Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Vintage Tele upgrade

    het onderwerp zo genoemd om jullie aandacht te trekken :P
    Ik speel vnl op 2 strats, maar heb een Tele copy in huis.
    Het betreft hier een redelijk goedkope namaak tele van het merk Vintage
    Maar het is een heerlijk halsje, ook volgens mijn gitaarleraar, en hij heeft een duidelijk ander karakter dan mijn strats!
    Maar het plezier blijft beperkt qua afstelling van de actie ...
    dubbele brugzadels die scheef staan, veel fret buzz in het midden van de hals als de actie laag is,
    en ook nogal piep squeek gevoelig in band situaties (wilkinson elementen, beetje dunne sound wel..)

    Ik wil dit ding graag upgraden naar een volwassen instrument, tuners brug(zadels) elementen en halsafstelling/vlakken oid..
    Pittige rock scheur sound en twinkelend clean wanted...
    Iemand suggesties?

    http://www.bandamp.com/user/album/5511/1000002185.jpg

    http://www.bandamp.com/user/album/5511/1000002187.jpg

    http://www.bandamp.com/user/album/5511/1000002186.jpg
    Laatst gewijzigd door maxdb; 23 april 2015 om 01:55

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard

    Nekpup vind ik Seymour Duncan Vintage Rhythm STR-1 prettig.
    Om er wat subjectieven tegenaan te gooien, dik, wollig, goed in de mid's, geschikt voor jazz, blues, maar ook vuige rock.
    Verder gotoh vintage locking tuners, doen het prima, ik weet alleen niet of dat past, anders een ander fijn Gotho lockin setje dat past.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Ik zou eerst eens beginnen met de afstelling van je nek en brug. Fretbuzz er uit halen en kijken wat je overhoud.. Zo te zien heeft jouw tele het type brug met 3 zadels die individueel afstellen van de snaren wat lastig maakt. Daar zit je aan een compromis. Begin daar eens mee. Pas als de bespeelbaarheid goed is kun je gaan kijken naar de sound. (pickups, pots, caps switch wiring). Tuners vervangen zou ik als laatste doen. Dat is peanuts.

    Realiseer je wel dat als je er aan gaat beginnen, je een hoop geld en moeite gaat steken in je tele. Misschien is verkoop van deze tele en de aanschaf van een gebruikte Mex Fender tele een betere optie.
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  4. #4

    Standaard

    bedankt voor het meedenken,

    Seymour Duncan heb ik op de brug van 1 strat en die bevalt me zeer goed inderdaad.

    Afstellen ben ik nu al een tijdje mee bezig maar of hoge actie of buzz ergens maakt duidelijk dat de hals niet perfect is, dus een andere Tele is niet zo'n gek idee eigenlijk.!

    hmm..

  5. #5

    Standaard

    ???
    zijn best redelijke gitaren die vintages
    ff laten afstellen door een prof en je bent tien stappen verder
    Realiseer je wel dat als je er aan gaat beginnen, je een hoop geld en moeite gaat steken in je tele. Misschien is verkoop van deze tele en de aanschaf van een gebruikte Mex Fender tele een betere optie.
    plus dattum dus

    maar verwacht niet dat het kwalitiets verschil tussen zo'n mex en deze gitaar erg groot zal zijn
    Laatst gewijzigd door okeeee; 23 april 2015 om 12:55

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik denk dat je met een goede afstelbeurt een eind komt, tenminste als de brug een (Wilkinson) compensated bridge is, wat ik aanneem als het een Vintage is. Het kan zijn dat de actie net te laag is. Mogelijk moet ook de neck een lichte tweak hebben. Hout werkt.

    Wat betreft de dunne klank. Op een telecaster is de tonepot een mooi wapen: gewoon iets dichtdraaien om de treble te controleren.
    Mocht je elementen willen vervangen en niet te veel willen uitgeven, kijk dan eens naar Tonerider-pickups.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2006
    Locatie
    Ede
    Berichten
    290

    Standaard

    Ik zou niet direct de pickups afschrijven. Ik heb een stratocaster van Vintage en daar zitten Wilkinson elementen in en man man man wat klinkt dat lekker. Ook met een beetje overdrive.

    Met wat andere hardware aanpassingen ben je er wellicht ook al!

  8. #8

    Standaard

    dank voor het meedenken allen!
    Ik ga een andere brug zoeken om betere afstelling mogelijk te maken,
    dan de de hals laten afstellen door een pro,
    en dan spelen tot ik een ons weeg.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Upgraden heeft alleen zin als de basis goed is , dus lekkere hals en goede resonante body .

  10. #10

    Standaard

    Voor wat mijn mening waard is zou ik in elk geval proberen de hals zo (te laten) afstellen dat je met deze brug in elk geval een goed bespeelbare gitaar hebt. De wat dunne klank hoeft niet het grootste probleem te zijn. Op de tone potmeter zit op de middelste poot een capacitor. Daar staat een nummer op bvb 0.47 nfh daar kun je een ander exemplaar voor in de plaats zetten die dingetjes zijn te koop o.a bij Guitar Supplies en kosten maar een paar kwartjes. Op internet staan veel artikelen en info wat die waarden doen voor het geluid. Andere brug zadels zijn dan de 2e stap. Ondertussen kan jee eens uitkijken naar een London City Tele liefst van de 1e serie, hoewel ik een geweldig exmplaar heb uit het begin van de 2e. Die zijn niet duur en echt goed. Ik heb er ook al de nodige gezien die een upgrade meer dan waard bleken, hoewel de mijne me in standaard versie meer dan goed bevalt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top