Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Fretbuzz ESP Truckster (ondanks hol staande hals)

    Op aanraden van Pepe plaats ik mijn topic/probleem ook bij jullie als experts!

    Hallo iedereen,

    Ik ben een trotse bezitter van de ESP Truckster, het signature model van James Hetfield (Eclipse/Les Paul shaped). Ik ben erg gelukkig met de gitaar, echter heb ik last van een vervelend probleem. De titel doet het al vermoeden ja, fretbuzz, op de lage E, de A en een beetje op de D snaar. Fretbuzz is in het algemeen goed te verhelpen door het aanpassen van de neck, nu is het alleen zo dat mijn hals al vrij hol staat! (Zelfs iets té hol voor het mooie). Hier komt bij dat ik mijn brug al hoger heb gezet en nog steeds... die vervelende fretbuzz.

    De actie staat nu echt vrij hoog voor de gitaar, wat ik zelf al vrij vervelend vind en nog steeds heb ik last van de fretbuzz. Sterker nog, bij een ietwat hardere aanslag van de E, A of D snaar is de fretbuzz al te horen. Het liefst zou ik mijn actie net zo laag leggen als mijn andere ESP Signature van James Hetfield (een Snakebyte), en dan zonder fretbuzz..

    Na menig internetfora afgezocht te hebben, heb ik nog steeds geen duidelijk oorzaak/oplossing.

    Is er nog een redding mogelijk of kan ik niets anders dan de feest laten vlakken?

    Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij duidelijke tips en/of adviezen kunnen geven, ik zou graag mijn actie laag leggen (zoals het hoort op een metal Signature lijkt me) en toch verlost geraken van de fretbuzz...

    VOOR FOTO'S EN OVERIGE INFO ZIE http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-staande-hals)
    DEAD COMPANY - Going Places (EP) nu overal te beluisteren!! (Spotify, Google Play, iTunes, Tidal, etc...)

  2. #2
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Altijd lastig zoiets van foto's te zien.

    Mijn eerste idee is dat de hals te hol staat. Vermoed dat ze buzzt op de laatste frets.
    Als je haar wat rechter trekt kan de actie weer omhoog.

    Hoe oud zijn je snaren?
    Wat is je normale actie en hoe staat ze nu?
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @Javaca: volgens het topic buzzt het overal, ook op open snaren. Ik heb al contact gehad met T.S. en we gaan er binnenkort samen naar kijken. Allicht beter dan gissen, me thinks straight edge erop, fretrocker ernaast, voelermaatjes desnoods en kijken en meten. Mocht ik er dan niet uitkomen:



    (even zonder dollen: als de hals echt getordeerd is, wat me niet lijkt bij een LTD of ESP met mahonie (maar goed, je weet maar nooit), dan lijkt mij een refret en een level van het fretboard noodzakelijk... of vlakken wat er te vlakken valt).

  4. #4
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Ik bedoelde dat ze aanloopt op de laatste frets, de uitslag van de snaren is daar het grootst. Door de extreme holling krijg je een soort U-vorm in de hals, waardoor ze op het hoogste uiteinde aanloopt, welke fret je ook gebruikt.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Welke dikte snaren heeft deze jongen er op liggen? Fretbuzz is niet altijd een fret, kan bv een brug probleem zijn, of een tuner die niet vast gedraaid zit.

    Ik heb dit nu ook geha dmet mijns trat, bleek de ground wire naar de tremelo te zijn. Ben verdomme nu 50 euro verder aan nieuwe zadels en een nieuwe nut

    Speaking off, ik ga daar even een topic over aanmaken want we hebben wat moois uit ons landje op gebied van strat bruggen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    ik haal even uit mijn geheugen een verhaal van 'fretbuzz' die eigenlijk iets te maken had met die veertjes die in de brug zitten achter de zadels.
    maar ook een verhaal van Dan Erlewine die het had over heftige aanslag en daardoor het ketsen van de snaar op de fret.
    had hij een andere benaming voor dan fretbuzz maar dat weet ik niet meer, sorry ;-)
    maar veel succes met de zoektocht naar de oplossing

  7. #7

    Standaard

    Een kleine update:

    Ik heb contact gehad met Orpheo naar aanleiding van zijn genereuze aanbod om mij te helpen.
    Aankomende zondag reis ik naar Orpheo toe om de gitaar eens even goed te bekijken (en aan te pakken) Ik ben reuze benieuwd wat er uit komt en heb er super veel zin in!

    We gaan er weer een waardige ESP Truckster van maken! Ik laat na zondag weten wat de resultaten zijn!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Hoe is het eigenlijk afgelopen met de ESP?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top