Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard Potmeters B500K en D500K ??

    Misschien kan iemand mij uitleggen welk type potmeters dit zijn? Log, Lin .... of.....??

    Het gaat om een Hohner bass B2A (Steineberger model).
    Op de volume pots staat B500K.
    Op de Tonepot stat D500K.

    De potmeters moeten vervangen worden. Ze draaien nauwelijks meer en het geluid bromt en kraakt aan alle kanten. Dus ik wil nieuwe potmeters monteren maar heb geen idee om welke soort het gaat.
    De B500K lijken lineaire volgens wat hits in google. Maar over die D500K kan ik niks vinden.

    Weet iemand van jullie of B500K inderdaad lineair is en wat die D500K betekent?




    De 2 volume pots:




    Tonepot:


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Tsja, als ze er toch uit moeten, dan lijkt het me het handigst om ze gewoon door te meten, met zo'n multimeter.
    De weerstand tussen de twee buitenste pootjes moet de opgegeven 500K zijn. En als je de knop (grofweg) halverwege draait, heb je tussen het buitenste en het middelste pootje (grofweg) de helft bij een lineaire. Bij een logaritmische zit je dan pas ergens op een kwart of iets in die richting. Of driekwart dus, als je de middelste en de andere buitenste pakt.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    @Woml

    Ja, slimme tip. Dat ga ik zeker doen. Bedankt.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koot Bekijk bericht
    wat die D500K betekent?
    volgens het internet: (gezocht op "D taper")
    audio taper (aka A-taper): Usually 15% resistance at the 50% rotation point.
    C-taper: usually a reversed audio taper.
    E-taper Similar to a reversed audio taper but with 25% resistance at the 50% rotation point.
    linear taper (aka B-taper): Always 50% resistance at the 50% travel point.
    log taper (aka D-taper): Often used as an audio taper since its 50% rotation point has 10% resistance.
    MN taper (aka balance pot) Special taper developed for home stereo "Balance" controls. Consists of two sections (one for each channel) operating opposite each other. Exactly one-half of each section is a zero resistance surface (i.e., solid-copper or equivalent), the next 50% of travel is linear taper. Therefore for one channel rotating the slider through the first 50% of travel does not change the level at all, while the other channel is reduce from full to zero, and vice versa, with the middle position (usually featuring a center-detent) always passing full signal to each channel. See balance control.
    RD-taper A reversed D-taper (see log taper above).
    W-taper: A modified linear taper with the standard 50% resistance at the 50% travel point but is must steeper on both sides, then slows down above and below the 85% and 15% points. A special version is used for the boost/cut control found on analog equalizers. This version adds a dead zone in the middle, which is fitted with a center-tap terminal that is usually grounded by the application so that the center position has no effect on the assigned frequency band.
    ( http://www.rane.com/par-p.html#pot )


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Rule of thumb: volume is meestal audio/log en tone pots lineair...

    YMMV.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Bedankt voor de info mannen. Vooral die enorme variatie aan 'tapers'. Nooit geweten.
    Ik begrijp dat ze het verloop van de weerstandscurve in het engels ook 'taper' noemen. Handig om te weten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top