Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1

    Standaard Welk pedaal voor punk / punkrock rehearse and recording?

    Dag,

    Ik ben zelf drummer maar schrijf gaan nummers op gitaar en experimenteer met home recording.

    Nu zoek ik de gitaarsound van bands als Bad Religion, en van het girly punk geluid van the Distillers, Civet en Fabulous disaster.

    Enkele voorbeelden:
    https://www.youtube.com/watch?v=r5XJd-vscYM (Bad Religion)

    https://www.youtube.com/watch?v=VCxsvxC7KgA (Ninja Dolls)

    https://www.youtube.com/watch?v=DKN3xkuIVM4 Fabulous Disaster

    https://www.youtube.com/watch?v=YptJcgkqyAg Civet
    1:20 - 2:20 voorbereiden gitaaramp
    7:30 - 8:00 gitaarsound
    8:07 drie pedalen, oranje, wit en een grote rode

    Mijn gear:
    Gibson SG faded + Vox AC 15 1x12"

    Testen op internet geven geen goede indruk. Ik heb niets aan demo's met fancy licks. Ik wil horen hoe zo'n pedaal presteert met zoemende powerchords en palm muted.

    Vragen
    1: Hoe krijg ik dit geluid (bijenzoem + palm muted punk) zonder dat het karakter van mijn gear om zeep wordt geholpen? Bij voorkeur een pedaal die goed reageert op mijn aanslag en meer clean is als je zachter speelt, zoals bij het intro van de fabulous disaster clip

    2: Welk pedaal staat op de cover van de fabulous disaster clip?

    3: Welke drie pedalen worden gebruikt in de clip van Civet?

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Ik heb je clips niet gehoord, maar ik zeg ProCo RAT. Ik speel al 15 jaar punk, waarvan 1 met een DOD prul en 14 met een RAT. Ook over een Vox AC15. Je kan wel lastig gaan doen en shit gaan testen, maar dan ben je enkel veel tijd mee kwijt en uiteindelijk kom je toch op de RAT uit. Neem dan gewoon de gok en haal er eentje van Marktplaats voor niet al te veel. Ga je geen spijt van krijgen. Krijg je dat wel, verpats je 'm weer en koop je iets anders. Maar dat ga je toch niet doen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Je Vox is misschien niet de meest ideale amp, te bluesy. Ik hoor vooral een gesloten kast in al die sounds.
    Kwa pedalen zou ik het zoeken in de Boss regionen. Dynamiek kan je vergeten, gewoon uittrappen.
    Dat pedaal op de cover, is dat niet gewoon Dm-2 delay?

    Wat Hoofd zegt kan ook, Rat. Blijft eighties distortion.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Kwa pedalen zou ik het zoeken in de Boss regionen.
    Ik heb twee Boss stampdozen, DS-1 en iets van een Feedbacker-Distortion (of zo), ik vind ze niet fijn... Die DS-1 is even fijn voor dat rauwe Smells Like Teen Spirit, het is een knap krasserig kutgeluid wat eruit komt, maar ik kan er niet de hele tijd naar luisteren. Die andere Boss distortion evenmin, het klinkt gewoon net niet lekker. Maar goed, ieder z'n eigen natuurlijk. Uiteindelijk moet inderdaad alle dynamiek gewoon verdwijnen. Toon neutraal, volume op tien en lekker hard aanslaan!

  5. #5

    Standaard Welk pedaal voor punk / punkrock rehearse and recording?

    Ik heb ook jaren in een punk band gespeeld. De meeste bands gebruiken de gain van de versterker. Wat je eens zou kunnen proberen is de gain van je versterker open te draaien tot je een redelijk geluid hebt. Pak dan een low gain pedaal (tube screamer, of od1). Zet het volume net zo hard als de versterker en draai er langzaam wat gain bij van je pedaal totdat je je sweet spot hebt gevonden.

    Dat is hoe de meeste bands gain pedalen met hun gain kanaal combineren.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricBR Bekijk bericht

    3: Welke drie pedalen worden gebruikt in de clip van Civet?
    Fulltone 500 GT, Boss TU3 (Tuner), Boss DS-1

    Maar hoofd zei 't al, gewoon een RAT van MP halen.

  7. #7

    Standaard

    Pedaal op de cover is een Boss DM-2 (analog delay)

    Ik zou zelf ook voor een Rat gaan of een tubescreamer oid. Ligt meer aan de soort punk / hoever je de amp wilt gebruiken. Voor de Vox zou ik zelf voor de Rat kiezen!!
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  8. #8

    Standaard

    Wat een reacties al, hartelijk dank!

    Jullie zijn eensgezind over de RAT. Maakt het dan nog uit welke RAT? Ik zie op de site van thomann de 'standaard' RAT voor €99,- maar op internet zie ik dat de oudere met een zekere soort chip helemaal hetgeen is wat nodig is.

    Vraag: als ik voor de RAT ga, voldoet het huidige model of is die chip echt zo'n big deal?

    Vraag: zou die Fulltone 500 iets voor mij zijn? Hoe verhoud deze zich tot de RAT?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Standaard Rat is good enough for rock'n roll. Dat cork sniffen moet je pas gaan doen als je alles al drie keer gehad hebt en nog steeds een kutgeluid uit je amp haalt. Zoals een voetballer naar zijn schoenen kijkt als ie weer een penalty mist.

    De Fulltone vind ik zelf een vreselijk ding, Boss geluid voor cork sniffers maar test het zelf. Misschien is het voor jou precies wat je zoekt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10

    Standaard Welk pedaal voor punk / punkrock rehearse and recording?

    Ook met de rat zou ik spelen met gain versterker en aanvullen met de rat...

    Een avondje met band oefenen. En daarna eens een avondje alleen rat op clean. Daarna eens halverwege de oefen sessie de instellingen veranderen en kijken wat bij je past.

    Belangrijk is dat je je geluid in volle bezetting uitprobeerd. Wat zonder de andere instrumenten geweldig klinkt kan bagger zijn in de totaal mix.

    Toen ik ooit de studio in stapte begon onze producer bijna alle gain uit mijn versterker te draaien. Ik dacht "what the fuck" dat komt nooit goed. Toen ik eenmaal het totaal hoorde was ik zwaar onder de indruk.

    Dit was mijn geluid destijds (bijna 10 jaar geleden): een marshall dsl50 met een gibson explorer. En geen enkele pedaal er tussen. Tis wellicht niet het geluid wat jij zoekt, maar tis om te illustreren dat veel gain niet altijd beter is.

    http://youtu.be/NIQ2jsgaszo



    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Laatst gewijzigd door danee; 1 april 2015 om 13:04

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top