Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: lakken

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2014
    Berichten
    26
    Blog Entries
    1

    Standaard lakken

    Binnenkort zou ik mijn gitaar moeten lakken, ben ik het best van dit zelf te proberen of door iemand te laten doen.
    Ik weet ook niet juist welke type lak ik zou moeten gebruiken want iedere lak die ik opzoek heeft als kenmerk dat het gaat craqueleren is dit normaal of zoek ik gewoon de verkeerde.
    Kent iemand toevallig een goede lak

    Thomas

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Heb je de Lak-FAQ sticky gelezen?
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2014
    Berichten
    26
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Nee dit had ik nog niet gelezen, echt zeer handig hiermee weet je direct alles danku dit helpt mij een heel stuk verder.
    Ben ik het beste van dit zelf te proberen of moet ik eens ergens gaan vragen of ze dit kunnen doen voor mij?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Een lakjob is niet goedkoop, omdat het een beste puist werk is. Als je dat uit wilt geven, prima, maar met een paar spuitbussen, een berg schuurpapier en een hoop elleboogvet kom je een eind.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2014
    Berichten
    26
    Blog Entries
    1

    Standaard

    en wat zijn er goede lakken om te gebruiken voor een gewone glans laag?
    Bij de meeste lakken die ik vind staat er bij dat het na verloop van tijd gaat craqueleren, zijn er nog andere lakken of is dit bij alle lakken?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door T.S Bekijk bericht
    en wat zijn er goede lakken om te gebruiken voor een gewone glans laag?
    Bij de meeste lakken die ik vind staat er bij dat het na verloop van tijd gaat craqueleren, zijn er nog andere lakken of is dit bij alle lakken?
    de meeste moderne lakken craqueleren niet, tenzij je ze blootstelt aan extreme weerconditities. voor doe het zelf lakken van gitaar: best acryl gebruiken, bv van Motip., gebruik naast kleurlak ook primer en blanke lak van hetzelfde merk. wat afhankelijk van je precisie en vaardigheid: maar verwacht niet dat je eerste lakjob eruit zal zien als een productiegitaar glans

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2014
    Berichten
    26
    Blog Entries
    1

    Standaard

    en wat zou ik moeten doen als ik het met een matte laag doe, is dit makkelijker of is dit juist moeilijker?

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    12 september 2013
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    49

    Standaard

    Beste TS,

    Ik ben het met Barno eens. Motip is hele goeie lak. Ik heb in het verleden veel met cellulose gewerkt van Guitarsupplies. De lak op zich is goed, maar die leent zich eigelijk niet zo goed voor bussen omdat het niet zo goed vloeit als Motip. Overigens craqueleren gebeurt tegenwoordig als je het over Alkyd lak spuit (biets voor in je tuin zeg maar...), maar dat kan je op de bus lezen.

    Matte blanke lak is vele minder werk. Motip heeft daar mooie van, en als je geluk heb heeft je bouwmarkt die (Motip Carat).
    Die glanst als het nat is en droogt mat op. Die is ook eerder uitgehard.
    Als je zelf niet eerder gespoten hebt zou ik het laten doen. Tenzij je tijd en geld over hebt om 10 keer te oefenen.
    Google 'gitaar overspuiten' en je komt er wel uit.

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2014
    Berichten
    26
    Blog Entries
    1

    Standaard

    En moet het met dit soort lak of kan het ook met hoogglans lak voor meubelen (hooglans lak van hesse), want ik heb zo een soort lak nu thuis staan maar ik weet niet zeker of ik dit wel mag gebruiken voor op mijn gitaar?
    En voor het lakken van de hals moet er dan op de toets ook gelakt worden of moet ik gewoon van dit stuk afblijven?
    Ook heb ik nog een vraag over de frettjes namelijk moet ik de fretten met een beetje lijm in de groeven kloppen of moeten die er gewoon in geklopt worden (want ik heb nu een frettje dat wat slom staat en als ik er de ene helft in klop komt de ander weer omhoog)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Mijn (beperkte) ervaring is dat spuiten niet makkelijk is, maar druipers enzo zijn vrij eenvoudig weg te schuren, zoalng je maar zorgt dat je niet door de lak heengaat..

    Wat je fret betreft, waren ze voorgebogen? Zo niet, wordt het lastig.. Buig die fret wat extra en doe wat secondenlijm in de fretslot. Het zou helpen als je ook wat activator hebt, dan droogt de lijm sneller.. Persen zou dan de voorkeur hebben. Wat je ook kan doen is een blokje (hardhout) maken in de radius van je toets met een sleufje voor de fret en dan erin persen met een lijmklem. Heb ik ook wel eens gedaan met een lastige herfret (bij gebrek aan kennis toen) en dat heeft prima gewerkt!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top