Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2002
    Locatie
    België
    Berichten
    433

    Standaard Wanneer diatonisch, wanneer modaal?

    Blijkbaar verschil tussen diatonisch(tonaal) en modaal, als ik de Aeolische mode speel, kan die tonaal gebruikt zijn of modaal? Wanner dan modaal, te maken met welke akkoorden er achter liggen? In principe maakt het allemaal geen bal uit als het maar klinkt.
    Maar ik zou de achtergrond graag willen weten.
    Just play that guitar!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Wat je IMO bedoelt is ' verticaal' versus ' horizontaal'.

    Er zijn al hele dikke boeken over deze onderwerpen geschreven, en al felle oorlogen over uitgevochten.

    Een veel te simpele verklaring is :

    ' Verticaal ' betekent dat je per achterliggend akkoord een modus kiest.( Wat jij modaal noemt)
    ' Horizontaal ' betekent dat je alle akkoorden op een rijtje zet en de bijpassende toonladder speelt.( Wat jij diatonisch noemt ).

    Nog wat lectuur :
    http://www.thegearpage.net/board/sho...d.php?t=568244

    of :
    https://www.google.be/?gws_rd=ssl#sa...+improvisation
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 27 april 2015 om 09:09

  3. #3

    Standaard

    Op deze site is in het verleden daar meerdere malen over gediscussieerd dus misschien kun je de zoekfunctie gebruiken? Korte samenvatting: er is geen goed of fout omdat modaal en tonaal (=trouwens niet synoniem diatonisch) verschillend geinterpreteerd kunnen worden. Zo is iets wat ik gewoon tonaal vind, een ander weer modaal vanwege verscheidene redenen die ook logisch zijn.

    Dat heeft vooral te maken met welke ogen je naar modaal en tonaal kijkt; als je iets modaal vindt omdat een modus gespeeld wordt over een stel akkoorden dan kun je het modaal noemen. Zelf vind ik modale muziek onderhevig aan strikte criteria nog voortkomend uit de vroege Renaissance, zo'n beetje de geboorteplek van modale muziek in engere zin en vind ik het gebruiken van 'modaal' alszijnde een modus spelen gewoon slordige terminologie (want je speelt bijna altijd een modus, al is het maar de door jou genoemde aeolisch of de majeur tegenhanger ionisch). Maar veel jazzmuzikanten zijn het op dit punt niet met mij eens

    Dus je vraag kent geen makkelijk antwoord. Ligt eraan welke 'school' je prefereert: de conservatieve modale muziek gebaseerd op horizontale melodielijnen die voor een verticale harmonie zorgen, onderhevig aan regels of liever gezegd conventies opdat het geen sterk tonaal karakter krijgt OF alles waarbij een modus komt kijken vind ik modaal? De laatste gaat wat mij betreft mank want dat betekent dat 99% van hedendaagse muziek modaal is (ionisch en aeolisch worden bijna alleen maar gebruikt), terwijl ik vind dat 99% van hedendaagse muziek juist strikt tonaal is.

    Ben je geinteresseerd in de eerste opvatting dan kan ik het één en ander uitleggen, maar heel makkelijk is het niet. Ben je geinteresseerd in de tweede opvatting dan behoeft het geen verdere uitleg meer me dunkt want zoals gezegd kun je praktisch dan alles modaal noemen.

    What will it be? The red or blue pill?

    En om mezelf nog te quoten zodat je goed ziet hoe terrasbeest en ik inderdaad digitale veldslagen hebben gehad over dit onderwerp haha (jij is dus verwijzend naar terrasbeest):

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Haha

    Ja, we kijken fundamenteel verschillend aan tegen het concept modus wat nogal eens tot spraakverwarring wil leiden. Jij meer vanuit alteratie-perspectief waardoor je extensies krijgt in je harmonie in een tonale context met duidelijke akkoordenprogressies (behoudens modale jazz). Ik meer vanuit melodisch perspectief waarbij de harmonie secundair is aan de melodie in een modale context zonder duidelijke akkoordenprogressies voor de 'common practice periode'.

    Niets mis mee, en laten we hopen dat het hier bij blijft. Telkens discussiëren over hetzelfde door dergelijke verschillende opvattingen wordt inderdaad een beetje vermoeiend

    Overigens volledig met je eens dat een modus toepassen meer is dan alleen een rijtje noten spelen. De modus zélf is natuurlijk wel een rijtje noten.
    Laatst gewijzigd door Gesualdo; 27 april 2015 om 13:33

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top