Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: F#mi7 vs Gbmaj7

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2005
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    213

    Standaard F#mi7 vs Gbmaj7

    Goeden,

    Ben Girl from Ipanema ah spelen.

    Als de tekst wordt ...oooo...but I watch het so sadly dan is die oooo volgens de books een Gbmaj7

    2e zin is How can I tell her I love her en dan is die "How" een F#mi7

    Het zijn 2 dezelfde accooren (op de maj/min7 na) maar toch heten ze anders.

    Waarom heet dat 2e accoord dan niet Gbmi7?? Of het eerste een F#maj7??

    Stuk heeft 1 mol dus staat in F dus dan lijkt dat de accoorden reeks wordt

    Fmaj7 Gmin7 Amin7 Bbmaj7 C7 Dmin7 Emin7b5

    Dat helpt ook niet want beide accoorden komen er niet in voor......Overigens komen heel veel accoodren uit het stuk niet in deze accoordenreeks voor...

    Maar goed, dat later, vraag is waarom het dus de ene keer een F# en de andere keer een Gb heet....???
    Laatst gewijzigd door Joppnl; 3 april 2015 om 09:56
    it's not the size of the scale that matters......
    it's how you use it

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Niks van aantrekken.... de originele boeken noteren ook zowel F# als Gb. Notatie is maar notatie, bovendien heb je uit je vorige topics kunnen vaststellen dat er mogelijkheid van ' interpretatie ' is, akkoorden kunnen ook een andere naam krijgen door de context. Een C6 bevat dezelfde noten als een Amin7 , Een Edim7 bevat dezelfde noten als een A7b9 zonder de grondtoon....Een Bmin7b5 bevat dezelfde noten als een Dmin6. Op een bepaald moment ga je je daarover zetten en inzien dat akkoorden een verzameling noten zijn die een melodie harmoniseren.

    Dat helpt ook niet want beide accoorden komen er niet in voor......Overigens komen heel veel accooren uit het stuk niet in deze accoordenreeks voor...

    Moet dat dan ?
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 3 april 2015 om 10:47

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2005
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    213

    Standaard

    OK, bedankt voor je reactie.

    Nee...moet allemaal niet maar ALS er een muzikale verklaring zou zijn waarom het de ene keer F# heet en de andere keer Gb dan zou ik m graag willen weten, that's all.

    Daarnaast moet ik altijd net even meer nadenken als ik een Gb speel dan een F# maar dat zal wel gewenning zijn.... :-)
    it's not the size of the scale that matters......
    it's how you use it

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik denk dat er ergens een regel is om toonardvreemde noten ' anders ' te noteren . Als je in Bb bent heb je 2 mollen, dan gebruik je F# ipv Gb...Helemaal zeker weet ik het ook niet, da's iets voor jongens die ervoor gestudeerd hebben om hierop het correcte antwoord te verschaffen. Maar aan dat criterium hebben we in deze context ook niks . Eigenlijk dacht ik dat je het over de min en maj varianten wou hebben.

    In Jazz ga je btw niet veel stukken in # tegenkomen...

    ( Als je me je email PM't mail ik je - als je wil- een paar Braziliaanse songbooks,incl de voicings die zij gebruiken. De haren in je nek zullen recht komen te staan als je ziet wat zij ' normale' akkoorden noemen )
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 3 april 2015 om 14:48

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joppnl Bekijk bericht
    OK, bedankt voor je reactie.

    Nee...moet allemaal niet maar ALS er een muzikale verklaring zou zijn waarom het de ene keer F# heet en de andere keer Gb dan zou ik m graag willen weten, that's all.

    Daarnaast moet ik altijd net even meer nadenken als ik een Gb speel dan een F# maar dat zal wel gewenning zijn.... :-)
    Nou een F# betekent een F die verhoogd wordt en een Gb een G die verlaagd wordt. De reden heeft vaak met de toonsoort te maken. D majeur heeft 2 kruisen dus wordt een F# genoteerd ipv Gb om een grote terts te krijgen als interval (M3). De Gb is een verminderde kwart (d4) en aangezien de conventie is om akkoorden te bouwen door middel van tertsen stapelen (althans zo worden de meeste akkoorden gecontrueerd) prefereert men de F# boven Gb.

    Maar een Gb in D majeur is niet ondenkbaar. Denk aan een descederend chromastisch basloopje bijvoorbeeld. Omdat je qua tonenreels omlaag gaat is het niet heel gek om dan een Gb te noteren als deze met name ook een non-chord tone is (dus een Gb onder laten we zeggen de A7 ofwel A7/Gb: Gb A C# E G. Geeft door die Gb - G botsing een dissonant geluid. Je kunt dan een loopje hebben van A7 > A7/G > A7/Gb > etc.). Mijn voorkeur heeft toch de F# maar met bovenstaande notatie geef je als componist duidelijk aan: dit gaat naar beneden jongens

    Bij modulaties is het natuurlijk helemaal niet vreemd omdat je tijdelijk naar een andere toonsoort stapt die bijvoorbeeld wél de Gb heeft ipv de F# (bijvoorbeeld modulatie naar Ab mineur vanuit D majeur ofwel moduleren naar de verminderde kwint. Kun je leuke en spannende geluiden mee maken).

    Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2005
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    213

    Standaard

    Ja, duidelijker, ik snap m, dank je!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top