Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 36
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Frits, niet lullig hoor Terechte vraag. Maar tegelijk met het gangbaar maken en schoonmaken van het loopwerk, heb ik meteen ook de koppen schoongemaakt met een wattenstaafje en spiritus. Maar ik val misschien in herhaling: Als de reverb het wel doet, dan betekent dit toch dat de koppen wel degelijk opnemen?

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Reverb werkt maar de echo dus niet,
    Mag ik er van uit gaan dat de opname koppen gewoon werken aangezien de reverb wel werkt? ( korte echo's, dus geen springreverb ).
    Paar keer gelezen, ik snap niet wat er staat.
    Ik lees: de reverb (springreverb) werkt wel, de reverb (geen springreverb dus koppen) werkt ook maar je echo (koppen) werken niet.


    Allereerst, het gezamenlijke veer/kop pad werkt. Als 1 van je koppen minstens werkt (wat je korte echo noemt?) dan werkt dat pad ook. Dan kan je logischerwijs concluderen dat niet alle koppen werken en je daar de storing moet zoeken.
    Maar zover was je dan waarschijnlijk al? En veel verder zonder meer info zal het niet gaan vrees ik.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 21 mei 2015 om 22:45
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Paar keer gelezen, ik snap niet wat er staat.
    Ik lees: de reverb (springreverb) werkt wel, de reverb (geen springreverb dus koppen) werkt ook maar je echo (koppen) werken niet.


    Allereerst, het gezamenlijke veer/kop pad werkt. Als 1 van je koppen minstens werkt (wat je korte echo noemt?) dan werkt dat pad ook. Dan kan je logischerwijs concluderen dat niet alle koppen werken en je daar de storing moet zoeken.
    Maar zover was je dan waarschijnlijk al? En veel verder zonder meer info zal het niet gaan vrees ik.
    Misschien een beetje onhandig neergezet van mij: Op de Dynacord kun je 4 soorten echo selecteren, namelijk Echo 1, 2 of 3 ( varieert van lengte ) én Reverb. Deze Reverb is niets anders als echootjes snel achter elkaar zodat het lijkt op een nagalm. Daarom zet ik er tussen haakjes achter dat het niet om een echte springreverb ( nagalm ) gaat. Vandaar mijn vraag: als de reverb werkt, kan ik er dan van uit gaan dat de opname koppen in ieder geval werken? Anders zou de Reverbfunctie ook niet kunnen werken....
    Sorry voor mijn onhandige omschrijving

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Als de reverb bij de Dynacord ook werkt zonder dat er tape loopt dan worden de koppen uiteraard niet gebruikt wat niet wel zeggen dat de koppen dus werken wanneer die tape daarvoor wel moet lopen. Ik maak me sterk dat die koppen uberhaupt gebruikt worden voor een ultrakorte reverb maar goed, ik sla maar een slag, ik ken de werking van het apparaat niet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    De tape loopt ook als de reverb aan staat. Je moet de term reverb even los zien van de traditionele reverbs zoals je die tegenkomt in gitaarversterkers ( accutronics veerreverb ). Dit is in dit geval gewoon een snelle opeenvolging van echo's van het signaal.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    De tape loopt ook als de reverb aan staat.
    Maar ik vroeg, doet de reverb het ook als de tape niet loopt?
    Pas eind zestig werd er een hammond veer ingebouwd dus die zal er bij jou niet inzitten. Niettemin, als de koppen worden gebruikt voor het hall effect dan werken de koppen, dan moet de storing in de elektronica zitten zou je zeggen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Pepe, als de tape niet loopt is er geen enkel effect. Alléén gitaar signaal.

  8. #28
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Dus... kennelijk werken je wis- opname- en het eerste weergavekopje (meest dicht bij de opnamekop) wèl.
    Van daaruit wordt het dus meten & zoeken... Je zult een schema moeten kunnen lezen en minimaal over een signaalgenerator, multimeter en scoop moeten beschikken, om het signaalpad van de andere koppen te kunnen volgen.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Hier een ouwe die er vroeger veel mee heeft gewerkt.
    Met regelmaat moesten de koppen ook gedemagnetiseerd worden en de potmeters gereinigd bij het vele gebruik.
    Zou daar ook nog even naar (laten) kijken.
    Wanneer dit allemaal op orde zou zijn dan zit het toch in de elektronica.
    Heb er vroeger altijd met veel plezier mee gewerkt, ook met de Lem copycat.
    Als je van de sound houd, zeker de moeite waard om hem aan de gang te krijgen.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Bedankt Frits en Riny. Ik denk dat het hierbij stopt. Ik doe dit pro deo voor een collega die de vraag had of ik iets met dit apparaat kon om 'm aan de gang te krijgen. Als ik dit zo lees in jullie laatste post's denk ik dat het verder aan hem is. Ik kan nog eens even kijken naar de buisjes maar eigenlijk denk ik niet dat daar de oorzaak ligt. Het gekke is eigenlijk dat ik vóórdat de originele tape het begaf zo'n 2 weken geleden, de echo's het wél deden. Daarna heb ik al het loopwerk gangbaar gemaakt en de koppen gereinigd en een nieuwe tape-loop erop gezet. Sindsdien doet alleen de reverb het.....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top