Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard hulp gevraagd bij tonefilter circuit gitaar

    de combinatie van een zelfbouw gitaar die ik heb en twee oude Bill Lawrence pickups samen met een q filter bracht mij op het idee een soort van Gibson L6 tone circuit te gebruiken zonder de 5 standen schakelaar.
    de originele foto's van het L6 systeem en de schemas die ik vond waren nogal divers.
    uiteindelijk kwam ik volgend schema tegen dat van de L6 was afgeleid maar aangepast voor basgitaar



    deze op basis van dit schema qua caps aangepast



    naar dit



    het gebruik van de treble potmeter heeft een grote werking, maar de bass potmeter lijkt totaal geen invloed te hebben.

    nu snap ik dat ik als een wildeman van alles bij elkaar stop, maar het was een poging om hier zelf uit te komen.
    maar heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

    (O ja, de output van de tonepot op de middelste lug van de volume is bewust gedaan omdat ik gelezen heb dat op deze positie je minder snel hoog verliest bij terug draaien en het effect geleidelijker is)

  2. #2

    Standaard

    Ben je ook in staat wat je gedaan hebt als een schema te tekenen? Ik vind het heel moeilijk sense te maken uit een bouwtekening?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Ik vind het heel moeilijk sense te maken uit een bouwtekening?
    dat had ik dus andersom ;-)

    dit schema ( en het gaat mij alleen om het volume/tone regeling gedeelte, niet de 5 standen switch erbij)



    leek mij op een of andere manier niet hetzelfde als wat ik hier zag



    en later ook nog op de gibson site vond



    ik zal eens zien of ik dit om kan zetten in een schema wat ik nu in de gitaar heb zitten

    deze dus

    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 2 mei 2015 om 17:17

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Als ik in het schema waar 'diagram 1a' boven staat de helft aan onderdelen negeer, en de kantelfrequentie van de basregelaar bereken, kom ik op 14,5Hz. Je bass cut filter werkt daar dus buiten het hoorbare bereik. Je moet de condensator verkleinen tot 1 à 2 nF, om ergens tussen 300Hz en 150Hz uit te komen, wat een nuttigere kantelfrequentie is.

    Ik ben overigens lui geweest met rekenen, fouten voorbehouden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  5. #5

    Standaard

    hmm.
    De control die jij "bass" noemt heet in mijn boekje een laagdoorlaatfilter. Hij kapt dus hoog af. De meeste knoppen op gitaren die dat doen heten "treble"".
    Daarnaast snap ik niet hoe, ten opzichte van dat echte schema (die 1973 L6-Sdus en dus niet de bouwtekening) wat je bovenstaand post in je later bouwtekening de volgorde van Treble pot, 22n cap en spoel ineens zijn verwisseld. In het schema is het pot=>cap=>spoel. In je tekening is het cap=> pot => spoel. Dat gaat uitmaken.

    Verder vind ik het vreemd om vanaf je pup switch eerst je volumeregeling te willen doen en vervolgens da volumegeregeld signaal te gaan toonregelen. Dat gaat je signaal-ruisverhouding dito verklooien en niet in positieve zin.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heynis Bekijk bericht
    Als ik in het schema waar 'diagram 1a' boven staat de helft aan onderdelen negeer, en de kantelfrequentie van de basregelaar bereken, kom ik op 14,5Hz. Je bass cut filter werkt daar dus buiten het hoorbare bereik. Je moet de condensator verkleinen tot 1 à 2 nF, om ergens tussen 300Hz en 150Hz uit te komen, wat een nuttigere kantelfrequentie is.

    Ik ben overigens lui geweest met rekenen, fouten voorbehouden.
    schema 1a komt vanuit een artikel van premier guitar
    http://www.premierguitar.com/article...ng-mods?page=1

    Mod #1: PTB Tone Control
    What it is: A variation on the two-band tone circuit that Leo Fender created late in his career for G&L guitars. It employs two tone pots: One cuts highs like a conventional tone control, while the other filters out lows. PTB stands for “passive treble/bass.”
    er staat als schema naast de 1a ook nog deze bij


    maar daar staat de 'choke' van de l6 weer niet in verwerkt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    hmm.
    De control die jij "bass" noemt heet in mijn boekje een laagdoorlaatfilter. Hij kapt dus hoog af. De meeste knoppen op gitaren die dat doen heten "treble"".
    Daarnaast snap ik niet hoe, ten opzichte van dat echte schema (die 1973 L6-Sdus en dus niet de bouwtekening) wat je bovenstaand post in je later bouwtekening de volgorde van Treble pot, 22n cap en spoel ineens zijn verwisseld. In het schema is het pot=>cap=>spoel. In je tekening is het cap=> pot => spoel. Dat gaat uitmaken.

    Verder vind ik het vreemd om vanaf je pup switch eerst je volumeregeling te willen doen en vervolgens da volumegeregeld signaal te gaan toonregelen. Dat gaat je signaal-ruisverhouding dito verklooien en niet in positieve zin.


    Verder vind ik het vreemd om vanaf je pup switch eerst je volumeregeling te willen doen en vervolgens da volumegeregeld signaal te gaan toonregelen. Dat gaat je signaal-ruisverhouding dito verklooien en niet in positieve zin.
    Dirk, ik snap gezien jouw kennis van elektronica ik er maar een potje van maak, ik hussel letterlijk van alles door elkaar.
    het enige wat ik in de eerste instantie zocht was de bouwtekening van het L6 gedeelte.
    dus via inet vond ik de bouwtekening voor een aangepaste l6 voor een ripper basgitaar (zie eerste bouwtekening)
    die ik zover ik begreep aangepast heb.

    mijn huidige treble heeft een prachtige werking lijkt wel een soort van midboost.
    maar in hoeverre de 'bass' regelaar invloed heeft, ieder geval niet hoorbaar dus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    zo nu en dan moet je eens in het diepe springen, dus hierbij mijn poging om de bouwtekening zoals DH het noemt om te zetten in een schema.

    de metalen behuizing van de potmeters liggen aan de massa.
    en dit is wat er volgens mij nu in de gitaar zit.



    de vragen die er bij mij nu liggen zijn de volgende.
    1 de 'bass' potmeter lijkt niets te doen, wat moet ik veranderen?

    2 aan de andere kant is de werking van de treble voor mij dermate geweldig dat ik dit wel zo wilde laten, maar kan ik de bass pot dan verwijderen en wil dat zeggen dat ik de potmeter moet vervangen voor een vaste weerstand van 500K?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Bouw alles eerst eens precies op zoals 'Diagram 1b', eventueel met de condensator bij de bass potmeter verkleind tot 1n in waarde. Wedden om een biertje dat je basregelaar het dan opeens wél doet?

    De basregelaar in 1b is een passief bass cut filter, welke je 'lek' maakt door de weerstand over de pot kleiner te maken als je eraan draait. Je rekent de kantelfrequentie uit met 1/SQRT(2piRC), waarbij R in dit geval als grofweg 500k beschouwd kan worden. Met 1n zit je met maximale bass cut rond de 300Hz, wat je toch wel een beetje zou moeten beginnen te merken. Eventueel kun je de condensator nog verkleinen tot 470p, daarmee kom je op een tubescreamer-ish 700Hz uit. Gebruik géén keramische condensator.

    Als je dit hebt opgebouwd, kun je verder met de treble kant van het verhaal. Deze lijkt op magische wijze te werken, ondanks dat je schema vrij willekeurig aangesloten lijkt te zijn.

    Meet je bass potmeter ook eens met een ohmmeter door voor de zekerheid. Potmeters gaan stuk als je ze te vaak te heet stookt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    @Heynis
    bedankt voor je reactie.
    zodra ik er tijd voor kan maken ga ik hier mee experimenteren, heb nu ieder geval wat handvaten om mee te werken

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top