Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    788

    Standaard Maakt het uit welke DI-box je gebruikt?

    Hoe belangrijk is het welke DI-box je gebruikt bij het versterken van een akoesische gitaar? Ik heb een Seymour Duncan Mag-mic gekocht, maar heb nog geen DI-box erbij. Als algemene stelregel heb ik gehoord dat actieve input (zoals de mag mic) goed kan met een passieve DI-box. Klopt dat? En maakt het dan veel uit of ik een huismerk DI van een paar tientjes koop of een Radial van €200? En zijn de extra EQ opties die speciefieke gitaar-DI's hebben de moeite waard?
    “I’m all in favor of getting grants for musicians. Or any other good brand of Scotch.” (Pepper Adams)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Ik weet het niet want ik heb hier geen verstand van of ervaring mee. Maar het lijkt mij wel verschil uitmaken of je een DI van een paar tientjes neemt of een wat duurdere. Veel gitaristen kopen bijvoorbeeld hele dure gitaren en versterkers en geven veel geld uit aan pedalen en kopen vervolgens de aller goedkoopste kabels want dat mag dan niks kosten. Tsja ...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dunnoaname Bekijk bericht
    Hoe belangrijk is het welke DI-box je gebruikt bij het versterken van een akoesische gitaar? Ik heb een Seymour Duncan Mag-mic gekocht, maar heb nog geen DI-box erbij. Als algemene stelregel heb ik gehoord dat actieve input (zoals de mag mic) goed kan met een passieve DI-box. Klopt dat?
    Ja. De genoemde Seymour Duncan Mag-mic is een aktief systeem en hoeft niet erg hoogohmig afgesloten te worden.

    Passieve magnetische soundhole pickups kun je vergelijken met een elektrische gitaar. Die moet je afsluiten met een impedantie van honderden kΩ, anders verlies je hoge tonen. Passieve piëzo's moet je zelfs afsluiten met >1MΩ. Je hebt dan aktieve DI-boxes met een hi-Z ingang om dat af te kunnen sluiten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dunnoaname Bekijk bericht
    En maakt het dan veel uit of ik een huismerk DI van een paar tientjes koop of een Radial van €200? En zijn de extra EQ opties die speciefieke gitaar-DI's hebben de moeite waard?
    Een huismerk passieve DI van een paar tientjes bevat meestal alleen maar een signaaltransformatortje om van ongebalanceerd signaal via jack (jouw gitaar) naar een gebalanceerd signaal (XLR) voor de mixing desk te gaan. Die hebben doorgaans een ingangsimpedantie van 50kΩ en dat is voor jouw doel wat dat betreft bruikbaar.

    Een dure passieve DI zal in feite ook gewoon zo'n transformator hebben, maar dan wat betere kwaliteit voor zover je het kunt horen. Misschien wat betere konnektoren, degelijker kastje, beter afgeschermd, extra aansluitmogelijkheid, ground-lift… zoek de verschillen.

    Als er EQ bij komt kijken is het meer dan een gewone DI. Dan is het meer een gitaarprocessor met een DI erin. Da's meer voor als je zelf nog wat (extra) kontrole over je geluid wilt hebben.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4

    Standaard

    Meestal zijn er DI's aanwezig op de podia's. Heb er zelf altijd één voor de zekerheid mee.
    Het is een Behringer Ultra DI 100 . Die grijze. Hij is goedkoop en werkt perfect.
    Viel mij op dat zelfs de podia met duurdere apparatuur deze dingen hebben.
    Heb ooit eens rondgevraagd bij geluidsmannen en ze zweren erbij.
    De eq wordt verder geregeld op de mengtafel.

  5. #5

    Standaard

    JA, dat maakt uit. We hebben dat vanuit een ander forum eens getest.
    De best klinkende vond iedereen waren de Radial D.I.'s
    http://www.radialeng.com/activedi-products.php
    die zijn echter rete duur.

    Het verschil tussen een behringer van 4 tientjes en een BSS van 120 euro was echter minder indrukwekkend.
    http://bssaudio.com/en/products/ar-133
    Dus gek genoeg: de conclusie was, gebruik een gewone Behringer Ultra DI 100 of ga voor topgeluid en loop een keer leeg op een topper. Die DI's gaan je hele spelende leven mee dus voor akoestische gitaar of basgitaar is dat een goede investering.

    Overigens...... Begin eerst met echt goede kabels te kopen als je de keten wil verbeteren.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Ik gebruik live een AER Compact 60 die als DI te gebruiken is. In gevallen waar dat niet kan of geluidsmensen niet willen dat je een amp gebruikt heb ik nog een AER Colourizer . Is een DI met zeer uitgebreide toonregeling die ook te bypassen is.
    De opmerking over de kabels is zeer terecht. Zat muzikanten zie je aankomen met een gitaar van 2000+ en met een kabel van 4,95. dan maar klagen dat hij live niet goed uit de verf komt.....of de hele tijd gekke storingen en of gebrom hebben.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik heb voor mijn Guild CE 125 een Radial Stage Bug SB-1 Active Acoustic DI gekocht. Een perfect sound voor rond de 75€.......

    Groundlift,pad en gevoed door fantoomvoeding, dus geen batterij of adapter.

    De sound is open vol en natuurgetrouw.

    Kijk maar eens op: http://www.bax-shop.nl/di-box/radial...FVMatAod3woAIA

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    Ik heb voor mijn Guild CE 125 een Radial Stage Bug SB-1 Active Acoustic DI gekocht. Een perfect sound voor rond de 75€.......
    Hele fijne tip. Hier ben IK iig enorm mee geholpen, waarvoor mijn dank.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko Bekijk bericht
    De opmerking over de kabels is zeer terecht. Zat muzikanten zie je aankomen met een gitaar van 2000+ en met een kabel van 4,95. dan maar klagen dat hij live niet goed uit de verf komt.....of de hele tijd gekke storingen en of gebrom hebben.
    Uiteraard is die opmerking terecht, tenslotte is een ketting zo sterk als de zwakste schakel. Maar geloof me dat je er ook niet veel gelukkiger op wordt als je kabels twee keer zo veel hebben gekost dan je gitaar.
    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 7 mei 2015 om 00:13
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Ik heb twee Phonic D.I. boxjes. Top. En een Klark Teknik DN100... Die laatste is wel adembenemend hoor. Maar aangezien je een directbox gebruikt voor live ga ik ervanuit dat je net zo goed een koopje kan scoren. Zie jouw aankoop als backup als het verhuurbedrijf niks beters heeft. De behringer D.I.'s wordt ik niet echt vrolijk van. Maar ze doen hun werk. Als je een Samson koopt dan denk ik dat je prima zit. Zo'n 40 tot 75 euro en live heb je het gewoon voor elkaar. Tijdens opnames kun je de Phonic en Klark Teknik wel van elkaar onderscheiden.... Maar... Tsja.. Ze doen allebei hun werk.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    ... Die laatste is wel adembenemend hoor.
    Niet geschikt voor zang dus
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top