Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Of zoals Eddy van Halen blijkbaar deed, een variac tussen de voedings spanning. Deze zal voor 5W niet zo duur zijn.
    Dat is een soort regelbare dikke weerstand, die tussen de 220v kabel komt en daarmee kan je de spanning bijv. terugdraaien tot 150V
    (of zover hij nog geluid geeft...)
    Link

    Verder, nog nooit getest, maar een 220v lamp (geen spaarlamp) van 40W of 60W of 100W (even experimenteren) in serie in je 220v leiding. Dit zorgt er voor, dat een gedeelte van de spanning over die lamp komt te staan en dus minder op je versterker.
    Komt nog bij, zoveel te harder je speelt, destemeer licht heb je erbij....

    Maar als je het niet vertrouwd, dan dit bericht negeren....

  2. #12

    Standaard

    Op een kathode-biased versterker, zoals denk ik ook deze, kan een variac idd geen kwaad. Bij een AB-balansversterker met een negatieve voorspanning zou ik me kunnen voorstellen dat ie te heet komt te staan, ondanks de lagere anodespanning.
    Anyhoe, mooi spul, die 5 wattertjes.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  3. #13

    Standaard

    Hoe gaat het dan met de gloeidraden?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  4. #14

    Standaard

    Als de spanning 20 of 25% daalt wordt de gloeispanning 5V ofzo, misschien voldoende?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  5. #15

    Standaard

    Hoe gaat het dan met de gloeidraden?
    Goed gedacht. Je moet alleen je voedingsspanning omlaag brengen en niet je gloeispanning.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik denk eigenlijk, dat het dalen van de gloeispanning zelfs mee werkt om het geluid zachter te krijgen, omdat de efficiëntie van de buis iets omlaag gaat.

    Ik heb zelf geen buizenbak, maar ben wel benieuwd of bovenstaande ook echt werkt.
    Theoretisch houd je het karakteristieke buizengeluid en zachte vervorming, alleen bij een lager volume.
    Enige wat verloren gaat, is het oversturen van de eind-trafo? Dus het geluid zal toch iets veranderen?
    Ik weet eigenlijk niet wat een hardwerkende eind-trafo met het geluid doet, of zorgt die juist voor het "buizen geluid"?
    (Misschien een keer een transistor versterker van een eind-trafo voorzien, of bestaat dat al?)

    Hmm, ik voel mijn oude hobby weer opkomen.......

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Wat ook nog iemand kan testen:
    Wat gebeurd er, als je alleen de gloeispanning naar beneden brengt, dus van 6,3 naar 5 volt?
    Als dat goed werkt, dan eventueel regelbaar maken?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    (Misschien een keer een transistor versterker van een eind-trafo voorzien, of bestaat dat al?)
    In HiFiland wel; McIntosh had/heeft OT's in z'n solid state versterkers. Daarentegen had Matti Ottala weer OT-loze buizenversterkers (veel parallel voor een lage outputimpedantie).

    Er zijn natuurlijk nog wel meer mogelijkheden; bijv. om je anodespanning minder hard te maken door een buisgelijkrichter of een choke. Maar dat valt allemaal onder het kopje "hacken in je amp" en dat was ik helaas niet van plan.
    Dat doe ik in een iets andere vorm op m'n werk al ;-)
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Nooit de gloeispanning veranderen! Je stookt je buizen in hoog tempo op als je de gloeispanning te laag hebt, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

    Met powerscaling en/of goeie buizen preamp overdrive kom je echt een heel eind.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top