Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2014
    Locatie
    Marke, België
    Berichten
    30

    Standaard Gitaarbouw opleiding Brugge dreigt na 16 jaar te verdwijnen!...

    Beste gitaarbouwers,

    Nu reeds bijna een jaar terug ben ik gestart met de gitaarbouw opleiding in syntra-west te Brugge.
    Voor de mensen die niet naar Puurs of Boom kunnen gaan is dit een waardig alternatief en met Marc Dewaey en Kurt Decorte als leraars is deze opleiding vandaag gegroeid tot een volwaardige opleiding voor het bouwen van een steelstring of klassieke gitaar. Aan het eind van het eerste jaar krijgen we nu zonder pardon te horen dat men dood leuk alles zal afschaffen en een einde maakt aan de richting. Iedereen die nog bezig is met zijn opleiding, reeds materiaal en hout aangekocht heeft voor de volgende jaren kan er naar fluiten...

    Wij als leerlingen samen met de begeleiders vinden dit absolut niet kunnen en wensen op alle mogelijke manieren actie te ondernemen om de leiding van syntra west op andere ideën te brengen.
    In onderstaande facebook groep kunnen jullie alvast steun betuigen en voorstellen posten om hen op andere ideën te brengen. Zie het als een petitie op de directie van de school op andere gedachten te brengen.

    https://www.facebook.com/groups/298255353553587/


    "Gisteren, vrijdag 9mei bericht gekregen dat de opleiding "Gitaarbouw" te Brugge -stopt- vanaf september 2015!

    Eventjes wat achtergrond:

    Ikzelf, Kurt Decorte, geef er les sinds 1999. Ik heb de -cursus- indertijd overgenomen van Jurgen Winter, die er toen al 9 jaar les gaf. De cursus was elke week, 4 uurtjes en heeft veel titels meegekregen. We bouwden vooral hommels om mee te starten, ukulele's, mandoline's....herstellingen....


    Het 1ste jaar, september 1999 mocht ik de cursus starten in een kelder (hoofdgebouw) in een leslokaal (naast het toilet) zonder daglicht, met enkel TL-lampen hangende aan een betonnen plafond en onze werkbanken waren witte vleesplanken geschroeft op een metalen onderstel. Met als werkmateriaal: niets. Alleen 2 metalen kasten met wat versleten schroevendraaiers erin, kapotte beitels, white-spirit, wat producten om te politoeren...
    Hoe Jurgen dat 9 jaar heeft volgehouden is mij een raadsel. Hij bracht veel mee van thuis werd mij altijd vertelt, zowel door ex-lln. en personeel bij KMO Brugge toen indertijd.

    Gaandeweg heb ik alles kunnen aanvullen en na 2 jaar in die kelder les te geven (Marc was daar toen gestart als lln., jaar 2000) was het mij gelukt om de cursus te verplaatsen naar het "grafisch centrum" bij de schrijnwerkers. Daar zaten de pottendraaiers, glasblazers, glas in lood, restauratie van schilderijen, kleuren en opdoen van meubelen (RIP Guy Leblon), houtdraaien, steenkappers, restauratie van koetsen, houtsnijwerk, politoeren van meubelen, papierrestauratie, boekbinders, houten speelgoed....

    Voor alle duidelijkheid: uiteraard gaan we over tot actie!
    Er was een beslissende vergadering over onze opleiding op maandag 20 april door mensen die onze atelier nog nooit! bezocht hebben. Nog nooit gezien sinds 1999 in het atelier... zomaar "out of the blue"....we stoppen ermee! Marc, die 16u. les heeft, tjakaa...die mag gaan stempelen. Ikzelf weet pas met zekerheid binnen 14 dagen (als ik zelf bel dan natuurlijk!) als de startende klassieke gitaarlln. hun instrument gaan kunnen afwerken. Indien JA! dan verhuizen we naar dat kotje van op de foto's hieronder.
    Dan zeg ik NU al, forget it!"

    Laatst gewijzigd door Barnut; 10 mei 2015 om 22:35

  2. #2
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Start een online petitie, de PTS in Boom heeft dit jaren geleden ook gedaan en het was een groot succes.

    Hier in Nederland is het onderwijs al om zeep geholpen. Scholen en universiteiten worden gerund door managers wiens prioriteit niet ligt bij het verhogen van de kwaliteit van het onderwijs, maar het maximaliseren van winst. Dit zorgt voor intellectuele uitholling.
    Na een jaar op zo'n Nederlandse hogeschool besloot ik er mee te stoppen en naar België te gaan om een echt vak te gaan leren. Hier in Holland is dit proces ingezet in de late jaren '80. In België is het gelukkig wat later ingezet, maar een oud leerkracht van de PTS vertelde me dat het Nederlandse systeem nu als voorbeeld wordt gezien...
    STOP! Het is nog niet te laat. Het onderwijssysteem in België is misschien in de ogen van onderwijsvernieuwers en politici wat gedateerd, maar het is zeer degelijk en duidelijk voor de leerlingen. De ambachten floreren in België, terwijl hier in Nederland de minister haar mond vol heeft over het creëren van een "ambachtseconomie". De reden dat deze gecreëerd moet worden is dat ze het jaren geleden al compleet afgebroken is. "Werken met je handen" was jarenlang een vieze term, bedoeld voor domme mensen. Je moest er naar streven een managementfunctie te krijgen, dan kon je anderen voor je laten werken. Het gevolg is een land vol met managers die plannen maken, maar zelf geen enkele praktische kennis bezitten. Nederland is kapot aan het gaan aan managers, laat België niet volgen!
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top