijfwiel van de motor omdat de Echocord een jaar of 40 geleden is weggezet in de aan stand. De aandrukrol is dus nu ingedeukt. De tape zelf verwachtte ik eigenlijk niet zo veel van na zo'n lange periode. De onderkant, waar alle elektronica zit zag er naar mijn inziens goed uit dus ik heb 'm eens aangezet om te kijken of er leven in zit. Van tevoren had ik al geschikte verlooppluggen gemaakt ( din naar jack ). En warempel, het ding werkt! Althans, er komt een echo uit die nogal vals loopt. Ik zag al dat de tape niet lekker regelmatig rond ging dus wilde ik 'm snel uitzetten maar helaas was ik niet op tijd.....tape kapot! Maar wat ik toch erg mooi aan dit apparaat vind naast de echo is dat je 'm ook erg goed kunt gebruiken als voorversterker. Als je het volume omhoog draait, gaat ie mooi opbreken tot een leuk randje aan je signaal. Er zitten trouwens 6 buisjes in: 1 x ECC82 en 5 x ECC83.

    Anyway: mijn vragen....Hoe kom ik aan geschikte tape? En als ik die eenmaal heb, hoe plak ik die aan elkaar zodat het stevig genoeg is? De aandrukrol: Hoe krijg ik die weer mooi rond? ( ik ga er vanuit dat ik deze niet snel ga tegenkomen ).

    Voor:


    Na:


    Onderkant:


    Tape kapot

  2. #2

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Thanks Frits! Ik ga eens ff lezen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Is dat niet gewoon 1/4" breed? Dan zou tape van een oude bandrecorder moeten passen. Rubber wieltjes kunnen afgedraaid worden op een draaibank door ze eerst cryogeen te koelen. Je diameter neemt uiteraard wel af, ik weet niet of dat een probleem wordt?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heynis Bekijk bericht
    Is dat niet gewoon 1/4" breed? Dan zou tape van een oude bandrecorder moeten passen. Rubber wieltjes kunnen afgedraaid worden op een draaibank door ze eerst cryogeen te koelen. Je diameter neemt uiteraard wel af, ik weet niet of dat een probleem wordt?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Als de diameter iets afneemt zal geen probleem zijn omdat het de rol betreft die de tape tegen de aandrijfas duwt van de motor zodat de tape begint te lopen (loopen ). Ik ben benieuwd of het niet moeilijk wordt om zo'n wieltje goed te kunnen centreren?
    Ik denk trouwens dat ik alle geleide wieltjes toch even moet demonteren om ze nog soepeler te laten draaien. Zolang stilstaan heeft het mechanische gedeelte zeker geen goed gedaan. Ik zal de tape eens opmeten en dan zal Marktplaats wel een oplossing bieden. Tape is nog genoeg te verkrijgen. Ik moet alleen nog "splicing tape" zien te bemachtigen...

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.721

    Standaard

    De link van Frits is belangrijk. Gewone consumenten audio tape zal snel versleten zijn. Voor dit soort echo apparaten werd een speciale tape gebruikt die dikker is en bizonder slijtvast.

    Maar met een stukje gewone tape zal hij het ook wel een tijdje goed doen. Plakkertjes zijn ook nog wel te vinden.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Dat die tape kapot ging was wel te verwachten. Ik ga pas echt fatsoenlijke tape kopen als ik zeker weet dat die heel blijft. Ik ga eerst eens proberen met "gewone" tape. Ik zal toch eerst alle aandrukrolletjes/geleide wieltjes goed gangbaar hebben. Hoewel ik denk dat de tape gebroken is door te lange stilstand en niet vanwege de rollen/wieltjes omdat de tape precies op het montage punt is gebroken. Helaas is de tape nu gekreukt dus ik denk niet dat die nog echt bruikbaar is.

    @ Han: heb jij nog ergens een meter of 2 tape liggen met plakkertjes? Of heb je alle oude apparatuur verkocht?

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.721

    Standaard

    Ik heb vele kilometers tape liggen waaronder zo'n tien kilometer nieuwe tape. En plakkertjes heb ik ook.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Tape loopjes zijn voor weinagh te koop op ebay. Ik heb diverse machientjes weer op gang geholpen en het is belangrijk dat de looprollen schoon zijn. Haal ze helemaal uit elkaar en reinig de rollen en busjes uit- en inwendig met isoprophyl alcohol. Dat geldt natuurlijk ook voor de koppen en tapegeleiders. Als je de rollen in elkaar zet de busjes licht invetten met dunne olie. Ik neem altijd een gedrenkt wattestaafje om zo spaarzaam mogelijk te smeren. Het moet niet zo zijn dat de olie er uit zeikt. Voorkom vettigheid op plaatsen waar de tape raakt want dat is ten strengste verboden. De diameter van de capstanrol is niet kritisch maar moet wel zuiver zijn anders gaat hij flutteren. Ook de druk moet voldoende zijn wat er nog wel eens aan mankeert door een verslapte veer. Samen met de verhoogde wrijving zorgt dit ervoor dat de tape moeilijk vooruit komt, laat staan een stabiele snelheid kan houden. De capstanrol is zelfs tekoop maar kost een paar duiten. Het is een remake en arbeid is geld. Heb zelf ook eens een rolletje in de draaibank gemaakt maar als je je tijd gaat berekenen had je hem beter kunnen bestellen.

    Ivm het laatste speel ik met de gedachte om een mal te draaien en de rollen te gaan gieten. Veel van deze loopwerkjes hebben dezelfde rol en er zijn nog aardig wat van deze machientjes in omloop die eigenlijk afhaken op deze rol. Laten we maar niet over de koppen beginnen want dan is het echt einde verhaal.

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.721

    Standaard

    Pasqual, het wordt geregeld, kost je niks.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top