Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Semi-beginner, budget van zo'n 350 euro

    Beste allemaal,

    Ik speel al een heel tijdje gitaar, maar ik ben er nooit echt serieus mee bezig geweest. Mijn carrière begon met een akkoorden boek voor nummers die we in de kerk zongen. Ik heb mezelf geleerd te begeleiden bij het zingen en ik heb een paar lessen genomen voor wat meer technisch inzicht.

    Intussen ben ik er dus zo'n 12 jaar mee bezig, maar altijd op-en-af. Ik wil nu weer iets serieuzer er mee verder.

    Ik heb altijd op beginner gitaren gespeeld. Ik heb het geleerd op een akoestische Fender, die heb ik nog staan maar de brug is gescheurd. Ga ik nog een keer laten fiksen als m'n dochters op de leeftijd komen dat ze er misschien interesse in hebben.

    Ik heb een gare Vantage een keer van internet gehaald, 50 euro. Hoge "action" (wat is het Nederlandse woord?), speelt lastig.

    Ik ben wat ouder en ik verdien wat meer, ik wil 300 a 400 euro in een mooie akoestische gitaar gaan steken. Graag mét element erin, want de kans bestaat dat ik weer eens op het podium van onze kerk beland.

    Hier zijn een aantal gitaren die me aanspreken. Wat vinden jullie ervan? Of kan ik beter tweedehands proberen? En waar moet ik dan op letten?

    De gitaren:

    Washburn WD10SCE black
    Vind ik bruut mooi en ik lees louter reviews van het soort "omg, deze gitaar speelt en klinkt beter dan mijn tig duizend Gibson".

    Ibanez PF15ECE Black
    Iets vriendelijker voor de portomonnee, krijgt ook mooie reviews. En ja, ik vind zwart gelakt erg vet (maar geen vereiste hoor).

    Yamaha FX310a Natural
    Okay, een natural dan. Ook vrij vriendelijke prijs.

    Hartelijk dank hoor!

    Edit: kleine verduidelijking.

    Het gaat mij dus sowieso om een western gitaar. Ik zal er vooral slag mee spelen, maar ik ben ook met melodie en tokkelen bezig. Moet allemaal mooi klinken en het liefst een beetje makkelijk/licht.
    Laatst gewijzigd door Henrik; 15 mei 2015 om 13:50

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    De washburn heeft een massief bovenblad. Dat heeft deze gitaar alvast als voordeel tov de anderen. Ik weet evenwel niet wat je van de elektronica mag verwachten in deze prijklasse. Je zou ook kunnen opteren om eerst een gitaar zonder elektronica te kopen en later nog bijsparen voor een losse pickup in het klankgat..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Tweedehands biedt natuurlijk de kans om een nog betere gitaar te kopen tegen een lagere prijs. Naast fretwerk zou ik bij een akoestische gitaar er vooral op letten dat het bovenblad niet bol is gaan staan (door trekkracht van snaren doorheen de jaren).

  4. #4
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Tweedehands is zeker ook een goede optie als je al kunt spelen en dus zelf ook kunt beoordelen of een gitaar je bevalt. dan heb je in jouw budget toch al gauw een gitaar te pakken die nieuw 600 -700 heeft gekost en dat kan veel uitmaken. Bespeelbaarheid is voor een belangrijk deel door afstelling te verhelpen. Kun je eventueel door een reparateur voor een paar tientjes laten doen. Let inderdaad wel bij wat oudere guitaren op of de brug incl bovenblad niet voorover getrokken is door de snaren, want dàn zal hij wel zwaarder spelen wat niet met de normale afstelbeurt te verhelpen is

  5. #5

    Standaard

    Thanks guys.

    Zo'n bollend bovenblad: hoe zie ik dat dan? Heb je daar een foto van ofzo?

    Zelfde geldt voor een kromme hals. Ik hoor iedereen dat altijd zeggen, maar ik durf het nooit te zeggen. Misschien een foto dat het verschil laat zien tussen een rechte en een kromme hals?

  6. #6
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Als je goed vlak langs het bovenblad net voor de brug kijkt, zie je bij oude gitaren daar vaak dat het blad hol loopt; achter de brug staat het dan wat bol, maar die holling is beter te zien. In feite is de brug dus wat naar voren gekanteld, en daadoor komen de snaren te hoog te staan.

    Hals is moeilijker te zien tenzij het echt heel erg is. Bovendien dient die een klein beetje hol te staan. Als je de lage E op de 1e en 14e fret indrukt (als de hals bij de 14e fret aan de kast zit tenminste) moet er op de 7e fret nog een minieme speling zijn tussen de snaar en de fret. Die kromming is met de halspen (héél voorzichtig, met 1/8 slag per keer!) bij te stellen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Leuk dilemma!

    Heb een vergelijkbare washburn in mijn bezit. Prima gitaar en ik ervaar het vooral als een stevige en best luide gitaar. Klinkt ook vooral 'strak'. ik heb een anniversary edition in naturel en meen dat het anniversary verschil hem een beetje zit in Grover tuners en versiering/tierlantijntjes tav inlays etc. Heb er niet veel verstand van verder. Blijft erg lang op stemming, wellicht door de Grovers. Bewaar hem bewust wel centraal in de woonkamer. Niet aan de achterkant en niet aan de voorkant mbt zonopkomst en -ondergang. Klinkt ook prima. Weinig vergevingsgezind. Je moet er best op werken. Toen ik hem kocht was het niet de zwaarste en ook niet de lichtste bespeelbare gitaar was uit de selectie. De klank vel me op. Een heldere strakke sound. Ik denk dat er wel lichter bespeelbare exemplaren zijn maar het stoort me niet. Ligt overigens niet aan de 'aktie'. Die is prima. Weet niet of dit komt omdat het een wat goedkopere gitaar is. Het is geen Taylor en ook geen Martin, qua prijscategorie en ongetwijfeld ook mbt de klank. Tja, en dan de dooddoener. Ik denk dat je lekker moet gaan aaien, strelen en luisteren. Ik ga de keus niet voor je kunnen maken!

    Die ibanez ken ik niet en de Yamaha link werkt nu even niet.

    Zet hem op!

    Bux

    Afwerking
    Wat me opvalt is dat alles gelakt/geverfd is. Binding is geen binding maar lak. Brug en kam zijn degelijk, er laat niets los en er trilt niets. Heb hem ongeveer 5 jaar. Fretwerk in orde, geen bijzonderhede nbij aanschaf.

    Electronica standaard aanwezig functioneert goed. Vreet geen batterij.

  8. #8
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Wat heel veel invloed heeft op de bespeelbaarheid is of de groeven in de topkam wel ver genoeg ingevijld zijn. Maar dat is een heel precies werkje dus vaak zijn die nog wat aan de hoge kant. Maar dat is wel wat gepiel om zelf bij te werken en als je te ver gaat moet je het weer gaan opvullen met superlijm + zuiveringszout en zo (en ja, dat heb ik diverse keren moeten doen )

  9. #9

    Standaard

    Kijk ook eens naar een Epiphone ej 200ce.
    Past binnen je budget en qua versterkt spelen is `ie ideaal, met een element achteraan de hals en 1 piezo onder het zadel, klinkt als een klok (zeer zeker ook onversterkt). Je moet alleen wel met het formaat van de gitaar overweg kunnen.
    Laatst gewijzigd door Hypercub; 21 mei 2015 om 14:32 Reden: typo
    Life is too short for lousy coffee.

  10. #10

    Standaard

    Als je de melk vlek kan hebben is dit heeeeel veel gitaar voor je geld http://www.keesdee.nl/producten/east.../ac220ce-demo/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top