Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Volgens mij draait meneer anode en kathode om.
    http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_1/7.html
    In conventional flow notation, we show the motion of charge according to the (technically incorrect) labels of + and -. This way the labels make sense, but the direction of charge flow is incorrect.
    In electron flow notation, we follow the actual motion of electrons in the circuit, but the + and - labels seem backward.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    @Woldhek: Er MOET een verschil in signaal inzitten (over het frequentiebereik) anders zouden ze hetzelfde klinken. Eigenlijk zeg je dat transistors te perfect zijn en daarom wat minder-organisch klinken?
    Organisch, warm, ... geef het maar een naam. In feite gaat het gewoon om vervorming (toegevoegde harmonischen) die je er altijd bij krijgt in een versterker. En dan heb ik het niet over oversturing. Ook 'onvervormd' komt er altijd iets bij. Ook al is het volgens specificaties maar een paar honderste procent. Even / oneven harmonischen komen erbij. Harmonische vervorming, intermodulatievervorming, ... Bij een buizenversterker vinden we die toevoeging en de verhouding van die toevoeging kennelijk plezieriger klinken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Bij een buizen-amp wordt de OT gebruikt als choke op de voedingsspanning (terminste zo heb ik het altijd begrepen) wellicht dat dat (ook) invloed heeft. Wat zou er gebeuren als je een transistor amp bouwt die op 200-300 volt voedingsspanning draait en dezelfde (soort) OT (ook als choke) zou gebruiken...?
    Probeer het uit, gewoon omprikken:



    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #13

    Standaard

    Vergeet ook niet dat de eindtrafo lekker in een magnetische verzadiging komt, gezellig samen met parasitaire capaciteit. Beetje zelfde effect als bandverzadiging met bandrecorders. Heeee, klonk dat toevallig ook niet lekker?

    Ergens ook ooit gelezen dat dat penthode-push pull circuit, als je dat zonder de eindtrafo zou bouwen, helemaal niet zo lekker klinkt (zelfs lelijk als je m de vervorming in schiet) , maar helaas, kan nergens het betreffende stuk vinden, dus mochten mensen het weten... of juist weten te ontkrachten ... graag!
    Laatst gewijzigd door heinz3110; 23 april 2015 om 16:55

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Interessant stuk. Dit wist ik niet. Leuk leesvoer.

    Zelf bedoelde ik de tekening, ergens in de eerste minuten. Wat zou er gebeuren als ik op basis van het filmpje het idee krijg om de anode van de buis aan massa te hangen en een B+ van 300 volt gelijkspanning op de kathode zet. Misschien hang ik aan de kathode ook wel een koppelcapje en stuur ik dit zo de volgende trap in.

    Die geeft een behoorlijke kans op een "Larsje".

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top