Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    vraagje gitaar in muffe slaapkamer

    Hallo,

    Mijn klassieke en akoestische gitaren staan in mijn muffe slaapkamer. Kan dit kwaad voor het hout oid?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Belangrijkste is het vochtpercentage. Zolang de lucht niet te droog wordt (onder 40 % vochtigheidsgraad) is er geen probleem. Natuurlijk niet te dicht bij de verwarming plaatse .

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ventileer die rukbunker.... Da's beter.

  4. #4
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Droogte is wel iets om wat in de gaten te houden, maar verder is mufheid vooral een gevaar voor je eigen gezondheid of het welbevinden van eenieder die je daar uit zou willen nodigen

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ik heb me daarnet wat onzorgvuldig uitgedrukt : 40 á 45 is ideaal qua vochtigheidsgraad. Onder 30 moet je echt ingrijpen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ventileer die rukbunker.... Da's beter.
    Als je je gitaren daar bewaart zul je er wel veel tijd doorbrengen, naast uiteraard die uren dat je er slaapt. Frisse lucht is belangrijk!

    Voor je gitaren zal het weinig uitmaken, afgezien van inderdaad de luchtvochtigheid. Maar houd je het zelf wel uit in een muffe kamer?

  7. #7

    Standaard

    Je gitaren vinden het niet zo leuk als je af en toe het raam ineens wijd open zet om te ventileren. Vochtigheid en temperatuur moeten niet te abrupt veranderen, maar een raam op een kiertje om te ventileren kan over het algemeen geen kwaad.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Och, ik neem mijn gitaren ook weleens mee naar buiten. Ze kunnen meestal echt wel wat hebben hoor

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Het enige waar je je echt druk om moet maken zijn hele lage of hele hoge temperaturen, of een plotselinge daling/stijging van de luchtvochtigheid van 20% of meer.. En dan nog meer om de daling.. Uitzetten kunnen gitaren over het algemeen wel, krimpen is wat lastiger, want waar moet het hout heen? Alles zit vast.. Het is hier 's winters ook onder de 35%, richting de 30%, maar mijn gitaren doen het nog steeds..

    Mufheid is nog nooit een gitaar van gescheurd of wat, tenzij er een heul grote hoop mufheid opligt....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Nee.... Is echt een probleem. Gitaren horen op het podium. Dat jullie dat niet wisten... Pff wat een watjes mentaliteit hier...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top