In mijn zoektocht naar de oorzaak van mijn fretbuzz besloot ik mijn saddles op mijn road worn strat te vervangen. Vintage saddles vind ik persoonlijk een slecht ontwerp. Vooral als je een lage radius hebt staan je G en D zadels vrij hoog. Met een vintage saddle krijg je dan al snel dat de inbus pootjes scheef gaan staan. Het draaipunt is ook niet veel meer dan 1,5 mm en hier komt dus vrij veel kracht op te staan. In mijn geval om een fretbuzz te verhelpen heb ik teveel gedraait aan deze pootjes waardoor er speling in de tap kwam.

Moderne zadels staan niet op de road worn en door puur toeval kwam ik een mooi plaatje tegen op google images. Het betrof de Highwood HG Contoured Vintage Guitar Saddles. Blijkt dat deze gemaakt worden in ons land, de reviews zijn lovend.

Persoonlijk had ik niet zo'n last van uitstekende inbus schroeven maar doordat het schroefpunt onderaan zit heb ik het idee dat de zadels stabieler zijn.

Maar goed, het resultaat is niet super schokkend, de fretbuzz bleek van mijn ground wire te komen maar nu heb ik voor mijn gevoel wel wat betere zadels. Ook blijven de snaren met deze gewoon in het midden staan.

Mocht je dus van de ellendige vintage saddles af willen en niet willen inleveren in looks, dan is dit wellicht een optie voor je. Haar guitars verkoopt ze op zijn website. Goedkoop zijn ze overigens niet, 47 euro voor een setje.