Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Hoeveel gitaarleraren in NL

    Hallo iedereen,

    Ik ben bezig met een onderzoek voor school, hiervoor wil ik onderzoeken of gitaarles misschien langzaam uitsterft IVM youtube lessen en dergelijke. Hebben jullie een idee hoeveel gitaar docenten er op dit moment zijn in heel Nederland? Zou ik dan in de buurt zitten met 300? Ik ben benieuwd of een van jullie hier misschien meer van weet of een logische redenering heeft.

    Alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    nou ik heb geen idee van wat er in heel nederland zit, maar heb mijn middelste net aangemeld voor haar eerste gitaarlessen, ze heeft eerst gesnuffeld via youtube, maar wilde toch graag een echte leraar nu
    hier in de omgeving zitten er nog zat hoor

  3. #3

    Standaard

    En, wat tel je mee? Alleen gediplomeerde "gitaarstarter" doorwerkers op de muziekscholen (maar inmiddels wel gewoon zzp'er meestal), privé-leraren, mensen die af en toe iemand een tip geven, bekendere gitaristen die ook workshops geven, of skypelessen?

    Het is een breed veld. En vergis je niet, autodidacten had je voor youtube ook meer dan genoeg. Om te beginnen de grondlegger van het hele klassieke gitaarles systeem zoals dat nu gegeven wordt. (en grondlegger is een redelijk understatement)

    Van de twee jaar die ik zelf les heb gehad heb ik nauwelijks wat geleerd. En het meeste van de niet gediplomeerde leraar dan ook nog... Van mezelf wel, in diezelfde tijd.

    Wat is je historische perspectief? Toen ik begon had je de smaken elektrisch en klassiek. Jazz begon net op de conservatoria. Les toegespitst op steelstring akoestische gitaar kon je op de muziekscholen op je buik schrijven. Heavy Wood begon net, en je snapte er geen reet van, aangezien je niet kon zien wat er gebeurde. Je leraar met een klassieke achtergrond zou daar ook niet veel van kunnen brouwen. En elektrisch gitaarles... mijn niet gediplomeerde docent was een uitstekende elektrisch gitarist, die lokaal vrij succesvol was met zijn bandje. Uiteindelijk nog eens op Pinkpop gespeeld zelfs. De gediplomeerde leraar gaf in Kerkrade les, omdat hij de enige docent op die muziekschool was die een elektrische gitaar had. Een schitterende Gretch, hij was Chet Atkins fan. Daar had ik dus weldegelijk veel van kunnen leren, ware het niet dat ik toen niet wist dat een aantal van mijn helden veel op hadden met Chet Atkins. Maar hoe goed Chet ook is, in weze speelt hij gewoon akoestisch op zijn gitaar, en jengelt af en toe even met zijn bigsby. Zijn speelstijl is niet typisch elektrisch. Gebeurde dus gewoon dat wij onze leraar two hand tapping zaten uit te leggen Overigens wel een aardige vent, kan alleen niet meer op zijn naam komen. Hij gaf zo rond '84 les op de muziekschool in Kerkrade.

  4. #4

    Standaard

    Hallo Harald,

    Bedankt voor je reactie. Wat tel ik mee en wat tel ik niet mee:
    - Eigenlijk iedereen die echt serieus bezig is met fysiek les geven en wekelijks meerdere mensen les geven.

    Het maakt daarvoor niet uit of je gediplomeerd bent of niet. Het gaat er om dat je je best doet om mensen gitaar te leren spelen.
    Dit zijn dus ook:
    - Gediplomeerden
    - Niet gediplomeerden
    - Verschillende disciplines

    Wat niet mee doet is:
    - bekende gitaristen die ook workshops geven(tenzij echt wekelijks met dezelfde groepen/leerlingen)
    - skypeles
    - Youtube lessen.

    Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik hoop uiteraard op meer response.

  5. #5

    Standaard

    Door de hoeveelheid ZZP' er etc is het moeilijk om een vast getal te noemen. Ik zou het volgende doen.

    Schatting hoeveel gitaristen er zijn in nederland, vervolgens schatting maken van het percentage leerlingen dat les heeft en daarna die hoeveelheid delen door een gemiddeld aantal leerlingen per leraar.

    Dat eerste heb ik zelf op 125.000 gesteld ooit. Er zijn 500.00 amateurmuzikanten in nederland (bron was 3voor12 artikel). Hierbij heb ik aangenomen dat een populair instrument als gitaar ongeveer een kwart van die muzikanten bestrijkt.

    zelf als gitaarleraar heb ik nu 10 leerlingen. Gemiddeld bij mijn muziekschool heeft elke leraar tussen 10 en 20 leerlingen. Ik denk dat 15 leerlingen per leraar gemiddeld geen slechte schatting is. Hierbij dus de amateur leraar met een of twee leerlingen wegstrepen tegen de beroepsleraar met 40 leerlingen.

    Is dat wat?

  6. #6

    Standaard

    Dankje Bastrouw,

    Dat is zeker een handige manier om een schatting te maken. Het blijft natuurlijk ook erg lastig om erachter te komen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bastrouw Bekijk bericht
    Hierbij heb ik aangenomen dat een populair instrument als gitaar ongeveer een kwart van die muzikanten bestrijkt.
    Ik heb ooit in een uitgebreid artikel (ik meen in Algemeen Dagblad) gelezen dat 60% van alle muzikanten gitaristen zijn.Dat zou betekenen dat er zo'n 300.000 gitaristen zouden moeten zijn in Nederland.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  8. #8

    Standaard

    Bedankt telecastermaster,

    Dit kan ik weer meenemen om de cijfers wat achtergrond te geven.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Ik heb ooit in een uitgebreid artikel (ik meen in Algemeen Dagblad) gelezen dat 60% van alle muzikanten gitaristen zijn.Dat zou betekenen dat er zo'n 300.000 gitaristen zouden moeten zijn in Nederland.
    http://www.ad.nl/ad/nl/5602/Muziek/a...r-wereld.dhtml

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.063

    Standaard

    als je op deze manier je gegevens verzamelt kun je de uitkomst van dat "onderzoek" toch nooit serieus nemen??

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top